Spiegelmeisje – Astrid Witte

0
36

Als Marleen samen met een vriendin aan het shoppen is in Amsterdam, stoot ze per ongeluk een spiegel in een antiekzaak om. Op weg naar huis is Marleen zo hard aan het nadenken over hoe ze dit aan haar moeder moet vertellen, dat ze bijna omver wordt gereden door een auto! De bestuurder beschuldigd haar ervan dat ze aan de verkeerde kant van de weg fietste, maar ze fietste toch echt gewoon rechts. Ze vervolgt haar weg en als ze bijna thuis is merkt ze dat ze de verkeerde kant op is gefietst. Als ze dan de tegengestelde richting op fietst komt ze wel uit bij haar huis. Eenmaal bij haar huis ziet ze dat alles gespiegeld is en dringt het tot haar door: ze is in een spiegelwereld terecht gekomen!

Marleen probeert het aan haar moeder uit te leggen, maar die kijkt haar aan alsof ze gek is. Om ervoor te zorgen dat ze niet meteen wordt opgesloten, zwijgt ze maar over de geestverschijning die ze voortdurend opduikt. Ze heeft al snel door dat ze de enige is die doorheeft wat er aan de hand is. Marleen moet weten wat er aan de hand is en wil zo snel mogelijk weer terug naar haar eigen niet-gespiegelde wereld. Ze gaat naar Amsterdam om de antiekzaak terug te vinden. In Amsterdam loopt ze Roland tegen het lijf en hij heeft meteen door dat Marleen ook niet uit deze wereld is. Samen gaan ze op zoek naar antwoorden en tijdens hun reis ontdekken ze de waarheid achter een oud geheim.

Fijne schrijfstijl

Ondanks dat Marleen snel in de spiegelwereld terecht komt, wat het interessante concept is van het boek, grijpt het begin van het verhaal je niet meteen. In deze inleiding wordt nog niet veel spanning omgeroepen omdat vrij snel duidelijk is wat er aan de hand is. Gelukkig brengt Witte hier snel verandering in. Zodra Marleen Roland ontmoet leest Spiegelmeisje heerlijk snel weg. Dit komt grotendeels door de fijne en simpele manier van schrijven van Witte. Met weinig worden lukt haar goed om een beeld te scheppen van de reis die Marleen maak. Het verhaal gaat heel snel, waardoor het ook niet nodig is om uitgebreid stil te staan bij de omgeving om een goed beeld te krijgen. Witte heeft een mooie balans tussen beeldvorming en snelheid gevonden bij het schrijven van Spiegelmeisje.

Met Spiegelmeisje heeft Astrid Witte een leuk en makkelijk weg te lezen debuut geschreven.

Diepgang

Door de snelheid van het verhaal levert Spiegelmeisje helaas wel in op diepgang. Alle personages blijven oppervlakkig. Zelfs Marleen, het hoofdpersonage, wordt niet uitgediept. Buiten haar zoektocht naar antwoorden in de spiegelwereld komen we nauwelijks iets over haar te weten. Hierdoor gaan de personages minder leven en ze bleven mij na het lezen ook niet lang bij. Daarnaast bloeit er iets op tussen Marleen en Roland. Ook dit blijft erg oppervlakkig en had wat mij betreft net zo goed weggelaten kunnen worden. Naast de personages, had de historische achtergrond van mij wel wat verder uitgediept mogen worden. Ik vond dit een interessante wending in het boek en had hier graag meer over willen weten. Ik denk wel dat het juist voor de jongere lezers prettig is dat dit wat oppervlakkig is gehouden, omdat het toch een zwaarbeladen onderwerp kan zijn.

Met Spiegelmeisje heeft Astrid Witte een leuk en makkelijk weg te lezen debuut geschreven. Het concept van de spiegelwereld met een historisch tintje is een leuke combinatie. Het is een vrij dun boek, 149 pagina’s, en door de prettige schrijfstijl lees je het zo uit. Het lukt Witte goed om de balans te houden tussen de snelheid van het verhaal en de beeldvorming. De snelheid van het verhaal zorgt er echter wel voor dat er weinig tot geen diepgang in de personages zit: je komt buiten de zoektocht nauwelijks iets over de personages te weten. Spiegelmeisje is een boek wat je erbij pakt om even tussendoor te lezen en binnen een paar uurtjes uit hebt gelezen.

Spiegelmeisje
Astrid Witte
9789044828382