Fairytale Lacrima – Marina Theunissen

0
42

Omslag Fairytale Lacrima

Meghan is een meisje dat bijna de leeftijd van vijftien bereikt. Ze woont samen met haar moeder, halfbroertje en gemene stiefvader en ze heeft een hele goede vriend genaamd Percy. Wanneer Meghan bijna vijftien wordt, krijgt ze te horen dat ze is geadopteerd en een andere moeder heeft. Percy vertelt haar dat Meghan eigenlijk een prinses is van het elfenrijk Alwaysever. Meghan moet als prinses van de herfst op zoek naar de Fairytale Lacrima, die de vier seizoenen in evenwicht houdt. Ze gaat samen met Percy, die eigenlijk Bywater heet, en twee nieuwe vrienden op zoek naar deze Fairytale Lacrima in een magisch avontuur. Tijdens haar avontuur leert ze met behulp van het vier seizoenenwiel haar magische krachten te beheersen.

Een YA voor je kleindochter
Marina Theunissen heeft Fairytale Lacrima geschreven voor haar kleindochter, die graag een YA wilde lezen van haar grootmoeder. Haar kleindochter heeft zelf de cover gemaakt en nog een tekening van de map in het boek. Het portret van Meghan ziet er aantrekkelijk uit, alleen de inhoud van het boek heeft veel minpunten. Ten eerste is de schrijfstijl verre van soepel en zal de meerderheid van de lezers moeite hebben met het lezen van dit boek. Sommige zinnen lopen niet helemaal lekker en het woordgebruik is af en toe zo verwarrend dat het het tempo uit het verhaal haalt. Dit kan komen omdat het in het Vlaams is geschreven, waardoor de Nederlandse lezer meer moeite heeft met de schrijfwijze. Daarbij heeft Theunissen nog nooit een Young Adult geschreven, en dit is wel te merken. Het is nogal moeilijk om goed in het verhaal te komen, hoewel het boek geen dikke pil is.

Zwakke personages en wereld, maar met een vleugje spanning
Fairytale Lacrima is het eerste deel in een trilogie, maar helaas is dit boek niet erg goed. De schrijfstijl is niet al te best, en dit geldt dat ook voor de personages en de magische wereld waarin de personages zich bevinden. De personages komen nog te vlak over en de handelingen en uitspraken klinken niet erg realistisch. Percy, oftewel Bywater, heeft een soort ridderlijke manier van praten wat eerder storend is dan indrukwekkend. Ook de wereld waarin de personages zich begeven komt niet helemaal tot leven zodat dit boek je niet echt in zijn greep houdt. Het lijkt erop dat het genre Young Adult niet helemaal past bij Marina Theunissen, en dat terwijl er nog twee boeken in deze serie in de planning staan. De kleindochter van Theunissen zou vast met veel plezier dit verhaal lezen, maar het grotendeel van het Young Adult publiek zou hier anders tegenover staan.

Daarentegen is de verhaallijn wel interessant. De personages hadden een duidelijk doel in dit verhaal en ze werkten echt naar een bepaald punt toe. Af en toe steeg de spanning waardoor het verhaal wel leuker werd, wat wel weer een pluspunt voor het verhaal. Theunissen bewijst wel dat ze spanning en sensatie kan creëren in een verhaal, wat ze hopelijk doorzet in het volgende deel van deze serie.

Fairytale Lacrima is een moeizaam begin van de serie van Marina Theunissen voor Young Adult. De schrijfstijl is niet zo fijn en daarbij voelen de personages en de magische wereld niet zo prettig aan. Het is het allemaal net niet. Gelukkig weet Theunissen nog wat spanning te creëren in haar verhaal. Een matige start in een genre waar Theunissen nog niet goed bekend mee is, maar wie weet verandert deze visie wel in het tweede deel Fairytale Phoenix, wat in 2015 zal verschijnen.