Blood of Eden 2: Bloedband – Julie Kagawa

0
32

Omslag Blood of Eden 2: Bloedband

Allie heeft haar grote liefde – en zeer menselijke – Zeke, moeten achterlaten in de vampierloze stad Eden. Nu ze zeker weet dat hij veilig is, heeft ze nog maar één doel voor ogen: haar maker Kanin redden van de krankzinnige vampier Sarren. Door de bloedband die ze heeft met haar maker kan Allie als het ware voelen waar Kanin is. Het spoor leidt naar haar geboorteplaats. Daar blijkt dat Sarren met het dodelijk roodlongvirus te hebben geëxperimenteerd. Het roodlongvirus is de belangrijkste reden waarom andere vampiers Kanin haten. Hij gaf het geheim van het bestaan van vampiers door aan de mensen. Door mensen in vampiers te veranderen, zouden ze het roodlongvirus kunnen overleven, maar alles ging mis. De geïnfecteerde mensen veranderden niet in vampiers, maar in rabdo’s: gewetenloze vampieren die alles in hun razernij doden wat er op hun pad komt. Het geëxperimenteerde roodlongvirus blijkt al snel niet alleen meer dodelijk te zijn voor mensen, maar ook voor vampiers…

Meisjesachtige boekomslag
Net als het vorige deel – Onsterfelijk – heeft dit boek een omslag dat een echt meisjesverhaal doet vermoeden. Deze omslag is zelfs nog rozer dan de vorige, maar ook voor dit verhaal vind ik dat het zowel geschikt is voor meisjes als jongens. Het boek is doordrenkt met actie en de spanningsboog ligt de hele tijd heel erg hoog. Hier en daar is er nog wel wat romantisch gaande, maar niet zo veel dat het te overheersend is. Het boek bestaat uit verschillende delen, maar in tegenstelling tot het eerste boek vind ik niet dat de titels hier al verraden wat er gaat komen.

Allie is het hoofdpersonage. Alle gebeurtenissen zie je door haar ogen en het verhaal is in de ik-vorm geschreven. Dit maakt het makkelijker om na te gaan wat Allie allemaal voelt en hoe ze denkt. Haar gedachtestroom is duidelijk neergezet, waardoor je als lezer haar keuzes goed kunt begrijpen. Allie reist samen met haar bloedbroeder Jack. Hem hebben we al in het eerste deel ontmoet, daar kon je hem voornamelijk alleen maar haten door wat hij allemaal heeft uitgehaald. In dit deel wordt Jack echter meer uitgewerkt en we komen zelfs wat te weten over het verleden tussen hem en Kanin.

Het spanningselement ligt het hele verhaal door erg hoog wat het verhaal een echte page-turner maakt.

De psychotische vampier Sarren blijft echter een groot raadsel. Hij is gewoon een echt slechte vampier, maar wel eentje die ook de vampieren wilt uitroeien. Ook worden er een aantal nieuwe personages geïntroduceert, maar die blijven voornamelijk oppervlakkig. Bij een verhaal in de ik-vorm is daar ook geen ruimte voor, Allie blijft het belangrijkste personage.

Schrijfstijl
De auteur heeft een vlotte schrijfstijl, de dialogen zijn kort maar krachtig. Al vanaf de eerste zin wordt je als het ware het verhaal ingesleept. Het boek is dan ook lastig om weg te leggen als je er eenmaal in begonnen bent. Zoals al gezegd ligt de spanning erg hoog en dat maakt het boek een echte page-turner. Ook zijn er aardig wat plotwendingen te vinden in het verhaal, maar de auteur weet dit goed neer te zetten. Je wordt op sommige momenten zeker verrast, maar niets voelt onlogisch aan. Over elk detail is nagedacht, niets staat er zonder reden in.

Dit tweede deel van de serie is eigenlijk zo goed dat er bijna niets op aan te merken is. Het hoofdpersonage Allie is goed uitgewerkt en de personages die dicht bij haar staan krijgen meer diepgang dan in het eerste deel. Het spanningselement ligt het hele verhaal door erg hoog wat het verhaal een echte page-turner maakt. Ben je er eenmaal in begonnen, dan is er geen weg terug. Net als het eerste deel heeft ook Bloedband een open einde. Dat er een deel drie aan zit te komen is dan ook met zekerheid te zeggen en hoe eerder, hoe beter!

[product_page sku=”9789034787613″]

Blood of Eden 2: Bloedband Boek omslag Blood of Eden 2: Bloedband
Blood of Eden 2