Over Tad, Michael en de terugkeer naar Osten Ard

0
416

Toen een jaar of twee geleden het nieuws binnenkwam dat fantasy-grootheid Tad Williams een vervolg aan het schrijven was op het befaamde Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard (1988-1993), was een van de eerste gedachten die mij te binnen schoot om die oorspronkelijke reeks opnieuw uit te brengen én de beroemde illustraties van Michael Whelan weer te gebruiken.

Dit was het perfecte moment om deze klassiekers te herdrukken en zo nieuwe lezers kennis te laten maken met Simon, zijn trollenvriend Binabik en natuurlijk de wereld van Osten Ard. Met het herdrukken, of liever heruitgeven van een boek, volgt ook altijd de kwestie van het omslag. Ik wilde nieuwe lezers aanspreken, maar tegelijkertijd niet de oude fans voor het hoofd stoten, en dus volgde een moeilijke beslissing: ga ik voor een klassieke vormgeving of juist voor een moderne variant?

(De Drakentroon door Michael Whelan)

Al jaren geleden was ik verliefd geraakt op het kleurrijke en fantasievolle oorspronkelijke artwork van de Amerikaanse illustrator Michael Whelan (1950), wiens werk ook voor de Nederlandse uitgaven in de jaren negentig was gebruikt. Ongetwijfeld zouden de Amerikanen hem weer vragen voor het omslagbeeld van Het Hart van Steen – het boek dat het verhaal overbrugt tussen Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard en De Kroon van Heksenhout, het eerste deel van de nieuwe reeks De Laatste Koning van Osten Ard.

Als ik hun voorbeeld zou volgen, dan had ik meteen artwork voor de vier delen van HSS, het ‘tussenboek’ Het Hart van Steen, en het nieuwe boek, De Kroon van Heksenhout, in een en dezelfde stijl. Maar zou een dergelijke klassieke uitvoering ook jonge Nederlandse lezers van nu aanspreken? Zou het hen net zo in verwondering brengen als fans jaren geleden? Zouden ze zich net als ik afvragen of de illustratie van Simon klopt met de woorden van Tad, zouden ze op zoek gaan naar de scène die zich afspeelt op de cover, of zich afvragen wie toch die persoon is die achter Simon aangerend komt, terwijl deze een gevallen kameraad (?) in zijn armen heeft?

De Poema Pockets van Tad Williams’ Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard

De beslissing was duidelijk. Een klassieke serie moet een klassieke uitstraling hebben, en ik was ervan overtuigd dat het artwork na al die jaren nog steeds tot de verbeelding zou spreken. Maar konden we het omslag toch ook wat opfrissen en vernieuwen? Het ontwerp van de dierbare Poema Pockets was op zijn zachtst gezegd wat ouderwets. En in het huidige Amerikaanse ontwerp is het oude werk van Whelan bijna niet meer te herkennen. (Wel mooie zwaarden!)

Zo ontstond het idee om de illustraties over het complete omslag heen te vouwen, en niet, zoals destijds, onder een kader verstoppen. Uit een telefoontje met omslagontwerper Wouter van der Struys bleek echter al snel dat het beeld van Whelan simpelweg niet zo was getekend dat het zou passen op het volledige omslag. Het was veel breder dan dat het hoog was, en dus moest je het beeld of in de breedte afsnijden, waardoor je bijvoorbeeld de wolf zou verliezen op het eerste boek, of je moest er iets aanplakken aan de bovenkant.

Gelukkig is de moderne technologie Wouter niet onbekend, en met een beetje ‘rekwerk’ in Photoshop lukte het om het beeld dan toch over de grote paperback heen te vouwen. We kozen een lettertype voor de belettering, Wouter ontwierp een nieuw auteurslogo, en klaar was het nieuwe ontwerp. En het resultaat mag er wezen, toch?

De vier omslagen van Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, ontworpen door Wouter van der Struys, met beeld van Michael Whelan.

Na die vier omslagen te hebben getackeld, was het tijd om weer contact op te nemen met Whelan voor het volgende beeld: Het Hart van Steen. Ik had in de tussentijd al wat donkere prints gezien bij de agent van Williams, en het was duidelijk dat zowel de Amerikanen als de Britten gingen voor het concept ‘zwaard voorop, achtergrond weggedrukt’. Ik kon mijn ogen dan ook niet geloven toen ik het eigenlijke ontwerp van Whelan ontving.

Het Hart van Steen door Michael Whelan.
Het Hart van Steen, ontworpen door Wouter van der Struys, met beeld van Michael Whelan.

 

Weg was de blauwe donkere waas, en in plaats daarvan een prachtig winters landschap dat me in één keer terugbracht naar Osten Ard. Het zwaard was een cadeautje. ‘Kijk maar of je er nog wat mee kunt,’ zei Whelan. Een uitdaging die ontwerper Wouter van der Struys graag aanging. Zijn oplossing was even simpel als elegant, zoals hiernaast valt te zien, en ik denk dat we uiterst trots mogen zijn op het Nederlandse omslag!

Over het hoe en waarom van het omslag van De Kroon van Heksenhout, lees je een andere keer.

Maarten ac­qui­reert fantasy en sciencefiction voor uitgeverij Luitingh-Sijthoff, dé grootste uitgeverij op het gebied van Nederlandstalige genrefictie. Naast het aankopen van anderstalige fictie, is hij de persoonlijke redacteur van Nederlandse en Vlaamse topauteurs als Adrian Stone, An Janssens, Jürgen Snoeren en Martijn Adelmund. Hij redigeerde ook HEX van Thomas Olde Heuvelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.