Betoverend einde van de Caravalreeks in Finale van Stephanie Garber

0
287

Na de zinderende finale in Meester Legende krijgen we nu de échte Finale! We keren terug naar Valenda, waar de zussen Tella en Scarlett eindelijk rust denken te hebben gevonden. Caraval is afgelopen en het is Tella gelukt om hun moeder te bevrijden uit het kaartspel waar de Fortunae ook uit zijn gekomen. Paloma, of Verloren Paradijs, is zwak en lijkt in een soort coma te liggen. De zussen houden om de beurt wacht omdat ze niet willen dat hun moeder alleen is als ze wakker wordt, maar verder hebben ze afzonderlijke plannen. Scarlett wil de echte Nicholas d’Arcy ontmoeten. Ze is nog steeds verloofd met hem en ze wil hem een eerlijke kans geven. Ze heeft soms haar twijfels over Julian, want ze kan hem nog niet helemaal peilen. Nu is hij bijvoorbeeld ook onverwachts weer vertrokken. Tella heeft andere zorgen: de Fortunae zijn bevrijd uit het kaartspel, maar is dat wel positief?

De Hartenprins wil nog steeds weten wie Legende werkelijk is, en zet Tella steeds meer onder druk. Dan is Tella getuige van iets vreselijks en die gebeurtenis ontketent een groot geheim. Tella zal zich weer moeten opmaken voor de strijd. Haar grootste hoop is dat Scarlett er niet bij betrokken raakt, maar voor Scarlett wordt ook al snel duidelijk dat niets is wat het lijkt. De zussen bevinden zich al snel in het middelpunt van een fantastisch avontuur dat allesbepalend is voor de toekomst van Valenda en de rest van de wereld.

Betoverend

Vrijwel iedereen die Caraval en Meester Legende heeft gelezen zal het met me eens zijn: wat een betoverende serie. Dat schept hoge verwachtingen voor het slotstuk, dat bovendien ook een erg indrukwekkende titel draagt. Zodra ik het boek opensloeg zat ik er weer helemaal in. Garber weet als geen ander hoe ze je mee moet voeren in een wonderlijk avontuur. Ik was van tevoren een beetje bang dat Scarlett op een zijspoor gezet zou worden, omdat Tella de hoofdrol speelde in Meester Legende en Scarlett toen weinig belangrijks deed. Ik hoopte dat Finale een boek over beide zussen zou zijn, want ze hadden allebei al een eigen boek gehad. Het kan best lastig zijn om zulke uitgewerkte personages te combineren in zo’n intense serie als deze, maar Garber heeft het klaargespeeld. De balans is goed en elk stukje in het boek is belangrijk. Wanneer er geen bombastische actie is, blijft er een sluimerend gevoel van spanning en dat zorgt ervoor dat het erg lastig is om Finale aan de kant te leggen. Verder wil ik niet teveel zeggen, maar wauw… dat einde.

Je hoeft Finale maar open te slaan en de magie spat als vonken van de pagina’s af.

Einde

Met Finale is de serie (die in Nederland als Het zwarte hart ten tonele verscheen) eindelijk klaar. Wat was dat een achtbaan. Al vanaf de eerste pagina’s Het zwarte hart/Caraval was ik verkocht. Volgens mij is dat het enige boek dat ik hier op Fantasywereld vijf sterren heb gegeven. Ik vind het erg jammer dat de serie nu klaar is, maar het is goed zo. Stephanie Garber is een getalenteerd schrijfster en ik ben nu vooral heel benieuwd of ze Caraval kan evenaren of zelfs overtreffen!

Je hoeft Finale maar open te slaan en de magie spat als vonken van de pagina’s af. De serie komt inderdaad tot een spetterende finale, waarmee het boek de belofte van de titel maar al te goed waarmaakt. De wereld is net zo magisch als in de andere delen, ondanks dat er geen Caraval is in dit deel. Sterker nog, de spanning en dreiging stijgt want nu is het alles of niets. Beide zussen zullen een sleutelrol spelen in de ontknoping en je zult absoluut niet teleurgesteld worden door wat er daar allemaal gebeurt! Tip: geef Caraval als cadeau aan al je vrienden en familieleden die van lezen en magie houden! Geen cadeaustress meer!

Caraval 3: Finale Boek omslag Caraval 3: Finale
Caraval 3
Stephanie Garber