Arabesk 2: Nieuwe avonturen van een ridderpaard – Knister Knister

0
66

Omslag Arabesk 2: Nieuwe avonturen van een ridderpaard

Nieuwe avonturen van een ridderpaard is alweer het tweede deel in de serie Arabesk van de auteur KNISTER, bekend van onder meer de Heksje Lilly-boeken. Het verhaal gaat verder waar het vorige deel is geëindigd: het tienjarige weesmeisje Ella en haar ridderpaard Arabesk hebben met hulp van de jonge monnik Urs op het grote riddertoernooi de gemene schildknaap van vorst Radbout Kneusneus van Duistergrim verslagen. Veel tijd om blij te zijn hebben ze echter niet, want de vorst is uit op wraak. Lukt het Ella, Urs, Arabesk en de onhandige ridder Rochus van Quinkenslag uit handen te blijven van Van Duistergrim, en tegelijkertijd ook nog eens Ella’s pleegmoeder Marta te bevrijden uit de kerkers van de gemene vorst?

Spannende avonturen
Net zoals het vorige verhaal over Ella en haar ridderpaard, zit ook dit tweede deel weer vol spannende avonturen. Waar het in deel 1 nog vooral over de spanning van het riddertoernooi ging, wordt het in dit tweede deel écht gevaarlijk voor Ella, Urs en Arabesk. De vorst Van Duistergrim zal namelijk niet rusten voor hij hen gevonden heeft. En dat leidt tot spannende achtervolgingen, geheime tunnels en gewaagde ontsnappingen! Daarnaast zijn Urs en Ella ook nog eens druk bezig met zichzelf, want waarom hebben de twee allebei een helft van dezelfde amulet?

De vele leuke extraatjes zorgen ervoor dat het verhaal echt een tripje naar de middeleeuwen wordt en het niet alleen heel leuk is om te lezen, maar ook nog eens heel leerzaam is!

Simpel maar vermakelijk
Dit nieuwe verhaal over het ridderpaard Arabesk is absoluut niet lastig te volgen. Het boek begint namelijk met een mooie kaart van het vorstendom van Radbout Kneusneus van Duistergrim en er is een kort overzicht van wie ook alweer wie was. Bovendien wordt er in de eerste hoofdstukken genoeg herhaald om goed te begrijpen wat er in het vorige deel ook alweer allemaal gebeurd is. Dit maakt het verhaal misschien wat simpel, maar absoluut niet minder vermakelijk. Het leest lekker weg en de stijl is vlot, wat het boek erg geschikt maakt voor kinderen vanaf een jaar of 9.

Voor de wat oudere lezers zal het verhaal waarschijnlijk af en toe wat voorspelbaar zijn, omdat de personages vrij stereotiep zijn en je, als je een beetje hebt opgelet in het vorige deel, eigenlijk al wel door hebt wie die mysterieuze monnik Urs zou kunnen zijn. Toch is Arabesk vooral een erg grappig en vlot geschreven verhaal, dat vol zit met spannende avonturen, hilarische gebeurtenissen en leuke illustraties. Bovendien zijn er nog genoeg geheimen te onthullen om nieuwsgierig te maken naar het laatste deel in de trilogie, dat hopelijk snel zal verschijnen!

Lesjes Latijn, koken en kungfu
Ook dit tweede deel van Arabesk zit weer vol met leuke extraatjes. Het is bijvoorbeeld altijd handig om te weten dat polita excrementa equi ‘glanzende paardenvijg’ betekent, en niemand zal weten dat je iemand een sufferd of een slome boerenknol noemt als je sultissimus of caballus fatigatus tegen hem zegt. Ook zijn er in dit boek weer allerlei levenswijsheden, een recept, wat kungfulessen, een zoekplaatje en nog veel meer leuke extraatjes te vinden. Deze zorgen ervoor dat het verhaal echt een tripje naar de middeleeuwen wordt en het niet alleen heel leuk is om te lezen, maar ook nog eens heel leerzaam is!

Nieuwe avonturen van een ridderpaard is weer een erg leuk, spannend en makkelijk leesbaar verhaal in de serie over de dappere Ella en haar ridderpaard Arabesk. Samen maken ze weer van alles mee en er worden zelfs wat grote geheimen onthuld. Maar gelukkig blijven er nog genoeg geheimen over om nieuwsgierig te maken naar het laatste deel van deze trilogie, dat hopelijk weer vol zit met grappige gebeurtenissen, spannende avonturen en kijkjes in de middeleeuwen.

[product_page sku=”9789020674842″]

Arabesk 2: Nieuwe avonturen van een ridderpaard Boek omslag Arabesk 2: Nieuwe avonturen van een ridderpaard
Arabesk 2