Schaduwzijde – Diverse Auteurs

0
8

Omslag Schaduwzijde

Om de ‘Maand van het spannende boek’ te vieren, brengt uitgeverij Parelz een verhalenbundel uit onder de naam Schaduwzijde. De hoofdvraag in alle verhalen is ‘Hoe ver zou jij gaan?’, wat veel overeen komt met het thema van ‘de maand van het spannende boek’. Dit is namelijk ‘Het kwaad in jezelf- waar ligt jouw grens?’ Elk verhaal belicht een kwaadaardige kant van een personage of situatie, welke soms uit een onverwachte hoek komt.

John Brosens – Oud zeer
Wat doe je als je oog in oog komt te staan met iemand die vroeger je leven zuur heeft gemaakt? Philip is arts en komt op verzoek van een oude vriend op een privékliniek werken. Daar krijgt hij een bijzondere patiënt, namelijk de jongen die hem op de middelbare school  verschrikkelijk gepest heeft. Hij twijfelt: zal hij hem respectvol en ethisch behandelen, of zal hij de kans om wraak te nemen benutten?

Oud zeer is een sterk verhaal met een verrassend slot. Het leest prettig door en verveelt niet. Philip komt goed uit de verf, doordat zijn twijfel tussen juist handelen en rechtvaardigheid levensecht is. Het blijft tot het slot spannend en eindigt met een klapper. Een sterk begin van de bundel.

Jacqueline Zirkzee –Het droomkasteel
Raymond dient Gustave al jaren en ziet met lede ogen aan hoe hij vriendschap sluit met Nicole. Volgens hem is ze alleen uit op Gustave’s geld. Gustave wil hem van het tegendeel overtuigen en laat in zijn testament een opdracht voor haar opnemen, waarbij Raymond haar moet begeleiden. Na zijn overlijden gaat Raymond samen met Nicole op weg om de opdracht uit te voeren. Is Nicole echt op het geld uit, of was de vriendschap tussen haar en Gustave oprecht?

Het is een aardig verhaal, maar mist de spanning die ervan verwacht wordt. Het weet te vermaken en is goed te volgen. Het is echter jammer dat het slot voorspelbaar is. Hierdoor valt het verhaal weg en laat het vrijwel geen indruk achter.

Martijn Lindeboom – De fictie van het verleden
Jeanne wordt door haar vriendinnen meegenomen op stap om een nieuwe vriend te vinden. Al snel merkt ze dat een knappe man haar in de gaten houdt. Ze wordt al snel verliefd op hem. Maar er klopt iets niet. Wat houdt hij voor haar verborgen en wat heeft de moord op zijn vader ermee te maken?

Het verhaal leest als een trein en is van begin tot het eind spannend en onvoorspelbaar. Een van de weinige minpunten is dat Jeanne wel erg naïef overkomt waardoor je je minder in haar situatie kan inleven. Het verhaal is lichtelijk over-the-top, maar het stoort niet. Een van de spannendste verhalen uit de bundel.

Carien Touwen – Vermist
Christine is vanaf jongs af aan geïnteresseerd in geschiedenis en hoort regelmatig haar opa uit over de Tweede Wereldoorlog. Op zijn sterfbed vertelt hij haar zijn laatste verhaal, één die hij gezworen heeft met zich mee te nemen tot in zijn graf. Komt ze meer te weten dan haar lief is?

Een prima verhaal, alleen is het niet op zijn plaats in deze bundel. Het heeft veel meer weg van een detective dan een thriller of ander spannend verhaal, waardoor het buiten de boot valt. Desalniettemin weet het de aandacht vast te houden en laat Touwen zich zichtbaar inspireren door de betere ‘whodunnit’-schrijvers. Een duidelijke schrijfstijl met een groot mysterie, dat aan het eind opgelost wordt. Dit is en blijft een goede formule voor een verhaal.  Vreemde eend in de bijt, maar geen lelijk eendje.

Sophie Lucas- Nacht van de kraaien
Yuan Wen De is de zoon van de keizer en zou dapper en onbevreesd moeten leven. Wat niemand weet is dat hij ’s nachts bezocht wordt door de geest van zijn vermoorde moeder. Dit boezemt hem zoveel angst in dat hij niet alleen durft te slapen, waardoor hij te schande staat voor het hele hof. Het is voor hem een raadsel waarom de geest elke avond terugkeert en hem waarschuwt voor kraaien. Wat wil de geest van hem, en hoe kan hij die angst overwinnen?

Het verhaal kent een sterk begin, waardoor je meteen in het verhaal wordt gezogen. Het verhaal is vrij complex, maar doordat het goed wordt uitgelegd, is het eenvoudig te volgen. De personages komen tot leven doordat hun emoties en gedachtegangen goed uitgewerkt zijn. Een van de beste kortverhalen die ik gelezen heb.

Jean-Paul Colin – Smeekbede om rigor mortis
Benedikt Raabe wordt op een avond opgeroepen om mee te gaan naar een cliënt van hem, Joseph Knächtl. De man lijdt aan een stoornis en heeft het geloof dat hij een manier heeft gevonden om door de dood heen de communiceren. Maar dan gebeuren er vreemde dingen, dingen die ieders verstand op de proef stelt.

Het verhaal begint met de mededeling dat er iets aan de hand is met Joseph, en dat Benedikt snel moet komen. Het duurt dan nog een tijd voordat het duidelijk is wat er aan de hand is, maar het bouwt de spanning binnen het verhaal prachtig op. Wat er aan de hand is, is even absurd als Josephs ideeën, wat het verhaal vreemd genoeg geloofwaardiger maakt. Toch zijn de personages niet helemaal overtuigend, waardoor de horror in het verhaal niet helemaal doorkomt. Dit doet het verhaal tekort, en zorgt ervoor dat het in de middenmoot beland.

Tom Thys – De Wondertoren
Marlow lijdt aan een ernstige ziekte, waaraan hij snel zal overlijden. Als troost gaat hij nog een keer naar de kermis, waar hij erg van houdt. Er is een nieuwe attractie die de wondertoren heet. Hij bezoekt het en is zo onder de indruk dat hij alle kamers die het heeft wil zien. De laatste kamer blijft echter gesloten. Als hij vraagt wat er in die kamer zit, hoort hij van de gids dat zijn toekomst erin voorspeld wordt. Marlow wil koste wat het kost de laatste kamer bezoeken, en ze maken een afschuwelijke deal.

Het verhaal begint langzaam, met een lange introductie. Het duurt een tijd voordat je meegezogen wordt in de wonderlijke wereld van de wondertoren, die een prachtige magie toont. De twist in de vorm van de deal komt aan als een schok, dat het des te gruwelijker maakt. Hiervan knapt het verhaal wat op. Het is niet erg spannend, maar wel spannend genoeg om ervoor te zorgen dat je het uitleest. Het is een origineel idee, maar mist de spanning om het echt goed te maken. Ook dit verhaal laat amper een indruk achter.

Al met al is het een mooie bundel met goede verhalen, met flinke uitschieters naar boven en beneden. Er zit voor elk wat wils tussen, en de verhalen zijn vaak prettig om te lezen. Niet alles blijft je even goed bij, maar dat zal velen niet storen. Een geschikte kandidaat om mee te nemen op een korte vakantie, want het boek is toch eerder uit dan je lief is.

Schaduwzijde

Diverse Auteurs | Parelz | 2012

Hoe ver zou jij gaan?

Wat zou jij doen als je plotseling oog in oog komt te staan met die pestkop van vroeger? Zou je een moord kunnen plegen om je toekomst te kennen? Hoe ver zou jij gaan om erachter te komen of een vrouw op je geld uit is? Waartoe ben je in staat als je geliefde jou onverwacht aan de kant wil zetten?

John Brosens, Jacqueline Zirkzee, Martijn Lindeboom, Carien Touwen, Sophie Lucas, Jean-Paul Colin en Tom Thys brengen in deze zeven verhalen de diep verborgen schaduwzijde van hun personages boven.

Inhoudsopgave:

John Brosens – Oud zeer