Summoner 2: De edele – Taran Matharu

0
408

Een jaar na het onverwachte einde van het eerste jaar op Vocans zit Fletcher nog steeds samen met zijn demon Ignatius opgesloten in de kerkers van Pelt. Eindelijk beslist de Onderzoeksraad dat ze berecht zullen worden, maar die heeft zeker niet het beste met hen voor. Tijdens het proces komt er bijzonder veel informatie aan bod, zoals enkele schokkende onthullingen over de afkomst van Fletcher.

Veel tijd om erbij stil te staan, krijgt Fletcher echter niet. De oorlog tegen de orks verloopt moeizaam en de afgestudeerden van de Vocans Academie worden op een levensgevaarlijke missie gestuurd in de jungle van de orks. Ze moeten slagen in hun missie, anders kan de oorlog beslist worden in het voordeel van de orks. Samen met zijn vrienden trekt Fletcher de jungle in voor de gevaarlijkste tocht van zijn leven. De inzet? De toekomst van Hominum. Fletcher zal er voor gaan, al kost het hem zijn leven.

Vertrouwen
In deel twee in de Summoner-serie neemt Taran Matharu je moeiteloos mee terug naar de magische wereld van Fletcher en zijn demon Ignatius. Het jaar in de gevangenis heeft duidelijk zijn sporen nagelaten bij Fletcher en tijdens het proces moet hij vooral vertrouwen op zijn vrienden. Matharu weet de vijandigheid van het Triumviraat prachtig naar voren te brengen en je voelt de machteloosheid van Fletcher daarover in elke letter. Je begrijpt zijn kleine uitbarstingen tijdens het proces dan ook helemaal. Gelukkig heeft hij tijdens zijn jaar op Vocans niet alleen vijanden gemaakt, maar ook een boel bondgenoten.

Niet alleen tijdens het proces staat vertrouwen centraal, ook tijdens de rest van het verhaal moeten Fletcher en zijn vrienden vertrouwen blijven hebben in elkaar en zelfs in hun oude vijanden. De missie die ze moeten uitvoeren, bepaalt de vooruitgang van het verhaal en de spanning bouwt zich gestaag op. Je blijft dus ook verder lezen. Door de missie zit er nog iets meer actie in het verhaal: ze zitten natuurlijk niet meer veilig in de schoolbanken, maar in de levensgevaarlijke jungle van de orks. Matharu schrijft op een vlotte manier die het verhaal een bepaalde vaart geeft zonder dat de situaties onlogisch lijken.

Een echte pageturner en een absolute aanrader voor iedereen, en zeker voor fans van epische fantasy!

Verraad
Dat niet alles peis en vree is in Hominum is al langer duidelijk, maar ook de onderlinge spanningen beschrijft Matharu uitstekend. De missie krijgt doorheen het boek een extra laag spanning en Matharu slaagt erin om je als lezer weliswaar mee te laten denken, maar ook te laten twijfelen aan alles. Er is iets niet in de haak, maar de oorzaak ligt niet voor de hand en dat is helemaal Taran Matharu’s verdienste. Het is net alsof er een tweede verhaallijn door de rode draad heen loopt en die pas helemaal op het einde ontrafeld wordt.

Cliffhanger n° 2
Door de spanning leest ook De edele als een trein en is het moeilijk om het verhaal aan de kant te leggen. Je hoopt dat het verhaal toch een ietwat degelijk einde krijgt, maar de situatie van Fletcher en zijn vrienden is zelfs tot in de laatste hoofdstukken uitermate hachelijk, zodat je niet zeker weet hoe ze zich daaruit gaan redden. Dat is natuurlijk buiten de voorliefde voor cliffhangers van Matharu gerekend. Net als je denkt, nu is het voorbij, krijg je een super spannend einde voorgeschoteld. Jammer genoeg laat boek drie nog even op zich wachten, want je wilt gewoon weten wat er verder staat te gebeuren! Hopelijk is het snel april…

Met De edele weet Taran Matharu zijn succes van De nieuweling, deel 1 in de Summoner-serie, verder te zetten. De spanning sleurt je mee en laat je niet meer los. Een echte pageturner en een absolute aanrader voor iedereen, en zeker voor fans van epische fantasy!

Summoner 2: De edele
Summoner 2
Taran Matharu