Een Feestmaal voor Kraaien – George R.R. Martin

0
117

Omslag Een Feestmaal voor Kraaien

Volgende week (maandag 7 april om precies te zijn)  begint het vierde seizoen van de immens populaire tv-serie A Game of Thrones in Nederland. Een goed moment dus om een blik te werpen op het vierde boek, Een Feestmaal voor Kraaien, waar dit vierde seizoen voor een groot deel zijn verhaal op zal baseren. Waar seizoenen één en twee nog vrijwel geheel de inhoud van de eerste twee boeken besloegen, besloeg het derde seizoen slechts een deel van boek drie (het boek was simpelweg te dik) en hele kleine stukjes van boeken vier en vijf. Met het vierde seizoen zal de structuur van een boek per seizoen nog meer losgelaten worden, omdat er delen van het derde en vierde boek (en zelfs van het vijfde boek) behandelt zullen worden. Tijd om te zien of Een Feestmaal voor Kraaien de kwaliteit van de voorgaande delen kan weten te behouden en om (spoilervrij) te zien wat we kunnen verwachten in seizoen vier van Game of Thrones…

De Oorlog van de Vijf Koningen die in de voorgaande drie boeken heeft gewoed, heeft Westeros verdeeld. De Rode Bruiloft, een van de meest indrukwekkende scènes die de seriekijkers zich zullen herinneren uit het derde seizoen (en het derde boek), heeft bij velen kwaad bloed gezet en de Freys worden door hun daad het mikpunt van gruwelijke wraakoefeningen. Ondertussen houden de verraderlijke en geslepen Lannisters de IJzeren Troon bezet, maar ook zij zijn niet onaantastbaar. En op de IJzereilanden neemt een nieuwe, wrede koning de plaats in van Balon Grauwvreugd…

Waar Een Storm van Zwaarden vol vaart geschreven was en bijzonder veel actie bevatte, is Een Feestmaal voor Kraaien een wat rustiger boek. De verschillende partijen likken hun wonden na al het geweld en intrige in deel drie, waardoor het een beetje aanvoelt als een langzame opmars naar een volgend deel. Dit geeft echter wel de kans voor anderen om hun plek in de geschiedenis op te eisen, zoals de nieuwe heerser van de IJzereilanden. Hij is van plan zich voluit te mengen in de strijd om de Zeven Koninkrijken van Westeros. Het is even wennen aan het rustigere tempo, maar het is logisch dat Martin niet in elk boek een Rode Bruiloft kan stoppen.

Het gemis van enkele iconische personages wordt deels goedgemaakt door de sublieme schrijfstijl en de sfeer die Martin weet neer te zetten.

Splitsing van het boek
Tijdens het schrijven van Een Feestmaal voor Kraaien kwam Martin erachter dat het verhaal te groot werd om in één boek te behandelen.  In plaats van het verhaal chronologisch gezien op te knippen, besloot hij het dit keer anders aan te pakken. Hij knipte het verhaal geografisch op, waarbij hij de personages in het Noorden en het Westen besloot door te schuiven naar het volgende boek. Dit boek draait dan ook om de personages die zich ophouden in Koningslanding, Dorne en de IJzereilanden. Volgens zijn redenering was het beter het hele verhaal van de helft van de personages te vertellen, dan de helft van het verhaal van alle personages. De twee boeken (Een Feestmaal voor Kraaien en deel 5: Een Dans met Draken) die van het oorspronkelijke manuscript gemaakt werden spelen zich dus tegelijkertijd af, maar beschrijven de gebeurtenissen van verschillende personages.

We missen daardoor belangrijke personages als Jon Sneeuw, Tyrion Lannister,  Daenerys Targaryen en Stannis Baratheon in het boek. Waar het idee van Martin op zich best goed had kunnen uitpakken, is zijn keuze voor de personages een ongelukkige. De missende gezichtspunten zijn namelijk juist diegene die bij veel lezers (en ook seriekijkers) favoriet zijn. Tijdens het lezen van de minder interessante personages in Een Feestmaal voor Kraaien zul je daarom nog wel eens verlangen naar de  gezichtspunten van interessantere personages, hoewel dit uiteraard ook persoonlijk is. (De tv-serie zal dan ook niet voor deze opzet kiezen en alle personages terug laten komen in het vierde seizoen. Hiervoor gebruiken ze materiaal uit het vierde en vijfde boek.)

Schrijfstijl
Zoals altijd heeft elk nadeel zijn voordeel. Door de keuze van Martin hebben we nu een aantal nieuwe gezichtspunten van personages die we nooit eerder lazen. Het is interessant om eens wat meer van hun te weten te komen en hun kijk op de gebeurtenissen te achterhalen. Bovendien weten de overgebleven personages, zoals Jaime en Cersei Lannister, weer helemaal de sfeer van Een Lied van IJs en Vuur op te roepen. Martins stijl is als vanouds, in detail weet hij de wereld van Westeros te beschrijven en het voortdurende gevoel van gevaar dat de personages beleven kom op de lezer goed over. Martin blijft zo bouwen aan een ontzettend interessante en realistische wereld dat je blijft intrigeren.

Ook al werd het boek genomineerd voor de Hugo, Locus en British Fantasy awards, het experiment van Martin met Een Feestmaal voor Kraaien pakt helaas niet helemaal goed uit, omdat de smaakmakers van de serie zich niet of nauwelijks laten zien. Dit gemis wordt deels goedgemaakt door de sterke schrijfstijl en de sfeer die Martin weet neer te zetten. Snel door naar boek 5, waarin Tyrion, Jon en Daenerys hun opwachting zullen maken!

[product_page sku=”9789024530199″]