Caraval 2: Meester Legende – Stephanie Garber

0
83

Donatella Dragna is het zusje van Scarlett Dragna, de winnares van de vorige editie van Caraval. Ze heeft genoten van haar rol als dame in nood, maar kijkt ook vooral uit naar de volgende editie. Die belooft nóg spannender en nóg magischer te worden, want deze keer zal de voorstelling ter ere zijn van de 75ste verjaardag van de keizerin van het Meridiaanse Rijk! Tella reist mee met het gezelschap en zal deze keer zelf meedoen aan het spel. Ze wil een groot mysterie oplossen en meedoen aan Caraval zal haar misschien in de goede richting leiden. Om haar moeder te vinden, zal Donatella aan kostbare informatie moeten komen, want alleen dan zal ze in staat zijn om haar moeder te redden. De informatie die ze moet bemachtigen is uiterst gevoelig: de ware identiteit van Legende.

Legende is de mysterieuze en mythische figuur achter Caraval en zelfs de spelers weten niet wie hij werkelijk is. Het zal voor Tella een grote uitdaging worden om hem te ontmaskeren. Ondertussen raakt de impulsieve Tella in steeds benardere situaties en wordt het steeds lastiger om uit de problemen te komen. Wanneer haar leven ook nog ernstig in gevaar komt, is het zelfs voor de optimistische Tella duidelijk dat ze alles op alles zal moeten zetten om deze editie van Caraval te overleven. Ze weet dat alles maar spel zou moeten zijn, maar waarom voelt ze haar hart verzwakken en maakt de verwondering plaats voor doodsangst?

Een waardige opvolger?

Toen de opvolger van het eerste deel van deze serie, dat toen nog Het zwarte hart heette, op de mat viel, was ik vooral heel blij, maar maakte ik me ook wel zorgen. Zou de opvolger zich wel kunnen meten met Caraval? We hebben in eerste instantie te maken met veel veranderingen. Scarletts verhaal is voor nu afgelopen en daarom volgen we deze keer haar zusje Tella. Tella is heel anders dan haar oudere zus. Tella is flirterig, impulsief en soms wat naïef. Dat geeft het verhaal een heel andere kleur. Waar Caraval vooral magisch en wonderlijk was, moet Meester Legende het meer van de intrige en spanning hebben. Tella stort zich vol overgave in de problemen zoals alleen Tella dat kan, maar uit die problemen komen blijkt moeilijker dan gedacht.

Garber weet op uitstekende wijze een mooi geheel te maken van twee erg verschillende boeken en dit tweede deel is zelfs nóg spannender dan zijn voorganger.

Doordat het tweede deel zo anders is dan het eerste deel, is het zeker even wennen als je nog maar net in Meester Legende begonnen bent. Desondanks zijn er toch veel overeenkomsten, maar die zijn vooral buiten het plot zelf te vinden. Zo is dit deel net zo onvoorspelbaar en net zo fantasierijk als het eerste. Wederom hebben we te maken met een drukkende onderliggende paniek die ervoor zorgt dat je de pagina’s in korte tijd verslindt. De sfeer is heel anders vanwege de nieuwe hoofdpersoon en de nieuwe setting, maar toch voelt alles heel vertrouwd aan, wat betekent dat Stephanie Garber op slimme wijze een geheel weet te maken van twee heel verschillende boeken.

Opbouwende spanning

Dat het boek spannend is, weten jullie nu wel. Toch voelt het alsof de spanning alleen maar toeneemt, en het is duidelijk dat Caraval de opbouw was voor een ontzettend spannend verhaal. Meester Legende doet daar gerust nog een schepje bovenop, wat natuurlijk ontzettend nieuwsgierig maakt naar het laatste deel, Finale.

Toch miste ik Scarlett. Haar verhaal leek stil te staan in Meester Legende, wat ik erg jammer vond. Ze speelt nog wel een rol, en heeft ook zelf problemen die ze moet oplossen, maar toch bespeurde ik weinig groei aan haar kant. Tella maakt echter wel een grote ontwikkeling, en bovendien eentje die zij hard nodig had. Ze is er op allerlei manieren sterker en beter door geworden. Scarlett is echter een personage waar makkelijker mee te identificeren is voor veel mensen, waardoor het minder moeite kost om jezelf te verliezen in het verhaal. Tella’s gedachtenkronkels stonden soms nogal ver van mijn bed, waardoor ik me moeilijk met haar kon identificeren.

Om mijn vraag te beantwoorden of Meester Legende een waardige opvolger is van Caraval: ja, absoluut. Garber weet op uitstekende wijze een mooi geheel te maken van twee erg verschillende boeken en dit tweede deel is zelfs nóg spannender dan zijn voorganger. Je zal soms misschien moeten wennen aan het feit dat de setting compleet anders is dan in het eerste deel en dat de hoofdpersoon zo anders is dan Scarlett, maar dit boek blijft een feest om te lezen. We zullen helaas nog eventjes moeten wachten op het derde deel, Finale, want dat komt pas in november in het Nederlands uit.

Meester Legende
Caraval 2
Stephanie Garber