Mysterie en een mooie boodschap in Sophie en de drakentranen van Gemma Geurts

0
133

Sophie is op vakantie met haar ouders in Finland. Sophie gilt vaak om de aandacht van haar ouders te krijgen, maar dat gegil zorgt voor problemen. Als ze bij een hamburgerrestaurant hard gilt, breken alle ruiten. De politie vermoedt dat zij dit heeft gedaan met haar gegil en ze moet mee naar het politiebureau voor vele onderzoeken. Allemaal geleerden uit de hele wereld komen haar onderzoeken en er is genoeg media die hier meer van wil horen. Sophie weet haast niet wat ze moet doen, maar een Finse journalist en een advocate schieten haar te hulp, samen met een bijzonder draakje…

Bijzonder verhaal vol mysterie en een draak

Sophie en de drakentranen is een vlot geschreven verhaal met wat onderliggende lagen. Gemma Geurts heeft een schrijfstijl die je soepel het verhaal in trekt. Ze vertelt niet oneindig veel details, maar zegt waar het op staat. Het boek is daarom ook niet te lang, waardoor je vrij snel bij de kern van het verhaal komt. De illustraties van Chantal Peten zijn ook een goede toevoeging aan het verhaal en weten bepaalde situaties mooi af te beelden.

Sophie belandt in een benarde situatie tijdens haar vakantie in Finland. De politie denkt dat ze door haar gegil ramen liet breken en ze staat vol in de spotlights. Vele onderzoekers proberen experimenten uit te voeren op Sophie en allerlei journalisten willen meer over de hele situatie en over Sophie te weten komen. Je snapt dat Sophie radeloos is en zich zeer onprettig voelt, maar gelukkig krijgt ze hulp. Zo is er een Finse journalist met een drankprobleem die haar wil helpen, net zoals een advocate die nare onderzoekers afschudt. Dit was nog niet alles, want Sophie krijgt zelfs hulp van een klein draakje! Kiitos is een draak die Sophie wil helpen en in dit boek leer je veel over draken en waarom ze voor de meeste mensen onzichtbaar zijn. Dit fantasyaspect geeft het boek een mooie extra laag en weet de jonge fantasylezer zeker te amuseren.

Een vleugje fantasy, maar bovenal een onderliggende rouw

Sophie en de drakentranen heeft genoeg informatie over draken, maar ook andere fantasyonderwerpen komen lichtjes aan bod. Zo worden er nog meer fantasywezens genoemd, waar ook wat uitleg over wordt gegeven. Op deze manier worden de fantasyinteresses van kinderen geprikkeld, waardoor dit boek een mooie introductie biedt tot andere fantasyboeken. Het fantasygehalte is redelijk laag, maar de draak Kiitos weet het verhaal extra kracht te geven. Hoewel Sophie in Finland zit, krijg je daar helaas wel weinig van mee. Daarbij zijn de ouders erg afwezig (wat wel zijn redenen heeft), wat op sommige momenten wat vreemd overkomt.

Naast het fantasyaspect en het mysterie rondom de gebroken ramen, bevat het boek nog andere thema’s zoals rouw en familie. Als oplettende lezer zie je wellicht wat er aan de hand is met de ouders van Sophie, maar jonge lezers zullen erg verbaasd zijn door de plottwist halverwege het verhaal. Dit boek bevat daardoor een mooie boodschap over rouw en familie. De uitwerking van het verhaal is erg mooi, maar het verhaal heeft nog niet genoeg pit om boven andere fantasyboeken uit te springen. Het verhaal is nog vrij rustig en op sommige momenten wat eentonig, maar het einde doet wel veel goeds.

Sophie en de drakentranen is een mooi verhaal voor de beginnende fantasylezer. Sophie is een sympathiek personage, maar door haar gegil creëert ze onbedoeld een afstand met de lezer. Kiitos is een mooie toevoeging wanneer hij vertelt over draken, en het mysterie rondom de gebroken glazen houdt je geboeid, maar toch is het verhaal niet zo grotesk dat het een diepe indruk op je achterlaat. Je hoopt in ieder geval dat je ooit zo’n leuk draakje tegenkomt als Kiitos, want die verovert absoluut je hart!

Sophie en de drakentranen Boek omslag Sophie en de drakentranen
Gemma Geurts
9789044835441