Seeker – Arwen Elys Dayton

0
78

Omslag Seeker

Na een jarenlange training staan de tieners Quin, Shinobu en John eindelijk op het punt om hun eed af te leggen. Daarna zullen ze worden ingewijd in de geheimen van de Zoekers, een groepje mensen dat hun vaardigheden inzet om de wereld te verbeteren. Shinobu en Quin staan te popelen om hun rol te vervullen, maar John lijkt minder enthousiast, en al helemaal als blijkt dat Quins vader Briac helemaal niet wil dat John slaagt voor zijn training. Niet veel later, als ze hun eed hebben afgelegd, ontdekken Quin en Shinobu waarom: hun hele leven blijkt een leugen te zijn geweest.

Quin en Shinobu zijn dan misschien van jongs af aan wel getraind met het idee dat ze de wereld zouden verbeteren, maar niets blijkt minder waar. De twee zijn zo geschokt door die ontdekking dat ze besluiten te vluchten en op een totaal andere plek een nieuw leven opbouwen. Maar de geschiedenis blijft Quin en Shinobu achtervolgen, en dan wel in de vorm van John die op zoek is naar de waardevolle athame waarmee de Zoekers door tijd en ruimte reizen. Terwijl Quin en Shinobu niets meer te maken willen hebben met hun verleden, zal John niet rusten voor hij alle onrecht die zijn familie is aangedaan heeft rechtgezet, zelfs als hij daarmee lijnrecht tegenover zijn twee voormalig beste vrienden komt te staan…

Het verhaal zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar, maar toch kan ik zeker aanraden door te blijven lezen.

Reis door tijd en ruimte
Zo op het eerste gezicht lijkt Seeker een episch fantasyverhaal te zijn, met een mooi landschap en een zwaard op de prachtige cover, maar niets blijkt minder waar. Het verhaal speelt zich volgens mij zelfs ergens in de toekomst af, al lijkt er ook weer niet zo veel veranderd te zijn ten opzichte van nu. Het kan daarom best verwarrend zijn waar en wanneer dit verhaal zich nu precies afspeelt. Aan het begin van het boek zitten de personages op een landgoed in Schotland, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan en nauwelijks moderne dingen te vinden zijn, terwijl ze even later in een hedendaags lijkend Hongkong terechtkomen en het verhaal zo nu en dan overspringt naar een Londen dat net iets verder ontwikkeld lijkt te zijn dan het onze. Het boek neigt dus toch wat meer naar sci-fi/dystopisch dan naar epische fantasy, al loopt het eigenlijk gewoon allemaal een beetje door elkaar.

Het feit dat het nergens dus echt duidelijk wordt waar in de tijd de personages zich nu precies bevinden, zorgt er wel voor dat je je de omgeving niet altijd even goed kunt voorstellen. Je moet echt even overschakelen, en tegen de tijd dat je er een beetje aan gewend begint te raken, zijn de personages alweer op weg naar de volgende locatie. Het feit dat een deel van het verhaal zich ook nog eens écht in het verleden afspeelt, helpt ook niet echt mee, al zorgt dit alles wel voor een ontzettend fascinerend verhaal, dat zich afspeelt in een wereld die tegelijkertijd vreemd en bekend is.

Complex, bijzonder en origineel
Het mag dus wel duidelijk zijn dat Seeker best een complex boek is. En wat dat betreft blijft het helaas niet alleen bij de wereld en de tijd, maar ook het verhaal zelf zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar. Het verhaal wordt afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Quin, Shinobu, John en Maud, die ook wel de Jonge Vrees wordt genoemd, waardoor er allerlei verhaallijnen door elkaar lopen en je er langzaam maar zeker steeds meer achterkomt hoe de vork nou precies in de steel zit. Toch roept het verhaal ook nog wel veel vragen op, want wat is nu eigenlijk het doel van de Zoekers? Wat doen ze nu precies, en wat horen ze eigenlijk te doen in de wereld? En wat is nu precies de functie van de Vrezen in het boek? Dat blijft in dit deel nog vrij vaag, dus hopelijk krijgen we daar in het volgende deel meer over te weten.

Al die informatie en wisselende perspectieven zorgen er dus voor dat je af en toe echt even je aandacht bij het verhaal moet houden, al is het geen moeilijk boek om te lezen. Het begint vrij spannend, waardoor je eigenlijk direct in het verhaal zit, en het eindigt ook ontzettend spannend. Het gedeelte daartussenin heeft helaas wat minder vaart. Het verhaal zakt een beetje in en kabbelt wat voort. De actie zit vooral in het begin en het eind, maar dat betekent gelukkig niet dat de rest van het verhaal saai is. De wereld die Dayton heeft gecreëerd blijft origineel en fascinerend, en door de vele korte hoofdstukjes leest het boek, vooral tegen het einde, echt enorm vlot weg.

Interessante personages
Wat ik persoonlijk echt een pluspunt aan dit boek vond, zijn de personages. Vooral Quin, Shinobu en Maud kwamen echt voor me tot leven. Ze zijn ongelooflijk interessant, en de manier waarop ze zich gedurende het verhaal ontwikkelen is erg geloofwaardig. Zo hebben Quin en Shinobu flinke trauma’s te verwerken, en dat doen ze allebei op een compleet andere manier. Ook Maud heeft al aardig wat meegemaakt, en dat merk je in alles wat ze doet. Alleen John komt wat minder geloofwaardig over, voornamelijk omdat zijn daden niet helemaal stroken met zijn woorden. Zo wil hij zijn doel eigenlijk op een heel vreedzame manier bereiken (en met een beetje goede communicatie zou dat volgens mij ook best kunnen), maar toch heeft hij steeds een groepje zwaarbewapende spierbundels bij zich die er de hele tijd op los schieten. Beetje vreemd dus. Hopelijk wordt zijn personage nog wat beter uitgewerkt in het volgende deel.

Seeker is het originele en fascinerende begin van een veelbelovende nieuwe serie. Het verhaal zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar, onder andere door de vele perspectiefwisselingen, sprongen in tijd en ruimte en het feit dat je gewoon niet goed weet wanneer dit verhaal zich nu precies afspeelt, maar toch kan ik zeker aanraden door te blijven lezen. Het is misschien een uitdaging, maar het verhaal heeft zeker potentie en maakt erg nieuwsgierig naar deel 2, Traveler, dat over enkele dagen zal verschijnen.

[product_page sku=”9789000329939″]

Seeker Boek omslag Seeker
Arwen Elys Dayton