Home Films Filmrecensies Frozen 2 is wederom een magische ervaring

Frozen 2 is wederom een magische ervaring

0
270

Zes jaar geleden wist Frozen de top 10 van meest succesvolle films aller tijden binnen te komen. Disney bood fans van de film vervolgen in de vorm van korte films (Frozen fever en Olaf’s Frozen Adventure), maar toen kwam het nieuws over een vervolg: Frozen II. De eerste filmteaser werd de best bekeken filmteaser binnen 24 uur na lancering. Daarmee was Frozen II al een succes voordat hij uitkwam. Elsa, Anna, Kristoff, Sven en Olaf storten zich opnieuw in een avontuur en wij doen dat dolgraag met ze.

Aan het eind van Frozen zit Koningin Elsa, in controle over haar krachten, op de troon van Arendelle. Anna en Kristoff zijn gelukkig samen en Olaf zoekt zijn weg in het bestaan van de levenden. Alles is vredig en toch roert het bij Elsa, want: is dit wat ze nou écht wil? Als een mysterieuze stem haar roept, kan ze de verleiding niet weerstaan om die te volgen en wekt daarmee oude krachten uit het verleden op. Het is aan haar en haar zus om de oude krachten te sussen en de rust terug te brengen in Arendelle.

Magische beelden

Vanaf het allereerste beeld dat je in de film te zien krijgt, zie je de zorg die de makers erin hebben gestoken. Niks geen B-film: Frozen II heeft de volledige cast en crew gekregen die ook aan het eerste deel meewerkten. Het resultaat is daarmee ook on point. De sfeer van Frozen wordt subtiel teruggebracht met de eerste tonen van de introductiemuziek. Frozen II krijgt vervolgens meteen een eigen gevoel mee door de openingsscène die mysterieus en intrigerend is. Daardoor zit je vanaf het eerste moment in de verhaallijn, die je vervolgens niet meer loslaat.

De makers van de film lijken in de film een evenwicht te hebben gezocht in het verhaal groots aanpakken en de film toch compleet te laten aanvoelen. Dat grootse zit hem in de geschilderde landschappen: of het nu woeste golven zijn, diepe fjorden of weidse luchten het is allemaal met aandacht gemaakt waardoor elk moment op het bioscoopscherm tot leven komt. Klein steken de personages af tegen deze beelden van inspirerende landschappen.

Ondertussen zie je in deze beelden aandacht voor elk klein detail. Elk schilderij, sculptuur en kledingstuk heeft betekenis. Elsa’s magische krachten zien we tekeergaan tegen een diepzwarte achtergrond waardoor elk gevormd kristal diepte, glans en kracht toegeschreven krijgt. Wanneer je de film voor een tweede keer kijkt, zal het je opvallen hoe daarin al delen van de plot zichtbaar worden. Alleen al daarom zou je de film een tweede keer moeten kijken!

Nieuwe favorieten

Wat ik erg waardeerde aan de film was de keuze om het verhaal rondom dezelfde personages te centreren. Het verleden van Elsa en Anna wordt verder uitgediept en dat blijkt ruim voldoende te zijn voor een interessante film. Op die manier word je niet overspoeld met extra informatie of emotionele investering in personages die niet de diepgang kunnen krijgen die ze verdienen. Alle nieuwe personages hebben een kleine rol in de plot en weten met soms een enkele zin of maniertje hun persoonlijkheid te tonen. Gegarandeerd heb je aan het eind van de film een aantal nieuwe favoriete Disneyfiguren, terwijl ze eigenlijk daar vrij weinig voor hebben moeten doen!

Show yourself

Het belangrijkste thema in Frozen II is jezelf vinden. Elk personage ondergaat een transitie (Olaf benadrukt dit feit ten zeerste in de film), waarin ze zichzelf beter leren kennen. Opoffering, je eigen grenzen leren kennen, maar ook hulp aanaarden als je dat nodig hebt. Het zijn thema’s die voorbij komen waaruit de boodschap lijkt te spreken: niet alles gaat vanzelf, maar je komt er wel. Het maakt de film een volwassen film. Rouw, depressie, onafhankelijkheid, eenzaamheid, een rol vinden in de wereld: dit zijn geen makkelijke thema’s om te bespreken. Meerdere tragische gebeurtenissen passeren de revue en alle gezongen nummers hebben iets van een donkere levensnoot in zich. Dat maakt de film heel ‘echt’, ondanks het grote gehalte magie. Kinderen zullen deze thema’s misschien niet goed begrijpen of herkennen. Voor de volwassen kijker is dit echter een sterke toegevoegde waarde.

Vervoerende tonen

Bij een nieuwe Disneyfilm horen ook nieuwe Disney-hits. Wat mogen we blij zijn dat wederom Kristen Bell en Idina Menzel de stemmen van Anna en Elsa op zich hebben genomen. Daardoor is de zang loepzuiver en kun je daadwerkelijk genieten van alle uithalen. Je huisgenoten mogen de komende weken dopjes in hun oren stoppen, want meezingen is onvermijdelijk. Het is bijna niet voor te stellen, maar ‘de stem’ die je verschillende keren zult horen in de film is ingezongen door zangeres Aurora. Buitenaards, vervreemdend en ontzettend vervoerend zijn de noten die zingt. De eenvoud die hierachter zit, is wederom de kracht erachter omdat dit je nieuwsgierig houdt naar de oorsprong van de stem.

De eerder genoemde diepgaande thema’s zien we ook terug in de muziek. Echte meezingers voor in de kroeg zijn de liedjes niet te noemen, doordat ze vrij zwaarmoedig beginnen, eindigen of gewoonweg zijn. De ontspannen en grappige noot komt terug in boyband-nummer ‘Lost in the woods’. Dit in combinatie met het romcom-gedrag van Anna en Kristoff geef een luchtig element aan de film.

Eind goed, al goed

Frozen II is een unieke film binnen de Disney-animatie. Jezelf vinden en je eigen kracht ontdekken, zijn niet de minste thema’s om aan te stippen. Aan het eind van deze film loop je echter gegarandeerd tevreden de bioscoopzaal uit, verlangend naar meer muziek, magie en nog meer Disney. Hoewel de film misschien niet geheel begrijpelijk of misschien zelfs geschikt is voor je zesjarige, is dit een film die zeer zeker geschikt is voor de wat oudere fans van Frozen en Disney. De magie van de film roept je tot lang na het kijken om ook het avontuur op te zoeken en daarin jezelf beter te leren kennen.

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.