BoekenBoekrecensiesOp het puntje van je stoel met Het Instituut van Stephen King

Op het puntje van je stoel met Het Instituut van Stephen King

-

De wereld van de buitengewoon intelligente Luke Ellis staat plots op zijn kop als hij ontvoerd wordt uit zijn ouderlijk huis en wakker wordt in het Instituut. Wat hij niet weet is dat bij de ontvoering zijn ouders stilletjes en professioneel zijn vermoord. In het Instituut is zijn kamer een bijna perfecte kopie van zijn eigen slaapkamer thuis, maar verder is niets meer hetzelfde aan zijn jonge leven. In het Instituut wonen nog meer kinderen die hetzelfde is gebeurd. Al snel blijkt dat de kinderen hierheen zijn gebracht vanwege hun bijzondere krachten: een deel van de kinderen beschikt over telekinese en een ander deel over telepathie. Dan merkt Luke dat er nog meer aan de hand is, want sommige kinderen keren opeens niet meer terug en vertrekken naar de Achterkant.

Luke en de andere kinderen zitten nog in de Voorkant en daar is het ook geen pretje. De kinderen worden gedwongen om mee te doen aan allerlei experimenten. Doe je braaf mee, dan krijg je een muntje voor de automaten, ben je lastig, dan kan je rekenen op een wrede straf. De kinderen worden wanhopig en zetten alles op alles om te ontsnappen uit het Instituut, want wie weet wat de Achterkant voor ze in petto heeft…

Verschillende perspectieven

We volgen in dit verhaal niet alleen de jonge Luke Ellis, maar we mogen ook meekijken over de schouder van Tim Jamieson, een voormalig politieagent die besluit te kijken wat er op zijn pad komt als hij zijn vliegtuigstoel opgeeft wegens overboeking. Het gros van het verhaal gaat over wat Luke meemaakt in het Instituut, maar tussendoor krijgen we ook kijkjes in Tims leven en in het begin zullen de belevenissen van deze twee personages aanvoelen als compleet verschillende verhalen, maar als je een beetje bekend bent met de werken van Stephen King weet je wel dat dat maar schijn is. Tim belandt in een klein stadje in South Carolina en gaat er werken voor de plaatselijke sheriff.

De verschillende verhaallijnen zorgen ook voor een wisseling van tempo in het boek. Lukes deel is vooral heel spannend en intrigerend, want de kinderen weten nauwelijks waarom ze in het Instituut zitten en wat er achter de schermen gebeurt bij de Achterkant. Hij en zijn vrienden doen daarom hun best om zoveel mogelijk te weten te komen, maar ondertussen moeten ze de vreselijke experimenten ook nog doorstaan. Alleen tegen welke prijs? Bij Tim gaat het allemaal wat rustiger. Ondanks dat de spanning een stuk lager ligt bij hem dan bij Luke, raas je nog steeds door de pagina’s heen. Er moet toch een reden zijn dat we hem volgen? Wat staat er te gebeuren in het kleine, slaperige stadje?

Bloedstollend spannend

Een boek over een groepje kinderen kan absoluut spannend zijn voor elke leeftijd, dat bewijst King maar weer. Dat heeft hij in het verleden al gedaan bij bijvoorbeeld It, maar hij doet het nog even dunnetjes over in Het instituut. Als iemand die hiervoor nog maar één van zijn boeken had gelezen (en daar was het bij gebleven omdat ik er niet zo enthousiast over was), werd ik toch best een beetje boos op mezelf. Waarom had ik niet eerder nóg een boek van hem opgepakt? Nou, ik heb mijn lesje wel geleerd. Toen ik begin in Het instituut had ik niet verwacht dat ik zo gegrepen zou worden door het boek en dat het bijna tot een obsessie zou uitgroeien. Wat kan die man schrijven, zeg. De personages zijn ontwapenend en intrigerend, hij geeft je nét genoeg informatie om je op het puntje van je stoel te laten zitten, en die ontknoping is een ware achtbaan van emoties.

Zit je in een leesdip en ben je die een beetje zat? Ik kan je garanderen dat Het instituut je er zo weer uit trekt! Stephen King heeft niet voor niets zijn reputatie verdiend en er is absoluut een reden waarom zo veel van zijn boeken verfilmd worden. Iedereen die een spannend boek kan waarderen, zal zeker geboeid zijn door dit verhaal. Veel fantasy zit er niet in, want dat blijft toch wel beperkt tot de gaven van de kinderen, maar laat dat je niet tegenhouden als liefhebber van (vooral) fantasy. Dit is absoluut een must voor elk verlanglijstje dit najaar!

Het Instituut Boek omslag Het Instituut
Stephen King
9789022587423
Boekerij
september 2019
544 pagina's

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!