Vampire Academy

0
82

Omslag Chronicle

In Vampire Academy, de verfilming van het gelijknamige boek van Richelle Mead (Academicus Vampyrus in het Nederlands), keren de beste vriendinnen Rose Hathaway en Lissa Dragomir terug naar hun school, St. Vladimir’s, waar ze twee jaar eerder van zijn weggelopen. Op deze kostschool zitten geen mensen, maar vampieren. Twee soorten om precies te zijn. Lissa is een Moroi, een adellijke bloeddrinkende vampier met speciale krachten. Rose is een dhampir, een kruising tussen mens en Moroi. Dhampirs beschermen de Moroi omdat ze fysiek sterk zijn en de Moroi niet voor zichzelf kunnen én willen opkomen. Lissa en Rose hebben een speciale band; Rose kan in Lissa’s hoofd kruipen en weet dan meteen wat Lissa ziet, hoort en voelt.

Lissa en Rose moeten opnieuw inburgeren op school, want de sociale hiërarchie is veranderd sinds ze zijn weggegaan. Lissa was voorheen enorm populair, maar nu moet ze van onderop beginnen. Toch lijkt er meer veranderd dan hun populariteitsstatus, er gebeuren namelijk vreemde dingen. Lissa wordt bedreigd en opeens bemoeit de mysterieuze Christian zich met haar. Geheimen, roddels en verraad: St. Vladimir’s heeft het allemaal.

Boek en film
Hoewel de mensen die het boek (of misschien wel de hele serie) hebben gelezen in eerste instantie razend enthousiast zullen zijn over het feit dat deze film is uitgekomen, zullen ze waarschijnlijk van gedachten zijn veranderd zodra ze de film daadwerkelijk hebben gezien. Het is een best leuke en onderhoudende film, maar als je een kopie van het boek in filmversie had verwacht, kom je bedrogen uit. Veel aspecten zijn veranderd, toegevoegd of weggelaten. Zo lijkt een groot deel van de cast niet eens op de personages uit het boek. Neem Mia, een klein elfachtig meisje dat in het boek de trotse eigenaar is van blonde pijpenkrullen en een popachtig uiterlijk. In de film heeft ze een kort kapsel en is er niets van dat popachtige over gebleven. De Strigoi, de derde groep vampieren die nog het meest weghebben van een kruising tussen bloeddorstige zombies en vampieren, hebben bovendien een prominentere rol in de film dan in het boek. Zij zitten achter Lissa aan en duiken op plekken op waar ze in het boek niet te vinden zijn, zoals aan het begin als de meisjes terug worden gebracht naar school.

Naast de mensen die het boek hebben gelezen, zijn er natuurlijk ook mensen die dat niet hebben gedaan en die daarom ook geen vergelijkingsmateriaal hebben. Mijn verwachting is dat deze groep mensen een positiever beeld zal hebben van de film, hoewel zij waarschijnlijk ook wel vraagtekens zullen zetten bij sommige scènes, zoals wanneer Lissa opeens een nietszeggende toespraak houdt met de afsluiting “blood is blood.”

Rose en Lissa
Waar Rose in het boek grappig en brutaal is, is ze buitengewoon bitchy in de film. De scènes worden door haar aan elkaar gepraat, waarin op geforceerde manier referenties naar de huidige popcultuur in zijn verwerkt; neem bijvoorbeeld de afleidende verwijzing naar Twilight in een van de beginscènes. De manier waarop Rose vertelt over andere personages en de stand van zaken op St. Vladimir, laat het lijken alsof ze op alles en iedereen neerkijkt. Het grappige eigenzinnige personage is veranderd in een heuse high school prom bitch.  Lissa, aan de andere kant, is op een andere manier aangepast in de film. De vampier is niet alleen een stuk minder lief, maar onderneemt ook bepaalde acties die op negatieve manier opvallen. Een voorbeeld hiervan is een soort cliché peptalk over wat bloed precies is.

De cast
De acteurs die te zien zijn in de film bestaan uit een goede mix van bekende en onbekende spelers. Zo zullen veel mensen Sarah Hyland (Natalie) waarschijnlijk herkennen uit de tv serie Modern Family en hoofdrolspeelster Zoey Deutch (Rose) uit de onlangs uitgekomen film Beautiful Creatures. Voor de rol van Dimitri is zelfs een echte Russische acteur ingezet. Hoewel de personages vaak op een onrealistische manier worden neergezet door geforceerde dialogen, is er niets mis met het acteerwerk van de cast. Hoewel Rose je waarschijnlijk op de zenuwen zal werken, kan het niet ontkend worden dat Zoey Deutch een talentvolle actrice is.

Sfeer en locaties
De locaties waar de film opgenomen zijn daarnaast ook zeker het bekijken waard. Het gebouw dat uitgekozen is voor St. Vladimirs doet door de gotische architectuur inderdaad denken aan een dure kostschool voor vampieren en de belichting in de film is ook erg mooi. Dat is ook nodig, want de vampieren gaan ’s nachts naar school en slapen overdag.

Producent: Reliance Entertainment
Regisseur: Mark Waters
Cast: Zoey Deutch (Rose), Lucy Fry (Lissa), Danila Kozlovsky (Dimitri), Gabriel Byrne (Victor), Dominic Sherwood (Christian), Sarah Hyland (Natalie), Cameron Monaghan (Mason), Sami Gayle (Mia), Olga Kurylenko (Kirova)
Verschenen: Februari 2014
Speelduur: 105 minuten
Leeftijdscategorie: 12+