The Witcher 3: Wild Hunt, gemaakt door CD Projekt Red, kwam uit in 2015, dat is alweer eventjes geleden. Het is het derde deel in een trilogie en één van de best verkochte Fantasy RPG’s van de huidige systemen. En dat is niet zonder reden. Met de The Witcher serie op Netflix in aantocht is het interessant om eens wat meer te in het Witcher universum te duiken. Overigens zal de Witcher tv-serie (met Henry Cavill in de hoofdrol van Geralt) gebaseerd zijn op de verhaallijnen van de boeken en niet die van deze spellenserie.

Deze recensie is een beetje aan de late kant, maar dat geeft niet. Hopelijk kan ik mensen die de wereld van The Witcher niet kennen overhalen om eens een kijkje te komen nemen. Of oude veteranen van het spel over te halen om het spel nog eens op te starten.

Het verhaal

In The Witcher 3: Wild Hunt treed je wederom in de voetsporen van Geralt of Rivia, een monsterslachter ofwel een Witcher. Dit zijn mensen die via magische experimenten en gecontroleerde mutaties sterker en krachtiger zijn gemaakt. Ze hebben maar één doel voor de samenleving, en dat is het opsporen en vernietigen van monsters die de mensen bedreigen.

In dit derde en laatste deel van de spellentrilogie doe je twee dingen: Het opsporen van je geadopteerde dochter Ciri en het eindigen van de aankomende Wild Hunt. Je geadopteerde dochter is geboren met krachtige magie in haar bloed en wordt daarom gezocht door de Wild Hunt. Hiermee wordt een sterk krijgersras uit een parallel dimensie beschreven. Zij willen haar bloed bemachtigen om het continent waar The Witcher zich afspeelt in te nemen.

Terwijl je op zoek bent naar Ciri reis je door een landschap dat verscheurd wordt door oorlog, vecht je tegen veel verschillende monsters, mensen en andere rassen, zoek je schatten en help je de lokale bevolking met hun problemen. Ik moet er wel bij zetten dat het absoluut niet vereist is om deel 1 en deel 2 te spelen voor je aan dit deel begint. Je leert gaandeweg over de gebeurtenissen in die spellen. Dit maakt Witcher 3 tot een geweldige instapspel.

Wat is er te doen?

Naast het verhaal, het zogenoemde hoofddoel, is er ontzettend veel extra content. Zo kun je op Witcherwapens en -pantser jagen door middel van schatten en zijn er verschillende plekken waar de oorlog flink huis heeft gehouden en je gebroken oorlogsvoorwerpen tegenkomt. Ook zijn er plekken van kracht die je kan zoeken en je een extra vaardigheidspunt geven. Tijdens het reizen kom je langs verschillende dorpen die kapot zijn en leeg staan, waar een plaag aan monsters de lokale bevolking heeft verdreven. Dood hen en de bevolking keert terug. Je vertrekt dan weer met een mooie beloning.

Er zijn ontzettend veel verschillende secundaire missies, geen enkele hetzelfde en eigenlijk voegen ze allemaal extra detail aan de wereld toe. Ook voegen vele keuzes die je maakt tijdens je reizen toe aan het einde dat je krijgt. Zo zijn er veel verschillende eindes die ervoor zorgen dat je opnieuw wilt beginnen om eens andere keuzes te maken voor een ander einde. Ben je het reizen zat? Stap dan een taveerne of een winkel binnen en ga aan de slag met Gwent. Dat is een volledig uitgedacht kaartspel met geheel eigen missies (zie kader hieronder).

Gwent

GWENT
Gwent is een kaartspel dat je aan het begin van het spel kan leren. Je kan verschillende mensen uitdagen om te spelen en bij winst wordt je beloond met geld en een kaart. Je bouwt je eigen kaartendeck en kan uiteindelijk mee doen aan een groot toernooi waar de beste spelers van het continent aan meedoen. Kaarten zijn overal te vinden, je wint ze van andere spelers, je koopt ze of je vindt ze gewoon. Gwent is een spel in een spel, maar dan volledig uitgewerkt. Bijna iedere kaart heeft een eigen vaardigheid. Het spel is optioneel, maar erg leuk om te spelen als je even geen zin hebt om monsters te doden of bandieten uit hun kamp te verjagen.

Geralt, monsterslachter voor huur

Zoals het een goede RPG betaamt is er een goed uitgediept vaardigheidssysteem. Elke keer dat je een level omhoog gaat krijg je een vaardigheidspunt die je kan uitgeven aan een flink aantal vaardigheidsfacties. Deze zijn onderverdeeld in de zogenaamde vaardigheid- en talentbomen. Dat zijn bijvoorbeeld ‘vechten’, ‘alchemie’ en ‘normale vaardigheden’. Daaronder vindt je dan weer een flink aantal mogelijkheden om je beter te maken in bijvoorbeeld je zwaardaanvallen, je kruisboog en defensieve vaardigheden, maar ook het brouwen van drankjes en magische spreuken.

Geralt is uitgerust met twee zwaarden, één zilveren en één stalen zwaard. Staal is voor menselijke rassen en je zilveren zwaard voor monsters. Geralt pakt automatisch het goede zwaard zodra je in gevecht raakt. Ook bezit hij een kruisboog. Handig voor monsters die vliegen of zich onder water bevinden (de kruisboog is het enige wapen dat je onderwater kan gebruiken).

Naast zijn pantser en wapens verbeteren kan Geralt ook verschillende drankjes, olie en bommen maken. Olie is bijvoorbeeld om zijn zwaard mee in te smeren op basis van wat voor ras je gaat bevechten. Dit geeft extra kracht aan je aanvallen tegen het desbetreffende ras. Drankjes zijn van nut om snel te helen, je gifweerstand te versterken en je onder water te laten ademen. Bommen hebben verschillende effecten, van vuurbommen die je gooit en ontploffen tot bommen die speciaal voor verschillende rassen zijn gemaakt en hen zwakker maken.

Even speltechnisch

Het spel speelt heel soepel. De ontwikkelaars hebben duidelijk nagedacht over wat welk knopje doet. Daardoor zit je nooit met je vingers in de knoop als je verschillende knopjes tegelijk of na elkaar wilt gebruiken. Ook zijn de knopjes makkelijk te leren. Met een uurtje spelen ken je ze waarschijnlijk wel uit je hoofd. Om het toegankelijker te maken voor meer mensen zijn er weer een aantal moeilijkheidsgraden. De eerste twee zijn vrij simpel, zeer geschikt voor mensen die lekker willen spelen zonder zich zorgen te maken over te vaak doodgaan.

De overige en dan vooral het befaamde Death March is extreem moeilijk. Monsters zijn sterker, je pantser geeft minder voordelen en bepaalde vaardigheden werken niet meer. Ook mediteren om je leven terug te krijgen, iets dat op de makkelijke moeilijkheidsgraden werkt, werkt niet meer. Hierdoor moet je eigenlijk echt uitzoeken hoe je in leven blijft, hoe je het beste monsters en andere kan verslaan en het laat je echt nadenken over in het algemeen overleven in de wereld. Death March is wreed, maar erg leuk als het eenmaal lukt. Het is zeker niet voor de gewone gamer en mensen die net instappen in de wereld van The Witcher of een RPG in het algemeen. Uiteraard wel leuk om te proberen nadat je het spel al eens voltooid hebt.

De soundtrack van het spel is prachtig. Heerlijke muziek om bij weg te dromen en die je echt de wereld in trekt. Dit in combinatie met de prachtige vormgeving van de wereld maakt het tot een levendige plek waarin je je heerlijk kan opsluiten en even de werkelijkheid kan vergeten. Er is veel variatie in de gebieden die je doorkruist, waardoor niks eentonig en alles uniek voelt. Of je nou in het moeras, in de bergen, op eilanden of in de stad bent. Alles voelt levend en uniek.

Expansie 1: Hearts of Stone

Hearts of Stone is de eerste expansie set die uitkwam voor The Witcher. Met een nieuwe hoofdlijn, goed voor meer dan vijftien uur extra speeltijd. Geralt wordt ingehuurd om een slechte bandietkapitein te doden: een man die niet kan sterven. Duik in dit stukje verhaal dat drijft op jouw keuzes met een nieuwe romance, unieke krachtige monsters, nieuwe pantsers en wapens, nieuwe plekken en een nieuwe manier van vaardigheden krachtiger maken via het mutatiescherm. Het Hearts of Stone verhaal is erg goed en biedt heerlijk veel extra speeltijd die ik iedereen aanraadt.

Expansie 2: Blood and Wine

Deze uitbreiding is nog groter en nog beter dan de eerste met meer dan dertig uur extra speeltijd. Geralt reist naar een compleet nieuw gebied waar het zomer is, vol wijngaarden, nobele vrouwen en ridders. Een land dat nog niet is verscheurd door de oorlog uit het gewone spel. Geralt wordt ingehuurd omdat mysterieuze moorden een einde maken aan de rust in het gebied. Geralt sluit hier zijn laatste contract af, en gaat op onderzoek uit. Een bloedstollende hoofdverhaal lijn die gevoed wordt door jouw keuzes.

Deze expansie bevat nieuwe monsters, een heel nieuw, prachtig vormgegeven gebied, een extra Gwent set zoveel meer. Geralt kan zijn eigen wijngaard kopen en opknappen. Hoe gaaf is dat! Deze expansie set is wel de beste die ik ooit heb gespeeld. Blood and Wine bezit ook weer prachtige muziek die passend is voor de setting van het zomerlandschap.

Conclusie

The Witcher 3: Wild Hunt is een grootse Fantasy RPG, een ‘musthave’ voor haast iedere fan van dit genre spellen. Het is bovendien een makkelijke en goede instap voor beginnende spelers die nieuwsgierig zijn naar het universum van The Witcher. Door de verschillende moeilijkheidsgraden en verschillende keuzes met verschillende einde is er voor de hardcore spelers ook veel te halen en raak je doorgaans niet uitgespeeld.

Het verhaal, gecombineerd met de muziek, het gevoel van leven in de wereld, de hoeveelheid beschikbare content en herspeelbaarheid door alle keuzes, de expansiesets en de prachtige vormgeving maken dit tot één van mijn favoriete spellen en zeker het tot één van de beste, al dan niet het beste spel van deze generatie consoles. Ook zonder de expansiesets is het spel absoluut het spelen waard.

RECENSIEOVERZICHT
Eindwaardering:
Avatar
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here