Onverschrokken – Lesley Livingston

0
121

De zeventienjarige Fallon woont in Durovernum, een Keltisch dorpje in het huidige Groot-Brittannië in de tijd van de Romeinen. Ze leidt een vrij onbezorgd leventje en droomt ervan om net als haar zus, die is gestorven op het slagveld, opgenomen te worden in het leger van haar stam, de Cantii. Maar haar vader, de koning van de Cantii, heeft andere plannen met haar. In plaats van Fallon haar gang te laten gaan en haar met haar grote liefde Maelgwyn te laten trouwen, huwelijkt hij haar uit aan Maelgwyns oudere broer Aeddan, het hoofd van een andere stam. Maar voor het zover kan komen, gebeurt er iets vreselijks: Fallon wordt gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome, waar blijkt dat haar koninklijke leventje voorgoed voorbij is.

Dankzij haar vechtvaardigheden komt Fallon namelijk terecht op een school voor vrouwelijke gladiatoren. Ze zal moeten vechten voor haar leven, en niet alleen in de arena, blijkt algauw. Rome blijkt een gevaarlijke plek vol geheimen te zijn, waar alles om geld draait. Fallon ontdekt al snel dat er maar één ding op zit als ze ooit nog op vrije voeten wil komen: ze zal de allerbeste moeten worden, alleen dan kan ze ontsnappen uit de handen van haar grootste vijand, de beruchte Julius Caesar.

Een bad-ass meidenverhaal
De voorkant van Onverschrokken zegt eigenlijk al genoeg: dit is een superstoer kick-ass meidenverhaal. Ook de inhoud van dit boek maakt dat helemaal waar. Uiteraard hebben we al flink wat stoere meiden leren kennen in de YA-boekenwereld, maar Fallon is toch wel een tikkeltje anders dan heldinnen als Katniss of Tris. Waar de meeste vrouwelijke hoofdpersonages gedurende het verhaal namelijk léren om stoer te zijn, is Fallon dat al op de eerste pagina van het boek: ze is een echte Keltische strijder, het vechten zit in haar bloed. En dat zorgt er dan weer voor dat Fallon zichzelf regelmatig in de nesten werkt, waardoor het verhaal vol gevechten en gevaren zit die de spanning er goed in houden.

Livingstons creatieve en fantasievolle invalshoek van deze periode in de geschiedenis zorgt voor een erg spannend en origineel verhaal dat ook bij de fantasyfans ongetwijfeld in de smaak zal vallen.

Toch is Fallons verhaal niet alleen maar spanning en sensatie. Er zit ook flink wat achtergrond en diepgang in. Lesley Livingston heeft namelijk een erg fijne schrijfstijl, met veel oog voor detail en geschiedenis, waardoor het oude Rome echt voor je ogen tot leven komt. Door al die informatie duurt het wel even voor het verhaal echt op gang komt, maar het is vooral heel tof hoe er aandacht wordt besteed aan alle verschillende landen, culturen en gebruiken. Je wordt echt nieuwsgierig gemaakt naar de verhalen die erachter liggen en zelf kon ik het dan ook niet laten om af en toe even wat research te doen naar hoe de wereld destijds in elkaar zat en waar bijvoorbeeld Durovernum precies lag (op de plek van het huidige Canterbury).

Alternatieve geschiedenis
Het leuke aan Onverschrokken is dat het zich in een herkenbare, realistische omgeving afspeelt, maar dat die omgeving toch net even wat anders in elkaar steekt dan je zou denken. De gladiatoren uit het oude Rome kennen we immers voornamelijk uit films als Gladiator, waarin het vooral mannen zijn die elkaar te lijf gaan. De wereld die Lesley Livingston heeft gecreëerd verschilt daar niet heel erg van, afgezien van het feit dat de vrouwelijke strijders misschien wel net zo belangrijk zijn als de mannelijke.

Een echt fantasyverhaal is Onverschrokken dus niet, maar met haar alternatieve geschiedenis heeft Livingston zeker wel een draai aan de geschiedenis gegeven. De gladiatrix heeft namelijk misschien wel bestaan, maar werd in de Romeinse tijd eerder gezien als een zeldzaamheid en er is al helemaal geen bewijs voor het bestaan van scholen voor vrouwelijke gladiatoren. Livingstons creatieve en fantasievolle invalshoek van deze periode in de geschiedenis zorgt dan ook voor een erg spannend en origineel verhaal dat ook bij de fantasyfans ongetwijfeld in de smaak zal vallen.

Al met al is Onverschrokken misschien geen écht fantasyverhaal, maar de alternatieve geschiedenis die Livingston in dit verhaal heeft gecreëerd, zal desondanks zeker in de smaak vallen bij iedereen die van geschiedenis, spanning en superstoere hoofdpersonages houdt. Het duurt even voor het verhaal op gang komt, maar wanneer je er eenmaal in zit, is het lastig om de strijdlustige Fallon weer naast je neer te leggen. Een erg spannend, origineel en zelfs leerzaam verhaal dat heel nieuwsgierig maakt naar deel 2, Onoverwinnelijk!

Onverschrokken Boek omslag Onverschrokken
Lesley Livingston
9789000351497
Van Goor
Februari 2017
384

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om tegen de Romeinen te gaan strijden met haar vaders troepen. Haar zus, een legendarische strijder die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd tegen Julius Caesar, heeft haar daar van kleins af aan op voorbereid. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar alles loopt anders: haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Het valt de handelaar op dat ze opvallend goed kan vechten... Een stoer, spannend verhaal vol verrassende wendingen en levendige actiescènes, dat zich afspeelt in het oude Rome.