Boeken Boekrecensies Problemen voor Richard en Kahlan in Woestenij van Terry Goodkind

Problemen voor Richard en Kahlan in Woestenij van Terry Goodkind

-

Het ziet er niet goed uit voor Richard Rahl en Kahlan Amnell. De gouden godin heeft haar zinnen gezet op hun wereld om deze toe te voegen aan haar verzameling en is er zelfs in geslaagd om het Volkspaleis te infiltreren. Niemand is nog veilig, zeker niet nu de gouden godin ook nog eens in staat is om binnen te dringen in de gedachten van iedereen, behalve die van de begaafden. Richard kan dus enkel op een handjevol mensen, onder wie de Mord-Sith, vertrouwen om deze dreiging af te wenden.

Maar als Vika, één van zijn gezworen Mord-Sith, ontvoerd wordt, aarzelt hij niet om haar terug te halen. Het brengt hun groepje op een pad tot diep in het Volkspaleis, naar plekken die verborgen waren gebleven voor velen en die hen nog meer in gevaar brengen dan ze tot nu toe waren. Elke stap die ze nemen, kan de laatste zijn als ze niet op letten.

Verborgen geheimen

Op het einde van de tweede novelle, Duistere wezens, in de reeks De kinderen van D’Hara van Terry Goodkind kwam aan het licht dat Kahlan zwanger was. Ze kon niet meereizen in de sliph en dus kwam Richard het te weten. In het vorige deel was Kahlan vooral bang om zijn reactie en het mogelijke potentieel dat de tweeling zou kunnen hebben op magisch vlak, waardoor ze haar zwangerschap geheim hield. Gelukkig valt de reactie van Richard erg mee en is dat geheim snel van de baan. De zwangerschap is wel nog een belangrijk punt in het verhaal, omdat de gouden godin het op magie gemunt heeft en daarom Richard en Kahlan wil uitschakelen met het Vree, haar duistere dienaren die tussen de werelden reizen om aanslagen te plegen. Richard denkt vaak na over zijn kinderen en hoe hij ze kan beschermen tegen alle dreigingen.

Verder komen we in dit verhaal ook veel te weten over de Mord-Sith en enkele elementen uit hun verleden. Aangezien dit erg belangrijk is voor de reden achter de ontvoering van Vika, is dit wel een mooie aanvulling. Niet dat dit zozeer geheim was, maar het is wel nieuws voor Richard. Het geeft de lezer een nieuwe inkijk op de Mord-Sith en hoe zij omgevormd zijn tot wie ze nu zijn. De ontvoering lijkt een beetje een zijsprong in het verhaal, maar Goodkind weet het weer zo in te kleden dat het perfect past in het geheel. Meer zeggen zou het plot te veel weggeven.

Ontdekkingen

Goodkind heeft zich voor dit deel ook extra verdiept in de geschiedenis van het Volkspaleis zelf. Door de opbouw van het verhaal en de ontdekkingen van Richard over zijn eigen woonplaats, doet dit het vermoeden rijzen dat dit in eerdere delen van Goodkind over de Meester Rahl niet aan bod is gekomen. Het blijft een novelle natuurlijk met een beperkt aantal pagina’s, maar de vaart blijft er in dankzij de vele ontdekkingen over het paleis en de magie die ermee gemoeid is. Vooral de doolhof aan gangen die in een bijna vergeten deel van het volkspaleis ligt, is een combinatie van magie en slimme architectuur, waar niets lijkt te leven en het stikt van de gevaren.

Spanning genoeg dus in deze korte novelle. Goodkind weet je als lezer nog steeds mee te trekken met zijn vlotte schrijfstijl en complexe verhalen die op het einde altijd mooi in elkaar vallen met puzzelstukjes die aan het begin gelegd worden en die pas door het verhaal steeds meer invulling krijgen. Een voordeel is natuurlijk wel dat de verschillende novelles eigenlijk één groot geheel vormen en dat ze telkens weer beginnen waar het vorige deel ophield. Het nadeel is dan wel dat je moet wachten op het volgende deel om het verdere verloop te ontdekken.

Met Woestenij zit Terry Goodkind al aan het derde deel van zijn novellereeks De kinderen van D’Hara. Ook nu weer komen geheimen aan het licht en zit het verhaal vol spanning en dreigingen die steeds weer verder uitdijen en die Richard en Kahlan in nog meer gevaar brengen dan ervoor. Ook nu weet het verhaal de lezer mee te nemen en is het jammer dat het boek vanwege de novelle sneller stopt en het weer wachten is op het vervolg.

Woestenij Boek omslag Woestenij
De Kinderen van D’Hara 3
Terry Goodkind