Boeken van de Varulven 1: De Zilveren Wolvin – Roselynd Randolph

0
131

Omslag Boeken van de Varulven 1: De Zilveren Wolvin

Judith, een Nederlandse Wolvin van in de veertig, ontdekt na de dood van haar oom dat ze familie heeft in een alternatieve Weerwolfgemeenschap in Canada. Enthousiast boekt ze een vlucht voor een vakantie van een paar weken. Eenmaal in Canada aangekomen, staat haar enorme verrassing te wachten. Winterking is een bruisende leefgemeenschap waar Wolven samenleven met hun menselijke partners, onder leiding van de vriendelijke Graham en zijn twee zoons, Josh en Jesse. Ook Judiths tante Ann is ontzettend lief en Judith heeft in eerste instantie de tijd van haar leven. Zowel Josh als Jesse is in haar geïnteresseerd en hoewel dat Judith voor een groot dilemma plaatst, geniet ze van de aandacht.

Maar dan duikt er een vreemde man op in de omgeving van Winterking en worden er steeds meer bruut vermoorde dieren aangetroffen. Het is duidelijk dat er iets in de bossen van het Black Pine Ridge National Park huishoudt wat daar niet thuishoort. Wanneer Judith dan beschuldigd wordt van moord, is dat pas het begin van een reeks vreselijke gebeurtenissen die Winterking wel eens volledig kunnen vernietigen…

De Zilveren Wolvin is het eerste deel in de trilogie De Boeken van de Varulven. Zoals het een eerste deel betaamt, wordt er veel uitgelegd over de wereld van Judith en haar mede-Varulven. Een Varulv heeft drie fasen van ‘zijn’: de fase waarin hij of zij geboren wordt, het Ontwaken, waarna de Wolf al veel krachtiger is, en de Eenheid, waarna de Wolf op volle kracht komt, speciale gaven ontwikkelt en langzaam veroudert. Grahams volgelingen weigeren echter de Eenheid; die wordt alleen verkregen door het eten van een mensenhart en dat vinden ze barbaars.

Harlequin-achtig
Helaas ligt de focus van het boek slechts gedeeltelijk bij de Varulven-wereld. Veel aandacht wordt er besteedt aan Judiths verhouding met Josh en Jesse. Judith is vanaf het begin al verliefd op Jesse, terwijl Josh zijn uiterste best doet haar te versieren en vanuit lezersperspectief ook de meest geschikte kandidaat lijkt. Hij is een beetje lomp, maar wel sympathiek en grappig, waar Jesse onvolwassen, eigenwijs en wispelturig is. Hierdoor zijn enkele keuzes die hij maakt, totaal niet te vatten, waardoor het personage afstandelijk blijft en aan het einde van het boek zelfs op de zenuwen begint te werken.

Judiths focus op Jesse is dus moeilijk te begrijpen en hoewel er vast iets mystieks aan het werk is, voelt het verhaal aan als een Bouquet-roman. De driehoeksverhouding vormt zo’n belangrijk onderdeel van de eerste helft van het boek dat het niet alleen de snelheid uit het verhaal haalt, maar de lezer zelfs verveelt.

Grote passen, snel thuis
In het tweede deel van het boek wordt het tempo ineens opgepikt en beginnen de gebeurtenissen elkaar veel sneller op te volgen. Judith wordt ontvoerd en naar een Roedel gebracht, waar haar biologische vader de Alpha is. Hij is meedogenloos en moordzuchtig en eigenlijk het eerste personage in het boek dat trouw blijft aan het karakter dat hem door de schrijfster is meegegeven.

De rest van de personages, ook Judith, slingert emotioneel van hot naar her in een poging meer spanning in het verhaal te brengen. De poging is begrijpelijk, aangezien de gebeurtenissen traag op gang komen, maar het voelt onnatuurlijk en krampachtig aan. Toch doet de ontvoering van Judith niet alleen het tempo goed; ook haar bevlieging met Josh en Jesse wordt naar de achtergrond verdrongen. Haar vader is een misdadiger eerste klas en waar de weerwolven van Winterking proberen zo gemoedelijk mogelijk te leven, laat de Roedel in Summerking vooral zijn monsterlijke kant zien. Hier en daar is dat echter zo gruwelijk beschreven dat de lezer met een zwakke maag er wellicht een beetje onpasselijk van zal worden.

What’s in a name?
Winterking en Summerking zijn goede voorbeelden van de ietwat gebrekkige naamgeving in het boek – de buurdorpen lijken een band te hebben, maar daar wordt nergens over gerept. Moeilijk echter, is de naamgeving van de hoofdpersonages. Er zijn er in het uiteindelijke boek vier en om het duidelijk te maken, beginnen ze allemaal met een J: Judith, Josh, Jesse en Justin, die in Summerking woont. Het is verschrikkelijk verwarrend, zeker als je het boek de eerste keer leest, om te onthouden wie nou wie is. De namen lijken gewoon te sterk op elkaar. Interessant detail is dat nergens in het boek een zilveren wolvin wordt genoemd. Vermoedelijk wordt er met de titel op Judiths speciale kracht na de Eenheid gedoeld; ze kan een zilveren nevel oproepen die vriend en vijand verstikt. Maar echt duidelijk is het niet.

Goede punten
Toch heeft De Zilveren Wolvin ook enkele goede punten. De meeste personages zijn aansprekend en in het tweede deel van het boek komt er verdieping in het verhaal. Hierdoor komen enkele verhaallijnen samen, waardoor de spanningsboog wordt opgevoerd. Ook is, zoals gezegd, de wereld van de Varulven erg interessant. Er had meer informatie gegeven kunnen worden, maar de glimpen die we zien van Judiths wereld zijn veelbelovend. Er is een duidelijke hiërarchie tussen de verschillende Varulvendorpen en de overkoepelende Raad. Ook de verschillende levenswijzen van Winterking en Summerking zijn fascinerend. Het is duidelijk dat Randolph veel onderzoek heeft gedaan en dat komt het verhaal zeker ten goede.

Judith is een sympathieke hoofdpersoon en hoewel het verhaal overduidelijk aan vele kanten rammelt, zit er genoeg vaart en actie in het tweede deel van het boek om het uit te lezen. Toch zijn de personages wankel en is de verhaallijn zeker in het eerste deel van het boek zwak. Het is te hopen dat de stijgende lijn van het tweede deel van het boek, wordt voorgezet in De Boeken van de Varulven 2: De Zilveren Poort.

[product_page sku=”9789490767198″]

Boeken van de Varulven 1: De Zilveren Wolvin Boek omslag Boeken van de Varulven 1: De Zilveren Wolvin
Boeken van de Varulven 1