De Kooi – Josh Malerman

0
393

Omslag De Kooi

Malorie woont met haar twee kinderen in een huis waar het altijd donker is. De deuren zitten op slot, de ramen zitten dichtgespijkerd en er komt nooit iemand op bezoek. Als ze de deur uit gaan, wat ze alleen doen als er water uit de put gehaald moet worden, dragen ze een blinddoek. Het is namelijk te gevaarlijk om buiten je ogen open te doen: er lopen daar angstaanjagende wezens rond en er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd met mensen die ze gezien hebben. Maar vandaag is het genoeg geweest. Vandaag gaat ze, met haar kinderen, het huis verlaten. Voorgoed.

Een geweldige thriller
De kooi is een angstaanjagend verhaal. De chaos begint met rare nieuwsberichten over mensen die buiten ‘iets’ gezien hebben en vervolgens de meest vreselijke dingen deden. Eerst dachten velen dat het onzin was, tot het fenomeen zich wereldwijd verspreidde en de bevolking in een hoog tempo begon af te nemen. Malorie zoekt hulp bij een groep overlevenden met wie ze zich samen verschuilt voor de gevaarlijke wezens die buiten rondspoken. Het boek is ontzettend spannend en je kan het bijna niet wegleggen. Je wordt in het verhaal gezogen alsof je naar een film zit te kijken en je wordt zelfs bijna bang om ’s ochtends de gordijnen open te trekken. Als een boek zo’n effect op de lezer heeft, heb je als schrijver je taak pas echt volbracht.

De kooi blijft spannend tot aan het laatste hoofdstuk. Het verhaal jaagt je de stuipen op het lijf: het moet vreselijk zijn om in een wereld wonen waar simpelweg naar buiten kijken al fataal kan aflopen.

Opbouw en schrijfstijl
Het plot is niet chronologisch opgebouwd. De hoofdstukken wisselen af tussen het heden en verleden, namelijk tussen de tijd waar Malorie met haar kinderen op de vlucht is en de tijd dat ze zwanger is en met haar huisgenoten probeert te overleven in een wereld waar je niet naar buiten mag kijken. Op deze manier wordt er telkens iets meer verteld over het effect van wezens, het gevaar, en de toenemende angst. Je wordt nieuwsgierig gemaakt over wat Malorie buiten meemaakt met haar kinderen, maar je wilt ook graag weten waar de wezens vandaan komen en hoe ze eruit zien. Heden en verleden worden naar mijn mening goed afgewisseld, waardoor de hoofdstukken sterke cliffhangers bevatten. Ook heeft Malerman een prettige schrijfstijl. De spanning wordt steeds verder opgebouwd, de zinnen sluiten goed op elkaar aan en de dialogen zijn levendig. Dit is fijn, want zo kan je aan één stuk doorlezen en dat wil je op een gegeven moment ook…

Kritiekpuntjes
Hoewel de titel goed gekozen lijkt te zijn, doet deze afbreuk aan het origineel: Bird Box. De vogels staan namelijk niet alleen op de voorkant van het boek en bovenaan ieder hoofdstuk, maar spelen ook een belangrijke rol in het verhaal zelf. De uitgever zal uiteraard een goede reden gehad hebben voor deze verandering, maar ik vind het toch een opmerkelijke keuze. De vogels hadden namelijk best behouden kunnen worden in de titel. Verder is het jammer dat je zo weinig te weten krijgt over de wezens die buiten te vinden zijn. Hoe zien ze er uit? Waar komen ze vandaan? Hoewel de onzekerheid die je als lezer hebt bijdraagt aan de spanning in dit boek zou het niet erg geweest zijn als er, desnoods in het allerlaatste hoofdstuk, toch iets onthuld werd over deze engerds en hun achtergrond.

Eindoordeel
De kooi blijft spannend tot aan het laatste hoofdstuk. Het verhaal jaagt je de stuipen op het lijf: het moet vreselijk zijn om in een wereld wonen waar simpelweg naar buiten kijken al fataal kan aflopen. De afwisseling tussen het heden en verleden zorgt ervoor dat je Malorie steeds beter gaat begrijpen, maar ook dat je steeds banger wordt. De kooi valt misschien niet zo zeer onder de noemer ‘fantasy’ maar eerder onder die van ‘thriller’, aangezien het verhaal speelt zich ‘gewoon’ in onze wereld afspeelt en de angst overduidelijk als belangrijker gezien wordt dan de achtergrond van de wezens. Toch raad ik lezers van FantasyWereld die wel van een beetje spanning houden dit boek zeker aan!

[product_page sku=”9789400504615″]

De Kooi Boek omslag De Kooi
Josh Malerman
9789400504615
A.W. Bruna Uitgevers
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.