Elektrische dromen – Philip K. Dick

0
48

Elektrische dromen is een bundel van korte verhalen geschreven door Philip K. Dick. De bundel is samengesteld en uitgebracht voor de serie Electric Dreams op Amazon Prime. Voor elke aflevering vormt een verhaal van Dick de basis. De thema’s gaan vooral over de menselijke identiteit en hoe die zich staande houdt in een futuristische setting. In deze bundel vinden we allerlei uiteenlopende verhalen: van een vrouw wier man terugkomt van een ruimtemissie met een buitenaards wezen in zich tot een zoektocht naar de mythische planeet Aarde.

Relevante thema’s

Philip K. Dick kennen we vooral als het genie achter Blade Runner (Do androids dream of electric sheep?), maar hij heeft de wereld nog meer fantastische dystopische verhalen nagelaten. Het is mooi dat deze verhalen nu ook in het zonnetje worden gezet door het bestaan van de serie. Zo kunnen ook de mensen die minder snel een boek van Dick kennis maken met zijn indrukwekkende verhalen. We maken steeds meer technologische vooruitgang en daar komen ook steeds weer nieuwe ethische kwesties bij. Philip K. Dick was wat dat betreft zijn tijd ver vooruit, want hij weet treffende vragen over de toekomst om te zetten in beklemmende en indrukwekkende verhalen die ook nu nog relevant zijn.

Elke aflevering van de tv-serie heeft weer een andere regisseur of een duo regisseurs. Deze regisseurs hebben een voorwoord geschreven bij het verhaal dat zij hebben gebruikt als de basis voor hun aflevering. Zo lezen we bijvoorbeeld over waarom de regisseurs dit zo’n indrukwekkend verhaal vonden en hoe ze er mee zijn omgegaan tijdens het proces van aanpassen. Sommige regisseurs hebben een aantal plotkwesties veranderd om het verhaal beter over te laten komen, maar een aantal anderen hebben er ook voor gekozen om zo min mogelijk te veranderen. Deze inzichten zorgen ervoor dat je de verhalen beter begrijpt, en het is natuurlijk ontzettend interessant om te lezen als je geïnteresseerd bent in de tv-serie.

Philip K. Dick was zijn tijd ver vooruit, want hij weet treffende vragen over de toekomst om te zetten in beklemmende en indrukwekkende verhalen die ook nu nog relevant zijn.

Fijne afwisseling

Dick bevindt zich in een heel specifieke niche, maar toch weet hij het voor elkaar te krijgen om zijn verhalen nooit op elkaar te laten lijken. Daarnaast is er ook goed nagedacht over de volgorde van de verhalen, want soms lijken ze op elkaar in te grijpen. Doordat het boek zo duidelijk in stukjes is opgeknipt is het een ideaal boek om tussendoor te lezen. Soms zal je een verhaal ook moeten laten bezinken voordat je door kunt gaan naar het volgende, en daar is ruimschoots de kans voor door de duidelijke opzet en vormgeving van het boek.

De gewone mens

Eén van de dingen die erg opvallen aan zijn verhalen is dat Dick er nooit voor kiest om het verhaal van de grote held te vertellen. Al zijn verhalen zijn uit het leven gegrepen: ze gaan over de gemiddelde inwoner van een dystopische toekomst. Zo lezen we over mensen met normale banen en normale ervaringen, maar worden de verhalen des te beklemmender omdat we leren dat ze voor iedereen voelbaar zijn en ieders leven tekenen. Daardoor zijn de verhalen soms ook wat griezelig: geen van de mensen heeft iets gedaan om alle vervreemdende en bizarre gebeurtenissen over zich af te roepen. Een heel slimme tactiek om de verhalen nóg beklemmender te laten zijn, dus.

Ik wil niet te veel vertellen over het plot van de verhalen, want als het om Philip K. Dick gaat, moet je er eigenlijk zo blanco mogelijk in gaan. Dan zijn de verhalen indrukwekkender en voelen ze meer als een eigen belevenis. Ook als je helemaal niet van plan bent om de serie Electric Dreams te kijken, is het een prachtige bundel om te lezen, al is het alleen maar om je bewuster te worden van waar de mensheid voor op moet passen bij al deze grote technologische ontwikkelingen…

Elektrische dromen
Philip K. Dick
9789048844258