Wonderkind 2: Het Teken van de Roos – D’ Andrea G.L.

0
16

Omslag Wonderkind 2: Het Teken van de Roos

Caius Strauss is het Wonderkind. Hoewel hij zelf niet eens weet wat dat precies inhoudt, is zijn wereld door dit feit compleet op zijn kop gezet. Er wordt om hem gestreden door machtige Wisselaars, lycantropen en jagers, ieder met hun eigen geheimen en motieven. Na de schermutselingen in het eerste boek is het echter nog steeds niet helemaal duidelijk wie nu het beste met hem voor heeft.

Na het gruwelijke einde van het eerste deel is Caius Strauss nu opgesloten door Herr Spiegelmann. Met hulp van de Caghoulard Bellis weet hij echter te ontsnappen en zoekt hij zijn toevlucht in de wijk van Parijs waar het allemaal begon: Dent de Nuit. Lopend door het Dent de Nuit ziet Caius met eigen ogen wat de ontketende oorlog betekent voor de mensen uit de wijk. De Wisselaars, de gewone mensen, iedereen lijdt op zijn eigen manier onder de gruwelijkheden. Hij ontdekt ook dat hij een nieuwe beangstigende gave heeft, hij kan het verleden lezen van wie of wat hij maar tegenkomt. Hierdoor komt hij meer te weten over zijn ware aard en wat het inhoudt het Wonderkind te zijn…

Verwarrend begin
De eerste helft van Het Teken van de Roos is ontzettend warrig. De schrijver probeert de waanzin van de oorlog en de consequenties van de gebeurtenissen van het eerste deel aan de lezer te tonen door een enorme stroom aan personages (bekende en onbekende) de revue te laten passeren. Zo krijgen we een kijkje in hoe de situatie door deze mensen wordt beleefd. Tussendoor zien we hoe het verder gaat met de personages die na de climax van deel één hun wonden aan het likken zijn.

Hoewel de stroom een goede kijk geeft op de hopeloosheid en angst die een oorlog met zich meebrengt, is het voor de lezer op een gegeven moment een beetje te veel. Er is geen enkele houvast in het verhaal en het is moeilijk te begrijpen wat er allemaal gaande is. Nieuwe personages en nieuwe ontwikkelingen worden geïntroduceerd, zonder dat ze enige uitdieping krijgen. Veel van de personages of gebeurtenissen hebben ook geen neerslag op de rest van het boek. Wanneer een oude bekende, zoals Gus van Sant, de Baardman (Pilgrind), Buliwyf of Herr Spiegelmann wordt gevolgd, blijft de lezer alsnog in verwarring achter omdat deze stukjes te kort zijn om enige duidelijkheid te verschaffen.

Achtergrond
In de tweede helft van het boek komt de focus meer te liggen op een handvol personages, met name Caius, Buliwyf en Pilgrind. Hierdoor komt er wat meer orde en rust in het verhaal en kan het zich beter ontwikkelen. Door de nieuwe gave van Caius komen we ook steeds meer te weten over de achtergrond van Herr Spiegelmann en Pilgrind, die beide meer zijn dan ze lijken. Deze boeiende personages worden op deze manier nog mysterieuzer en interessanter. Tegen het einde komen we ook meer te weten over Caius, het Wonderkind. Tijdens deze ontdekkingstochten begint het verhaal ook weer meer te leven en wordt de interesse opgewekt. De ontsloten geheimen geven eindelijk antwoorden, maar leiden ook tot meer vragen. Dit geeft voldoening en prikkelt de lezer om door te gaan.

Taal
Net als in het eerste boek, maakt D’Andrea G.L. gebruik van een prachtige, beeldende taal. Hoewel de verhaallijn dus niet altijd even goed te volgen is, maakt deze taal veel goed. De omschrijvingen van de gebeurtenissen, de gevoelens en de personages worden als het ware geschilderd met woorden en geven het boek toch dat beetje extra waardoor je verder wilt blijven lezen.

De wereld die D’Andrea G.L. schetst weet een lekker sinistere sfeer op te roepen voor de lezer. Toch is dit tweede boek minder sterk dan het eerste deel. Waar deel één nog enig houvast bood, wordt de lezer nu een beetje overspoelt met nieuwe personages en ontwikkelingen, zonder de uitdieping die je graag zou willen. Het verhaal mist (zeker in het begin) samenhang en hierdoor is het lastig te blijven volgen wat er nu allemaal gaande is.

Wonderkind 2: Het Teken van de Roos

D' Andrea G.L. D' Andrea G.L. | WB Fantasy | 2010
Originele titel: Wunderkind 2: La rosa e i tre chiodi

Er zijn wijken in Parijs die op geen enkele kaart te vinden zijn. Straten die alleen in de ogen van hun bewoners bestaan. Huizen die even later niet meer terug te vinden zijn.

Caius is het Wonderkind. Met deze onthulling is zijn leven veranderd in een nachtmerrie. Hij is door de afschrikwekkende Herr Spiegelmann naar de verborgen Parijse wijk Dent de Nuit gelokt en zit nu opgesloten in zijn huis. Telkens als Caius zich iets probeert te herinneren, stroomt er bloed uit een litteken op zijn borst. Dit is het Teken van de Roos.

In dit tweede boek van de WONDERKIND-trilogie komt Caius erachter dat hij een nieuwe, beangstigende gave heeft: hij kan het verleden lezen van wie of wat hij maar tegenkomt. Met gevaar voor eigen leven komt hij zo meer te weten over Herr Spiegelmann, maar ook over zichzelf. Alles blijkt anders dan hij altijd had gedacht…

Klik hier voor een leesfragment van Het Teken van de Roos. (PDF)