Thor Ragnarok voelt als een prachtig vormgegeven retro videospel

0
351

Thor: Ragnarok, het derde deel met Marvel-held Thor in de hoofdrol, pakt de verhaallijn van Thor op na Avengers II, en mocht je als kijker vergeten zijn wat er in die film gebeurd is of wat Thor in de tussentijd heeft meegemaakt, dan word je daar met een paar handige referenties aan herinnerd. Dit is fijn gezien het laatste Avengers deel (Age of Ultron) uit 2017 komt, en het inmiddels al weer vier jaar geleden is sinds de laatste Thor-film (The Dark World, 2013).

In deze film moet Thor de profetie zien te stoppen waarin Ragnarok wordt voorspeld: de vernietiging van zijn wereld Asgard. Thor ziet Ragnarok vooral terug in Hela, godin van de dood. Zij weet namelijk terug te keren naar Asgard met weinig goeds in de zin. Zij wil niets liever dan de troon overnemen en het leger inzetten om Asgard weer heersers van het universum te maken. Als Thor en Loki, die deze film opvallend veel samenwerken, Hela proberen tegen te houden, komen ze op een andere planeet terecht, genaamd Sakaar. Hierdoor zijn ze niet alleen genoodzaakt daar levend vandaan zien te komen, maar ook nog op tijd terug te keren voordat Hela haar plan in werking zet. Gelukkig komen ze op deze planeet ook The Hulk weer terug, die sinds Age of Ultron natuurlijk niet meer gezien is.

Thor: Ragnarok is een film die je zeker moet gaan zien in de bioscoop; het is groots, grappig en meeslepend.

Vanaf het begin van de film zit je midden in het verhaal en de actie. Geen ellenlange introducties, achtergronden of opbouw. De invulling van de profetie over Ragnarok behelst niet meer dan dat die gestopt moet worden, dus ontvouwt het plot zich op een natuurlijke wijze gedurende de film. De meeste personages kennen we door de eerdere films al, dus daarmee is de film een stuk minder chaotisch om te volgen en kun je nieuwe personages beter in hun context plaatsen.

Chris Hemsworth draagt zijn rol als Thor weer met verve, maar ook de rest van de cast zoals, Academy Award-winnares Cate Blanchett als de nemesis van de film Hela, en Tom Hiddelston als de altijd sluwe Loki, doen het goed. Daarnaast zijn er ook de acteurs die wat minder schermtijd krijgen die opvallen. Karl Urban, als Hela’s rechterhand Skurge, geeft een geweldig portret van een gepijnigde man op zoek naar erkenning, en Jeff Goldblum weet als de excentrieke Grandmaster júíst met zijn droge en alledaagse opmerkingen de show te stelen. Daarnaast passeren een aantal andere helden uit het Marvel universum de revue, wat voor aangename verrassingen zorgt.

Maar toch…

Dit is (voorlopig) het laatste deel in de Thor-trilogie, maar het is wel een vreemde eend in de bijt. Anders dan de eerdere films, of zelfs de Avenger-films, past Ragnarok qua look en feel meer bij films als Guardians of the Galaxy, Green Lantern of Jupiter Ascending. Dit derde deel gebruikt veel neonkleuren, retromuziek, en voelt in zijn geheel als een prachtig vormgegeven videospel uit de jaren tachtig. Het lijkt daarnaast, of misschien wel daardoor, dat  de film het epische gewicht mist dat de andere films wel hadden, terwijl er in verhouding evenveel in de film op het spel staat voor de held. Dat de Marvel-films veel humor bevatten staat vast, en ook in de eerdere films van Thor zit humor, maar in Ragnarok lijkt elk personage even zijn moment te mogen pakken voor een grap. Wat voor een zeer vermakelijke film zorgt, maar wat wennen is na de eerste twee delen, die in dat opzicht iets zwaarder waren.

Thor: Ragnarok is een film die je zeker moet gaan zien in de bioscoop; het is groots, grappig en meeslepend. De filmmakers hebben goed gebruikgemaakt van de 3D mogelijkheden waardoor je extra wordt meegezogen in dit kleurrijke verhaal. Liefhebbers van Thor en de Marvel-films komen zeker aan hun trekken en je zal met een nostalgische glimlach de bioscoop verlaten.