Klassiek sprookjesballet De Vuurvogel in prentenboekvorm van Bette Westera & Djenné Fila

0
97

Het verhaal van De Vuurvogel gaat over de Russische prins Ivan die niet alleen twaalf gevangen prinsessen moet zien te redden van een kwade reus, maar ook nog eens elf prinsen. De jonge knappe prins komt tijdens zijn avontuurlijke tochten langs een appelboomgaard. Omdat hij trek heeft gekregen besluit hij naar binnen te gaan, maar binnen het hek van de boomgaard is het duister. Dan wordt zijn pad ineens opgelicht door een rode vuurvogel, die verschijnt als vlammen in de nacht. Deze vuurvogel speelt vanaf dan een belangrijke rol. Bette heeft zich laten inspireren door het klassieke sprookjesballet De Vuurvogel van Michel Fokine en Igor Stravinsky en dat is aan alles te merken. De personages dansen in de tekst en zijn in elegante poses afgebeeld door illustrator Djenné Fila.

Ballet in prenten

Bette heeft het verhaal omgezet in tekst en vertelt in zes of zeven regels per twee pagina’s in hoog tempo wat er allemaal gebeurt, in het tempo en de stijl van een echt volksverhaal. De illustraties helpen haar daarbij en vormen een collage van texturen, in veelal duistere kleuren. Djenné tekent uitsluitend silhouetten en maakt daarbij gebruik van licht en donker om de personages met goede intenties weer te geven, en degene met slechte. Zo zijn de prinsen en prinsessen lichtgekleurd, en de soldaten van de reus donkere silhouetten. De tekst is zwart of wit naar gelang de achtergrond, zodat het altijd goed te lezen is. De compositie van het verhaal en de illustraties is kunstig, creatief, en laat veel aan de verbeelding over. Zo is het een lust voor het oog en vermaak voor het oor. Fantasievol dus, voor jong en oud.

Dit prentenboek heeft een labeltje van 5+ achterop, en dat is begrijpelijk. De contrastvolle, schaduwspel illustraties dagen uit tot een fantasievolle vertelling. Iets waar je een kleuter meer plezier mee zal doen dan een peuter. Maar ook iets dat volwassenen zullen kunnen  waarderen. Er is iets geraffineerd aan het geheel, waardoor het een mooi boek is voor projecten met voorlezen aan ouderen, om te bespreken in leeskringen of gewoon simpelweg voor balletliefhebbers. En ook de conclusie van het verhaal is niet voor de allerjongste het beste voorbeeld, maar een mooie opening voor discussies. Stopte het verhaal een pagina eerder, dan lees je letterlijk de woorden ‘lang en gelukkig’. Maar één pagina later komt de conclusie dat het belangrijkste is dat de reus, waarvan iedereen dacht dat hij niet kon sterven, dood is.

De Vuurvogel is een kunstzinnig en creatief uitgewerkte prentenboekversie van het beroemde balletverhaal van Michel Fokine en Igor Stravinsky. De danselementen komen terug in zowel de geschreven tekst als de inspirerende silhouetten afbeeldingen van Djenné Fila. Bette Westera heeft hiermee een fantasievol prentenboek gemaakt dat interessant is voor jong en oud. Een Russisch sprookje in een nieuw jasje gestoken, kunstig en inspiratievol.

De Vuurvogel Boek omslag De Vuurvogel
Bette Westera
9789021420684
Prentenboek
Volt
maart 2020
40
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.