Snow White & the Huntsman – Lily Blake

0
51

Omslag Snow White & the Huntsman

Lang geleden leefde Sneeuwwitje met haar vader, de koning, in een groot en gelukkig rijk. Maar op de dag dat haar vader een nieuwe bruid mee naar huis nam, de wonderschone Ravenna, sloeg het noodlot toe. Op zijn huwelijksnacht werd haar vader door Ravenna vermoord en Sneeuwwitje moest haar dagen voortaan doorbrengen in een koude, vochtige toren, terwijl Ravenna en haar tweelingbroer Finn het land bestuurden.

Nu begint Ravenna’s magie uit te putten en haar eeuwige jeugd brokkelt af. Om voor altijd te herstellen, moet ze het hart van de mooiste jonge vrouw van het land tot zich nemen. Deze jonge vrouw is Sneeuwwitje, zeventien jaar oud en een schoonheid met zwarte haren, een bleke huid en rode lippen. Sneeuwwitje weet echter te ontsnappen aan Ravenna en vlucht een betoverd bos in. Zal de jager die Ravenna achter haar aanstuurt het meisje kunnen uitleveren, of krijgt zijn medelijden toch de overhand?

Oud sprookje in nieuw jasje
Snow White & The Huntsman is een hervertelling van het bekende oude sprookje en gebaseerd op de gelijknamige film die in juni 2012 is uitgekomen. In plaats van een onschuldige prinses, is deze Sneeuwwitje een vastberaden jonge vrouw die van aanpakken weet en zeer beslist is over de koers die ze moet gaan. Ook de jager heeft een nogal moderne twist gekregen: een dronkaard, die na de dood van zijn vrouw het leven niets meer waard vindt. De zeven dwergen zijn vuil, vervelend en oorlogszuchtig, maar hebben tegelijkertijd ook trekjes van Disney’s dwergen.

Toch zijn de boze koningin, de appel en de opwekking van Sneeuwwitje door een kus, nog altijd aanwezig. Het originele verhaal wordt nergens echt uit het oog verloren.

Romantische extra
Met al die modernisering is er nog een extra element meegekomen: romantiek. Aan het eind van het originele verhaal wordt Sneeuwwitje wakker gekust door de prins en dat is dan ook het enige romantische element in het hele verhaal. In deze moderne versie is zelfs de kus niet romantisch meer – het is een plichtmatig afscheid dat toevallig geen afscheid, maar een nieuw begin blijkt te zijn. Maar Sneeuwwitje herinnert zich niets en de kusser zwijgt in alle talen, dus van een romantisch einde is geen sprake.

Iets dat heel interessant had kunnen zijn, maar totaal niet uit de verf komt, is de toevoeging van Sneeuwwitje’s jeugdvriendje William. Deze zoon van een hertog is duidelijk nog altijd op de prinses gesteld, is knap, sterk en vriendelijk, en toch ontbreekt het gevoel zowel bij de lezer als bij Sneeuwwitje.

Oppervlakkig
Er ontbreekt sowieso veel gevoel in het verhaal. De gebeurtenissen zijn allemaal dramatisch maar het komt niet tot leven. Of het nu aan het vrij eenvoudige taalgebruik of aan de beperkte woordkeuze ligt is moeilijk te duiden, maar nergens komt Sneeuwwitje echt tot leven.

Wat ook een misser is, is het gebrek aan ontwikkeling en diepte in het verhaal. De personages maken hun dingen mee, beleven hun leven, maar het lijkt allemaal niet echt impact te hebben. Iemand die jarenlang in een toren zit opgesloten, heeft niet ineens de kracht om uren op een paard te zitten of dagen door een bos te lopen. Een dronkaard wordt niet prompt nuchter omdat hij een mooi meisje tegenkomt. Het idee om hier en daar wat gevoelens de kop te doen steken, blijft eigenlijk niet veel meer dan idee. Af en toe zie je een glimp romantiek, een vleugje spanning of een beetje angst, maar dat is zo snel verdwenen dat de lezer even koud blijft als Ravenna moet voorstellen.

Snow White & The Huntsman is een bewerking van een film en dat is overduidelijk. Het verhaal komt op papier niet van de grond en bevat nauwelijks verdieping. Gevoelens worden beschreven, maar niet beleefd, en raken de lezer nauwelijks. Wil je van dit verhaal genieten, ga dan naar de bioscoop of wacht op de DVD-release: dit lijkt niet meer dan een uitgebreide samenvatting van het filmverhaal.