Volop liefde voor de natuur in Bloem van Nicola Skinner

0
90

Bloem is het allerbraafste meisje van de klas en dat wil ze graag blijven. Maar dan vind ze geheimzinnige zaadjes in een oude envelop, verstopt onder de wortels van een oude wilgenboom…

Het verhaal

Bloem is een tienjarig meisje dat haar uiterste best doet op school. Ze is netjes, punctueel en al twee jaar op rij klassenvertegenwoordigster. Wanneer er een wedstrijd door haar school wordt uitgeschreven voor de meest ideale leerling is ze vastberaden om deze te winnen. De hoofdprijs is immers een zonnige vakantie voor de hele familie en Bloem is nog nooit in het buitenland geweest. Maar dan waait de brief over de wedstrijd weg en moet Bloem erachteraan, de tuin in. Daar gebeurt iets wonderlijks. De aarde bij het terras lijkt te splijten en ineens komt er een oude envelop tevoorschijn. Het is de start van een geheimzinnig en een spannend mysterie.

“Er gebeuren fantastische dingen zodra je de regels overtreedt…”

Schrijfstijl

Nicola Skinner vertelt het verhaal van Bloem vanuit de ik-vorm, waarbij ze voortdurend de lezer aanspreekt. Het boek begint niet voor niets met een waarschuwing aan de lezer: dit boek is gevaarlijk en als je het leest raak je besmet. Ze weet hiermee de interesse van de lezer meteen aan te wakkeren.

Want Bloem is misschien wel een braaf meisje, een streber zelfs, maar ze is ook een eenzaam meisje. Bloem woont alleen met haar moeder die de afgekeurde pizza’s uit de pizzafabriek meeneemt als avondeten. Ze wonen in het dorpje Betonvreugd, in een klein huisje met een verwaarloosde tuin. En in die tuin staat een zieke oude wilg. Bloem vind de wilg maar eng, en de zaadjes die ze vindt nog veel enger. Maar op de één of andere magische wijze kan ze haar geheim niet delen. Zodra ze erover wil vertellen worden haar lippen als van rubber.

Het geheim

Wat dat geheim is zal ik niet verklappen. Wel dat het enige bovennatuurlijke elementen met zich mee brengt en de eens zo brave Bloem een paar belangrijke levenslessen leert. Want magie is in dit boek echt, en zo hebben de Zonderlinge Zaadjes iets te maken met een Heks uit het verleden en heeft Bloem de steun nodig van haar vrienden. Een avontuur dat zich vooral op school afspeelt maar zoveel bloemen, planten en wonder meebrengt dat het heerlijk is om te lezen en jezelf voor te stellen dat dit misschien ook op jouw school had kunnen gebeuren.

Bloem is een verhaal met stereotypes die herkenbaar zullen zijn voor elke jonge tiener, en met een mooie boodschap over het houden van de natuur. Een jeugdverhaal over onze wereld, verstedelijking, vriendschap en jezelf leren zijn.

Bloem Boek omslag Bloem
Nicola Skinner
9789402703719
HarperCollins
2019
380
Sandra C. hessels / Creative Difference
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.