Recensie: 7 luxe gouden Star Wars boekjes

0
274

Binnenkort komt er een serie boekjes aan die ideaal is voor elke rasechte fan van Star Wars! Deze zeven boekjes vertellen elk het verhaal van één van zeven Star Wars films. We zullen nog even moeten wachten op het boekje van The Last Jedi, want die zit er nog niet bij. Elk van deze luxe gouden boekjes vertelt het verhaal uit de film in ongeveer 25 pagina’s en is voorzien van sfeervolle en kleurrijke illustraties.

Mooi, maar kort door de bocht
De boekjes zijn niet genummerd, dus staat het elke fan vrij om zijn eigen gewenste volgorde van de verschillende delen aan te houden. De verhaallijn in elk van de boekjes is erg summier. Gevechten duren met een beetje geluk langer dan twee of drie bladzijden en alleen de allerbelangrijkste verhaalelementen worden genoemd. Dat zorgt ervoor dat de boekjes met uitstek geschikt zijn voor twee soorten lezers: doorgewinterde fans die de films van binnen naar buiten kennen en die deze boekjes een leuke aanvulling vinden voor hun collectie, en jonge lezers die voor het eerst kennismaken met deze fantastische serie. Voor de jonge lezers wordt elke vorm van complexiteit uit het plot gehaald, maar daarmee helaas ook veel van de logica. Het wordt onduidelijk waarom bepaalde dingen gedaan worden of relevant zijn, maar het is een mooie introductie voor de grote lijnen van het plot, zodat de films iets makkelijker te begrijpen worden.

Een prachtige aanwinst voor zowel jong als oud!

Wisselende tekenstijlen
Eén van de meer bijzondere aspecten van deze boekjes is dat ze elk geïllustreerd zijn door iemand anders. Elke keer komen we een andere tekenstijl tegen, maar door het uniforme kleurgebruik wordt dit nergens chaotisch. De vertelstijl verandert verder ook niet, dus is dit juist een welkome afwisseling. Voor de lezers die vrij specifiek zijn in hun smaak biedt het juist meer mogelijkheden. Zelf ben ik er zo eentje, en hoewel ik niet alle boekjes even mooi getekend vond, was het wel heel leuk om al die verschillen tegen te komen. Eén van de grappigste dingen om te vergelijken is bijvoorbeeld de manier waarop Chewbacca getekend is. Steeds een beetje anders, maar uniform genoeg om hem meteen te herkennen. Dat is vooral ook fijn voor de jongere lezers.

Door de dynamische tekeningen die soms hele pagina’s in beslag nemen zijn deze boekjes bijzonder leuk om voor te lezen. Ze staan bovendien ook prachtig in de boekenkast door hun gouden ruggen.

Wat een leuk initiatief om de complexe en legendarische filmreeks om te zetten in boekjes die geschikt zijn voor jong en oud! De boekjes zien er prachtig uit en kunnen een mooie aanvulling vormen op een bestaande collectie of juist een bijzondere introductie vormen voor (jonge) nieuwe fans. Door de wisselende tekenstijlen krijgt elk boekje net een ander tintje mee, maar het kleurgebruik blijft hetzelfde waardoor we nog steeds spreken van een mooie gestroomlijnde serie. De verhaallijnen zijn sterk versimpeld en worden daardoor soms wat onlogisch voor de ongeïnformeerde lezer, maar toch mag dat de pret niet drukken. Wat mij betreft een mooie aanwinst voor je boekenkast en het is te hopen dat er ook nog een gouden boekje van The Last Jedi verschijnt!

Recensie: 7 luxe gouden Star Wars boekjes Boek omslag Recensie: 7 luxe gouden Star Wars boekjes
Recensie
Diverse Auteurs