Uitgeverij Querido kwam dit jaar met het spannende prentenboek Waar is de Draak? van Leo Timmers, die eerder Een Huis voor Harry schreef. In het boek moeten een groep ridders een draak zien te vinden. Maar dat is nog geen eenvoudige opgave zo midden in de nacht.

‘Leo Timmers levert het ene na het andere fantastische boek af’, zo staat er op de achterflap van de kaft, een quote van Edward van de Vendel. En dat klopt wel. De illustraties zijn weer schitterend. Met behulp van lichtval en van schaduw laat Leo zien hoe een draak er uit zou kunnen zien. Want de dappere ridders willen zich nog wel eens vergissen.

Het verhaal

De Koning kan niet slapen, want er is een enge draak die hem wakker houdt. En dus stuurt hij drie van zijn dapperste ridders op pad om de draak te doden. Maar in het donker van de nacht is het nog erg lastig om de draak te vinden.

Door middel van rijm, steeds één zin op de ene pagina en één rijmende zin op de ander, weet Leo niet alleen spanning op te bouwen maar ook te beschrijven hoe een draak eruit ziet. Tenminste, volgens de ridders dan. Het is een simpele maar zeer vernuftige manier om tegelijkertijd spanning op te bouwen. Zo staan op de linker pagina de ridders getekend die onderweg zijn, en op de rechter pagina de vermeende draak. De draak zou bijvoorbeeld stekels hebben, en zo zie je op de rechter pagina in het donker de schaduw van een draak met stekels. Op de volgende twee bladzijden zien we de ridders wanneer ze met het licht dichtbij de draak komen. En dan blijkt toch wel heel vaak dat ze zich vergist hebben.Het is iedere keer weer een leuke verrassing om te zien hoe Leo op creatieve en originele wijze een draak in elkaar heeft gezet. En ook de ontknoping van het verhaal is humoristisch en vrolijk. Als je bang was vanwege de titel dat de draak er niet goed af zou komen dan is hier een spoiler waardoor je het boek met een gerust hart kunt lezen: met de draak loopt alles goed af. Beter dan met de koning overigens.

Het boek is qua verhaallijn, opbouw en tekeningen geschikt voor kleuters en zal ook door sommige peuters al gewaardeerd kunnen worden. Daar zit wel een kanttekening bij vanuit moreel inzicht: Hoe prachtig ik dit boek ook vind en hoe mooi het in de interesse van mijn eigen zoontje ligt, ik lees het verhaal niet exact voor zoals het er staat. De rijm loopt prachtig dus daar ligt het niet aan. Maar de zinnen die de Ridders af en toe uiten lees ik niet graag aan mijn peuter, die alles als een papegaaitje nazegt, voor. Want wat zullen mensen wel niet denken als hij één van de volgende zinnen oppikt?

We slaan dat mormel op zijn gemene bek!

We maaien die stengels er in één keer af!

We hakken zijn nek in twee gelijke stukken!

Waar is de draak? van Leo Timmers is wederom een meesterwerk. Zijn illustraties zijn aantrekkelijk, zijn spel met licht en donker is creatief, zijn vindingrijkheid en originaliteit zorgen ervoor dat iedere bladzijde weer een nieuwe humoristische verrassing houdt. Het taalgebruik is prima in cadans en humoristisch, maar voor de doelgroep, afhankelijk van de mening en opvoedwijze van de ouders, toch wel te grof om dit boek een goede 5 sterren te kunnen geven.

Waar is de Draak? Boek omslag Waar is de Draak?
Leo Timmers
9789045124049
Prentenboek
Querido
2019
40
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.