The Incredible Hulk

0
37

Omslag The hulk

In The Incredible Hulk volgen we Bruce Banner, die in een klein appartement ergens in Zuid-Amerika verblijft, in de hoop niet gevonden te worden door het Amerikaanse leger. Sinds zijn ongeluk, waarbij hij is besmet met gammastraling, is hij constant op de vlucht en op zoek naar een geneesmiddel. Door deze besmetting moet Bruce ervoor zorgen dat zijn hartslag niet te hoog wordt, want anders veranderd hij in een allesvernietigend, reusachtig groen monster, een Hulk. Na een klein ongeluk in de fabriek waar hij wat bijverdiend weet het leger hem toch weer op het spoor te komen. General Ross stuurt een team soldaten onder leiding van Emil Blonsky op hem af. Wanneer Bruce in het nauw gedreven wordt veranderd hij in de Hulk en weet te ontkomen. Tijdens zijn ontsnapping vernield hij alles en iedereen die hem in de weg staat. Blonsky weet van de Hulk zijn brute kracht te ontkomen, maar raakt meteen geobsedeerd door hem en wil die kracht ook bemachtigen. General Ross zet de achtervolging in en weet Bruce in Amerika weer op het spoor te komen. Dit brengt de generaal ook weer in contact met zijn dochter en oude liefde van Bruce, Betty Ross. Om Banner te pakken te krijgen besluit General Ross om Blonsky te injecteren met een Super Soldier serum, dit geeft Blonsky aanzienlijk meer kracht en snelheid.

Vergeet het verleden
The Incredible Hulk is de tweede live-action verfilming met de groene reus in de hoofdrol. Deze tweede film is een remake van de eerste, welke we volgens de productiemaatschappij maar even buiten beschouwing moeten laten, aangezien die niet aan The Avengers gelinkt is. Dat The Incredible Hulk een remake is blijkt wel uit de cast en de gehele manier van filmen. Ook de Hulk zelf heeft een compleet ander uiterlijk. In The Avengers zien we de Hulk weer terug, maar dan gespeeld door Mark Ruffalo. De Hulk in The Avengers is in principe dezelfde als in deze film, maar toch zal deze wederom een heel ander uiterlijk krijgen.

Teleurstellende cast
In The Incredible Hulk is de rol voor Bruce Banner en diens alter ego de Hulk weggelegd voor Edward Norton. Norton is een erg goede acteur, maar weet helaas niets bijzonders te doen met zijn rol in deze film. Hij laat zijn karakter overkomen als een sulletje en weet niet te overtuigen tijdens zijn dialogen. Liv Tyler speelt zijn love interest, maar veel meer dan wat zielige gezichten en gefluisterde teksten weet ze niet te produceren. De enige acteur die mij wel echt wist te overtuigen was Tim Roth als Blonsky. Hij wist de obsessie en verslaving van zijn personage erg sterk over te brengen.

Het overgrote deel van de cast doet gewoon wat ze moeten doen, maar helaas ook niets meer dan dat. Kijkende naar de andere Avenger films Iron Man, Thor en Captain America: The First Avenger, zie je duidelijk wat er aan deze film ontbreekt, namelijk een hoofdrolspeler die de personificatie is van zijn personage. Ook mist het gebruik van humor. Er worden pogingen gedaan om wat humor in de film te brengen, maar Norton blijkt niet in staat om hier iets mee te doen. Helaas wordt de film hierdoor veel te serieus, terwijl een luchtigere aanpak vele malen beter had gewerkt.
Gelukkig zijn de actiescènes wel overtuigend en goed in beeld gebracht. Vooral het grote eindgevecht is zeer geslaagd.

Links met de andere Avenger films
De grootste link die deze film met een van de andere films heeft is het gebruik van het Super Soldier serum op Blonsky. Dit serum is ooit toegediend bij Steve Rogers wie vervolgens door het leven ging als Captain America. Helaas is het oorspronkelijke serum verloren gegaan en krijgt Blonsky een reproductie die lang niet zo goed of stabiel is.

Producent: Marvel Studios
Regisseur: Ang Lee
Cast: Edward Norton (Bruce Banner/Hulk), Liv Tyler (Betty Ross), Tim Roth (Emil Blonsky/Abomination), William Hurt (General Ross), e.a.