Het verhaal van Richard en Kahlan gaat verder in Duistere wezens van Terry Goodkind

0
397

De krabbelman was nog maar het begin. In de schaduwen schuilen er duistere wezens en is de dreiging groter dan ooit. Terwijl Kahlan herstelt van de aanval dankzij de goede zorgen van Schalie, komen ze voor een nieuw dilemma te staan: vertellen ze Richard wel of niet over de zwangerschap van de tweeling? Hun geboorte in een wereld die bedreigd wordt, kan net zo snel hun doodsvonnis betekenen.

Richard tast nog steeds in het duister over de dreiging. Langzaam wordt duidelijk dat het Volkspaleis niet langer veilig is en dat de verschrikkelijke dingen in de schaduwen steeds weer gruwelijk toeslaan en enkel de verminkte lijken getuigen van hun aanwezigheid. Hoe moet hij het aanpakken? Hij is de enige die de wereld van de ondergang kan redden.

Zwangerschap en vragen

Op het einde van deel één in deze nieuwe novellereeks De kinderen van D’Hara van Terry Goodkind, Krabbelman, deed Schalie een onthulling die Kahlan schokte: ze was zwanger, van een tweeling nog wel. Terry Goodkind pikt daar meteen verder op in met zijn tweede deel, Duistere wezens. Eigenlijk sluit het zelfs zo mooi aan dat het eerste hoofdstuk van dit vervolg gewoon perfect volgt op het laatste hoofdstuk van het vorige boek. Dit doet vermoeden dat zodra alle delen van deze reeks novelles uit zijn gebracht, ze zullen lezen als één groot boek, onderverdeeld in verschillende kleine delen. Gelukkig doet het beperkte aantal pagina’s in deze novelle geen afbreuk aan de vlotte schrijfstijl en aantrekkingskracht van het verhaal zelf, net zoals in het vorige deel. Alleen is het boek wel weer snel uit en zou het verhaal eigenlijk best wel samengevoegd kunnen worden met het eerste deel. Maar het is nu wel makkelijker om het boek ergens mee naartoe te nemen.

Het verhaal is goed opgebouwd en de schrijfstijl van Terry Goodkind weet zonder moeite het verhaal weer tot leven te brengen.

Dankzij de onthulling van Schalie over Kahlans zwangerschap is wel meteen één van de belangrijkste elementen uit dit deel naar de voorgrond gebracht. Veel vreugde is er niet vanwege de omstandigheden, maar de vragen over hun potentieel staan centraal. Veel kan dus ook herleid worden tot dit element in het verhaal. Vooral vanuit het perspectief van Kahlan komt de zwangerschap steeds opnieuw centraal te staan. Gezien de titel van de reeks is dat niet zo wonderbaarlijk.

Duisternis en verdieping

Hoewel het boek niet erg dik is, draait niet alles enkel en alleen om de zwangerschap van Kahlan. Goodkind slaagt er ook in om wat meer te onthullen over de duisternis die om de hoek loert. In het vorige deel was er enkel de aanzet die onthuld werd. Er was een dreiging, maar veel was er nog niet over bekend en als lezer tastte je nog volledig in het duister, net zoals de personages. Daarom is het wel fijn dat de dreiging nu iets meer invulling krijgt. Een heel aantal vragen over de gouden godin en de krabbelman worden verder toegelicht en hoewel ze nog veel niet weten, komt er wel al meer aan het licht over de dreiging die Richard en Kahlan te wachten staat.

Voor de lezers die nieuw zijn in het universum van Goodkind zijn er niet te veel verwijzingen die verwarrend kunnen werken vanwege het gebrek aan achtergrondkennis. Wat er aangehaald wordt uit het verleden is duidelijk en past prima in het verhaal zonder iets te vertragen. Het enige wat ook dit keer jammer is, is dat het boek weer zo snel uit is. Het verhaal lijkt nog maar net op gang te zijn getrokken, mede dankzij de extra verdieping op de dreiging en de potentiële gevaren die de tweeling van Kahlan en Richard te verduren kan krijgen, en dan is het alweer uit. Daarom zou het fijner zijn als de novelles net iets meer van het verhaal per boek zouden omvatten.

Duistere wezens sluit perfect aan op het einde van het vorige deel van de novellereeks De kinderen van D’Hara. Het verhaal loop even vlot verder en neemt de lezer even makkelijk mee als het eerste deel dankzij de verdieping van de dreiging die Kahlan en Richard ieder op hun manier te wachten staat. Het verhaal is goed opgebouwd en de schrijfstijl van Terry Goodkind weet zonder moeite het verhaal weer tot leven te brengen. Een novelle is natuurlijk wel korter dan een regulier boek en hoewel dat ook voordelen heeft, ben je ook sneller door het verhaal heen en daardoor stopt het verhaal eigenlijk net op een moment dat je verder wil. Dat is wel jammer, want het verhaal is het waard om te lezen.

Duistere wezens Boek omslag Duistere wezens
De kinderen van D'Hara
Terry Goodkind