Archie Greene en het geheim van de magiër – D.D. Everest

0
158

Omslag Archie Greene en het geheim van de magiër

Wist je al dat de Grote Brand van Londen van 1666 een magisch ongelukje was? En dat er zich onder de universiteit van het Engelse Oxford een enorme tovenaarsbibliotheek bevindt, genaamd het Museum van Magische Varia? Nee? Nou, dan ben je niet de enige, want ook de jonge Archie Greene wist nergens van, totdat hij op zijn twaalfde verjaardag een mysterieus oud boek ontving met de opdracht het naar boekwinkel Tim Boek in Oxford te brengen. Dat blijkt het begin te zijn van een bijzonder en spannend avontuur dat zich afspeelt in een wereld vol magie, pratende boeken en stiekeme slechteriken…

Archie blijkt namelijk niet zomaar een twaalfjarige jongen te zijn: nee, hij is een Vlambewaarder van Alexandrië, een beschermer van magische boeken. En dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee, zoals hij al snel ontdekt. Magische boeken kunnen namelijk behoorlijk gevaarlijk zijn. Ze kunnen praten, tot leven komen en sommigen kunnen je zelfs opslokken in hun wereld! En al gauw blijkt dat er ook nog een ander gevaar op de loer ligt. Iets duisters en verschrikkelijk gevaarlijks… Zal het Archie lukken zijn taak te volbrengen en de wereld te beschermen tegen deze zwarte magie?

Met zijn prachtige cover, fantasievolle boekenwereld en spannende avonturen is Archie Greene en het geheim van de magiër een echte must-read voor elke boekenliefhebber.

Fantasievolle boekenwereld
Archie Greene en het geheim van de magiër speelt zich af in een wereld die helemaal draait om boeken. Magische boeken, pratende boeken, voorspellende boeken, boeken die zichzelf schrijven… Zelfs boeken die zonder hulp terug naar hun plekje in de bibliotheek vliegen! Dat maakt Archie Greene een heerlijk boek om te lezen voor iedereen die gek is op boeken, en daarnaast heeft het ook een erg origineel plot. Want we kennen allemaal wel de magische bibliotheken uit bijvoorbeeld Harry Potter, maar hoe gaat het er daar nu eigenlijk aan toe? Wie zijn de mensen die de gevaarlijke boeken opsluiten en de kapotte bladzijden weer netjes aan elkaar naaien? Wat is de geschiedenis van deze boeken en waar komen ze vandaan? Allemaal vragen waarop je in dit boek op een grappige en avontuurlijke manier antwoord krijgt.

En niet alleen de wereld is origineel, ook de personages in het boek zijn erg kleurrijk en grappig. Ze blijven misschien een beetje stereotiep en vlak, maar dit zorgt er ook voor dat het absoluut niet moeilijk is om ze je voor te stellen. Vooral het ietwat maffe gezin Fox komt erg levendig over, en Archie zelf blijkt ook een leuk personage te zijn. Toch zou ik persoonlijk graag nog net wat meer te weten willen komen over Archie en zijn nieuwe vrienden. Er worden zeker wel kleine beetjes verteld over wie ze nou werkelijk zijn, maar volgens mij weten we na het lezen van dit boek nog lang niet alles over de belangrijkste personages…

Harry Potter?
Het is bijna onmogelijk dit boek niet met Harry Potter te vergelijken, maar ja, geldt dat tegenwoordig niet bijna voor alle fantasykinderboeken? Het klopt inderdaad dat er een paar overeenkomsten zijn met Harry Potter: Archie is een wees, ontdekt op zijn verjaardag dat hij een gave heeft en wordt toegelaten op een soort toverschool waar hij samen met zijn twee vrienden het avontuur aan gaat, net als Harry. Ook de humor in het verhaal komt enigszins overeen met Harry Potter, samen met de goed uitgedachte fantasywereld. Aan de andere kant kon die magische fantasywereld juist niet méér verschillen van die van Harry Potter, onder andere doordat het in Archies wereld vooral draait om boeken. Er zijn dus zeker wel gelijkenissen te vinden, maar dat maakt het absoluut niet minder origineel en leuk om te lezen.

Af en toe wat verwarrend
Wat wel een beetje lastig is af en toe, is dat er flink wat vaart in het verhaal zit en er behoorlijk wat namen voorbij komen. Een paar namen lijken wat op elkaar, waardoor het vooral aan het eind niet altijd even duidelijk is wie ook alweer wie was. De gebeurtenissen volgen elkaar soms net iets te snel op, wat ervoor zorgt dat het verhaal geen moment verveelt, maar waardoor je soms toch nog weer even terug moet bladeren om te kijken wat er nou eigenlijk gebeurd is. Gelukkig is het niet heel moeilijk om het verhaal te blijven volgen, maar het zorgt af en toe toch voor een beetje verwarring.

Met zijn prachtige cover, fantasievolle boekenwereld en spannende avonturen is Archie Greene en het geheim van de magiër een echte must-read voor elke boekenliefhebber. Het verhaal kan af en toe een beetje verwarrend zijn en heeft wel wat weg van de boeken over Harry Potter, maar de humor, de magische boeken en de originele invalshoek zorgen ervoor dat het boek nergens verveelt. Alleen voor de wat oudere lezers kan het verhaal misschien wat simpel overkomen, maar als je (net als ik) een echte boekenwurm bent, dan zul je vast en zeker genieten van dit verhaal!

[product_page sku=”9789045116785″]

Archie Greene en het geheim van de magiër Boek omslag Archie Greene en het geheim van de magiër
D.D. Everest