Scary Stories to Tell in the Dark

0
138

Scary Stories to Tell in the Dark is een horrorfilm geregisseerd door André Ovredal, gebaseerd op de kinderboekenreeks met dezelfde naam door Alvin Schwartz. De drie bundels met korte horrorverhalen voor de jeugd verschenen in de periode 1981-1991 en waren, mede door de prachtige inkttekeningen, een geweldige hit. Hopelijk kan deze film het succes enigszins evenaren!

We schrijven het jaar 1968. In het ingedutte Amerikaans stadje Mill Valley, waar zowel Halloween als de Vietnamoorlog voor de deur staan, wordt in de drive-in bioscoop de echte horrorklassieker Night of the Living Dead van George A. Romero gedraaid. Hiermee wordt de sfeer en setting mooi neergezet.

Cast & Crew
De monsters in Scary Stories komen uit de brein van scenarioschrijver Guillermo del Toro (Hellboy, Pacific Rim, The Shape of Water). Deze Mexicaanse Hollywoodregisseur die ondertussen als bijnaam de King of Monsters heeft, schreef een filmverhaal als ode aan de boeken van Schwarz. De regie is daarbij in handen van de Noorse André Ovredal (bekend van o.a. Trollhunter) en deze bewijst goed op de hoogte te zijn van folklore en natuurlijk horror. De cast bestaat uit Zoe Margaret Colletti, Michael Garza en Austin Zajur. Verder zien we Dean Norris (Breaking Bad), Gil Bellows (The Shawshank Redemption) en Lorraine Toussaint (Selma, Orange is The New Black).

Tiener en aspirantschrijver Stella met haar vrienden Auggie en Chuck en nieuweling Ramon vluchten voor een stel rotzakken en belanden ze in een verlaten huis met een mysterieuze geschiedenis. In dit spookhuis woonde ooit Sarah Bellows, die haar donkere geheimen opschreef in een boek. Dit boek blijkt vervloekt te zijn en de angstaanjagende verhalen met duistere figuren komen hiermee tot leven. Het blijkt dat de namen van hun vrienden opeens voorkomen in het boek en dat zij daarna opeens lijken te verdwijnen. Maar hoe stop je een boek dat zichzelf schrijft en waarvan de verhalen ook daadwerkelijk tot leven komen?

Jij leest het boek niet, het boek leest jou!

Het verhaal is gebaseerd op de verschillende verhalen uit de boekenserie van Alvin Schwartz, waarvan ik er ook inmiddels een aantal heb gelezen. Een boekverfilming is iets wat mij als leesmediaconsulent heerlijk in de oren klinkt. Ook al legt een verfilming het vaak af ten opzichte van het origineel, het brengt toch een nieuwe ervaring van een verhaal met zich mee. En deze verfilming is wat dat betreft zeker verrassend genoeg.  Het boek als verhaalvorm wordt ook weer in de film gebruikt en dit gaf voor mij de doorslag voor een meer dan gemiddeld positieve beoordeling. De muziek is goed en de sfeer prachtig. Ik vond het een dan ook spannende griezelfilm, niet zozeer doordat er veel bloed vloeit, maar vooral door de spanning en suggestie.

Onder het overkoepelende verhaal met daarbij de nodige schrikmomenten, zit ook een verhaal over de angsten van jongeren naar volwassenwording. En nog iets dieper is er een verhaallijn te ontdekken over slachtoffers die daders worden en outsiders die uiteindelijk helden worden. Het enige meisje van de groep, Stella, neemt het voortouw en daarmee een originele keuze van de makers om een horrorverhaal te vertellen vanuit het oogpunt van een meisje. Voor mij was het het verhaal van een spinnenbeet  in het gezicht van een meisje dat mij als het meest beklemmend en duister voorkwam. Een gevoel van de ondergang van de wereld…. Apocalyptisch.

De tieners die in deze film spelen lijken misschien wat te oud te zijn om nog trick or treat te lopen tijdens Halloween, de verdere thematiek is verder namelijk ook vooral gericht op wat oudere jongeren. De doelgroep is daardoor ietwat onduidelijk (het heeft een kijkwijzer advies van 16+). Scary Stories lijkt een afgerond verhaal maar de deur wordt open gelaten voor een vervolg.