De Kronieken van Cedran 2: Fluisterland – Dennis Barten

0
115

Omslag De Kronieken van Cedran 2: Fluisterland

Na de avonturen van het eerste deel is de drachon Uck gekroond tot koning van Cedran. Zijn beste vriend Jared heeft hij benoemd tot hoofdadviseur. De vloek van de kwade drachon Drahkan, de drakenkoorts, heeft zich gelukkig kunnen verspreiden naar het buurland Alvean voordat Uck en Jared de kans hadden om Drahkan te verslaan. Maar de Alveaanse Koningin Queralda bezweek aan de drakenkoorts en haar zoon Melchias zint op nu wraak. Koning Melchias heeft alle banden met Cedran verbroken en bereidt zich voor op oorlog. Ook gaan er geruchten rond dat Melchias een geheim wapen heeft dat Cedran kan wegvagen. Jared en Uck moeten alles op alles zetten om dat te voorkomen enhun enige hoop daarop  is te vinden op het mysterieuze land Morash. Maar kunnen de Morash hen helpen het koninkrijk te behouden en wat is dat geheime wapen precies?

Broederband tussen Jared en Uck
In het eerste deel werd het al snel duidelijk dat Uck en Jared elkaar als broers zagen. Nu dat Uck is gekroond tot koning is het leuk om te lezen dat er helemaal niets tussen hen is veranderd. Jared noemt Uck nog steeds “kikkerkop” en nooit Koning of Hoogheid. Stel je de gezichten eens voor van de bedienden als ze de koninklijke adviseur de koning “kikkerkop” horen noemen. Humor ontbreekt dan ook zeer zeker niet in dit verhaal.

Wel lijkt het alsof Jared sinds de kroning onzekerder is geworden. Hij twijfelt aan zijn kunsten als adviseur en kijkt erg tegen Uck op. Uck daarentegen is echt gegroeid als personage. Hij gedraagt zich als een ware koning, neemt grote beslissingen en wil niets aan het toeval overlaten. Een hele rare omwenteling is dit echter niet, al in het eerste deel had Jared soms vlagen van onzekerheid over zich en leek Uck toen al precies te weten wat te doen in moeilijke tijden.

Oude en nieuwe personages
Het is altijd leuk om te lezen wanneer er oude personages van een vorige deel terugkeren. Enkele personen die Jared en Uck in het eerste deel hebben ontmoet, keren terug om de koning van Cedran bij te staan in hun strijd tegen koning Melchias. Het benadrukt hoe juist Jared en Uck in het eerste deel hebben gehandeld. Ze hebben veel vertrouwen gewonnen met de gebeurtenissen en daar profiteren ze nu van.

Maar er worden ook nieuwe personages geïntroduceerd, die je laten lachen en weer wat nieuwe informatie over de wereld geven. Hierdoor wordt je interesse in de wereld en deze personages gelijk gewekt. Met deze toevoegingen wordt het aantal personages niet teveel. Ze zijn gemakkelijk uit elkaar te houden en bovendien vaak stereotypisch. Een goed voorbeeld hiervan is koning Melchias: hij is een slechte koning die zijn onderdanen kleineert en mishandelt. Maar voor een jeugdboek is dat wat minder erg erg en geeft het wat handvatten.

Verschillende perspectieven
Het verhaal wordt voornamelijk vertelt vanuit drie perspectieven: die van Uck, Jared en Melchias. Soms is er afwisseling in de vorm van de drachon Sivin en de prinses Ravelijn van Alvean, wat even een ander blikveld geeft van de situatie. De hoofdstukken zijn vaak maar een paar bladzijden lang, even snel een hoofdstukje lezen voor het slapengaan kan dan ook goed. Een nadeel van zulke korte hoofdstukken is wel dat het lijkt alsof het telkens wordt afgekapt midden in een gebeurtenis. En dan wil je eigenlijk wel zo snel mogelijk doorlezen.

Kaart van Alvean
Koningskind bevatte een kaart van het rijk Cedran en een stamboom van de koninklijke familie. Dit boek heeft echter een nieuwe illustratie: de kaart van het rijk Alvean. Super handig natuurlijk, want dan weet je gelijk hoe het vijandelijke land er uit ziet en waar alles ligt.

Fluisterland is een origineel verhaal dat doordrenkt is met humor. Ook is het leuk om te lezen dat de hoofdpersonages in hun gedrag onderling, ondanks de kroning van Uck, helemaal niet is veranderd. Stereotype karakters maken hun entree in dit verhaal en de hoofdstukken zijn kort maar krachtig. Een open einde maakt je wel heel erg nieuwsgierig naar het vervolgdeel.