De Hekser: Het zwaard van het lot – Andrzej Sapkowski

0
14

Omslag De Hekser: Het zwaard van het lot

Het zwaard van het lot is de tweede verhalenbundel dit in het Nederlands verschijnt over de hekser Geralt de Rivia. In het vorige deel kwamen we te weten dat een hekser zijn geld verdient door gevaarlijke monsters te doden of te verjagen en door mensen van hun vloek af te helpen. Naast een speciale training en uitzonderlijke kracht, reflexen en uithoudingsvermogen bezit een hekser bovendien over magie om hem te helpen in zijn strijd tegen de meest fantasievolle monsters. Sapkoswki maakt hierbij gebruik van Slavische mythen en sagen, wat een interessante wereld oplevert met een grote verscheidenheid aan bijzondere bewoners.

Deze tweede verhalenbundel heeft een andere insteek dan de eerste. Er zijn in dit boek bijvoorbeeld geen tussenstukjes die alle verhalen aan elkaar verbinden. Dit keer volgen de nieuwe avonturen van Geralt elkaar chronologisch op. Bovendien spelen ook andere personages een grotere rol. Zo komt Yennefer, de heks die het hart van Geralt heeft gestolen, een aantal keren terug en is Ridderspoor, een bard met een grote mond en een klein hartje, regelmatig de metgezel van Geralt op zijn reizen. Het is leuk om de interactie tussen deze personages wat uitgediept te zien, waardoor je ook wat meer inkijk krijgt in het personage Geralt zelf.

Want Geralt is in de verhalen van deze tweede bundel aan verandering onderhevig. Hij twijfelt steeds meer over zijn rol in de wereld en zit een beetje met zichzelf in de knoop. Zijn taak is het verdelgen van ‘vreemde’ rassen voor de mensen, maar is er zichzelf ook heel erg van bewust dat ook hij geen mens is. Men is bang voor hem, maar achter zijn rug om wordt hij door zowel mensen als monsters geminacht. Andersom heeft ook Geralt maar weinig sympathie voor de mensen. Er is steeds minder werk voor Geralt, omdat de mensheid alle andere volkeren verdringt, wat hem nog meer doet twijfelen over zijn werk.

1. Onbegrensde mogelijkheden
In dit verhaal sluit Geralt samen met Ridderspoor aan bij een groep drakenjagers om een zeldzame gouden draak te doden. Geralt doet dit echter met een ander doel dan de anderen. De heks Yennefer, Geralts lang verloren geliefde, heeft zich namelijk ook bij de groep jagers aangesloten. De belangen en motieven van de drakenjagers zijn echter te verschillend, en een onderlinge strijd barst los.
Onbegrensde mogelijkheden is een mooi verhaal om weer gewend te raken aan de wereld van Geralt de Rivia en de personages Ridderspoor en Yennefer worden meteen op een goede manier geïntroduceerd. De avonturen van de drakenjagers worden in een actievolle stijl omschreven en het einde bevat een leuke twist. Een perfect begin!

2. Een ijssplinter
Het tweede verhaal in de bundel draait om Geralt en Yennefer. Ze zijn voor even bij elkaar en Geralt woont bij Yennefer in een grote stad. Voor een heks is daar genoeg te doen, een hekser heeft echter meer aan zijn vaardigheden in de bossen en landerijen buiten de grote steden. In dit verhaal gaat het daarom meer over de relatie van Geralt en Yennefer.
De gebeurtenissen zijn net iets anders dan alle andere verhalen dat ik heb gelezen over Geralt. De actie heeft plaatsgemaakt voor een liefdesrelatie en bijbehorende problemen van de hekser en de heks. De uitwerking van dit verhaal was prima, maar kon me niet echt boeien. De interactie tussen beide bleef oppervlakkig en het einde was redelijk voorspelbaar.

3. Het eeuwige vuur
De hekser komt samen met Ridderspoor een raar zaakje tegen wanneer hun gezamenlijke kennis, de schatrijke halfling Dainty Biberveldt, opeens in tweevoud tegenover hen staat. Een van hen is een transling, die elke vorm kan aannemen zolang het onderwerp ongeveer dezelfde massa heeft. De transling weet echter te ontsnappen. Wanneer ze erachter komen dat de wisselaar al dagenlang in naam van Dainty zaken doet en nog meer winst weet te pakken dan Dainty zelf, wordt de jacht nog hardnekkiger. Maar ditmaal om heel andere redenen…
Dit verhaal laat mooi zien hoe divers de wereld en de verhalen van Sapkowski zijn. Hoewel de actie in dit verhaal wat minder aanwezig is, komt hier de wat meer humoristische kant van Sapkowski naar boven. Deze stijl past perfect bij het grappige plot. Ridderspoor is  bovendien een geweldige sidekick voor Geralt en vervult zijn rol als frivole bard met verve. Ook dit verhaal bevat een leuke twist op het einde.

4. Een klein offer
Geralt is ingehuurd door een lokale vorst om een sirene te overtuigen met hem te trouwen. Als een vissersbootje uit het nabijgelegen dorpje niet meer terugkomt en de bemanning afgeslacht blijkt te zijn, wordt de opdracht van Geralt toch weer wat serieuzer. Ridderspoor staat ook in dit verhaal Geralt weer terzijde met goede raad.
Het begint allemaal een beetje absurd met een man die onderhandelt met een sirene over wat hij allemaal over heeft om haar liefde te ontvangen. Maar een tweede, bijna identieke, verhaallijn is eigenlijk belangrijker. Oogje, een knappe vrouwelijke bard, is namelijk verliefd geworden op Geralt. De hekser moet diep in zijn hart kijken om te zien wat hij allemaal over heeft voor de liefde en komt tot belangrijke inzichten. Het verhaal zelf is een beetje slordig en ongeloofwaardig, maar diept het personage van Geralt wel op een interessante manier uit.

5. Het zwaard van het lot
Geralt de Rivia is op missie in Brokilon, het mooie bos waar de dryaden zich hebben teruggetrokken. Mensen zijn niet welkom en worden bij eerste zicht gedood. Wanneer Geralt een jong meisje tegenkomt in het bos dat is weggelopen laat hij zich door haar in grote problemen brengen.
Dit verhaal zorgt ervoor dat het personage Geralt een nieuwe stap in zijn ontwikkeling zet, die in de eerdere verhalen al langzaam werd opgebouwd. Die ontwikkeling past goed in de opeenvolgende verhalen in de bundel en houdt de wereld dynamisch en geloofwaardig.

6. Iets meer
Het laatste verhaal vertelt over hoe Geralt gewond raakt als hij onderweg is naar een nieuwe opdracht. In zijn koortsdromen heeft hij visioenen over Yennefer en Ciri, het meisje dat hij in Het zwaard van het lot wist te redden.
Dit laatste verhaal is een goed gekozen laatste verhaal, waarin Geralt een hoofdstuk uit zijn leven afsluit en bovendien een nieuwe begint. Het verhaal heeft bovendien alles in zich, humor, actie en romantiek. Een goede afsluiter en meteen een goed verhaal om lezers weer lekker te maken voor nieuwe verhalen.

Het zwaard van het lot is een hele mooie tweede bundel over de hekser Geralt de Rivia. De verhalen zijn nog steeds actievolle sword & sorcery-verhalen, maar ditmaal bevat de bundel veel meer karakterontwikkeling. De personages van Geralt, Ridderspoor en Yennefer en hun verhoudingen onderling worden steeds interessanter. Helaas is niet elk verhaal even interessant, en wordt het tempo af en toe eruit gehaald als er net iets te veel romantisch drama wordt beschreven. De beste verhalen zijn bewaard tot het einde, waarin Geralt enkele belangrijke beslissingen neemt over zijn plek op de wereld. De prettige no-nonsense schrijfstijl past perfect bij deze wereld en dit personage.

De Hekser: Het Zwaard van het Lot

Andrzej Sapkowski | De Vliegende Hollander | 1992
Originele titel: Miecz przeznaczenia

Hekser Geralt de Rivia verdient zijn brood met het uit de weg ruimen van monsters. Hoewel zijn ethische code dit verbiedt, sluit hij zich toch aan bij een groep drakenjagers. De heks Yennefer, Geralts lang verloren geliefde, hoort ook bij hen. Maar de belangen en motieven van de drakenjagers zijn te verschillend, en een onderlinge strijd barst los.