Mijn geweldige tovertante – Dolf Verroen

0
99

Omslag Mijn geweldige tovertante

Mijn tante Cornelia kan toveren. Je weet nooit wat je van haar kan verwachten. Soms is ze een draak en dan weer een enge spin. Tante Cornelia kan heel lief zijn, maar soms heeft ze zin om iemand te pesten… mijn vader bijvoorbeeld. Als er iemand in nood is, verzint tante Cornelia de gekste dingen om te helpen… en ik moet meedoen! Eén ding is zeker: met zo’n tante hoef ik me nooit te vervelen!

Tovertante
Albert Cornelis is vernoemd naar tante Cornelia, de zus van zijn moeder. Al noemt niemand hem zo, iedereen noemt hem Appie-Happie. Dat is omdat hij altijd honger heeft en wel twee borden boerenkool kan verslinden. Appie is een hele gewone jongen, hij gaat naar school en kan goed leren, nou ja behalve rekenen dan, daar snapt hij geen bal van. Dit is wel erg jammer voor Appie, want daar wordt hij mee geplaagd door Trees, die hij stiekem erg leuk vindt. Zijn ouders zijn ook heel gewoon. Ze zijn erg lief, maar soms wel wat knorrig. En net als andere kinderen is hij soms boos op zijn moeder en zou hij zo nu en dan best een andere vader willen hebben.

Toch heeft Appie geen gewoon leven, want zijn tante Cornelia kan toveren. Dat klinkt heel leuk, maar Appie vindt het maar knap lastig. Tante Cornelia houdt namelijk heel erg van plagen. Tinus, de vader van Appie, is zich bijvoorbeeld rot geschrokken toen er tijdens zijn waterpolowedstrijd opeens iets engs en groots in het water zat. Tinus was heel boos, maar de moeder van Appie wil niets kwaads horen over haar zus.

Appie weet niet zeker wat hij van zijn tante vindt. Ze is heel lief, en het heeft voordelen om een tovertante te hebben, bijvoorbeeld als hij indruk op een meisje wil maken. Maar ze kan ook flink boos worden, zelfs op Appie. Bovendien lukt het toveren niet altijd perfect: ze kan niet eens een echte hond toveren. Verder wordt Appie vooral knettergek als zijn tante weer eens tegen onrecht gaat strijden en hij mee moet helpen.

Zijn tante is dus een geval apart, Appie weet nooit wat ze gaat doen of in welke gedaante ze zich nu weer veranderd, een spin? Een draak? Alles is mogelijk bij zijn gekke, geweldige tovertante.

Origineel
Het verhaal is in de ik-vorm geschreven. In negen verhalen vertelt Appie alles over zijn tante. Het wordt in duidelijke alledaagse taal beschreven. Het boek over een tovertante is toch net wat ander als wat je in eerste instantie zou verwachten, want alles is heel gewoon en herkenbaar. Appie en zijn ouders hebben niets met magie te maken. Daarbij is tante Cornelia beslist geen gewone tante, buiten dat ze kan toveren. Ze kan behoorlijk vervelend zijn, eet het liefst taart en vind dat scholen verboden moeten worden. En als ze onrecht gaat bestrijden loopt dat ook wat anders dan je zou verwachten. Het verhaal heeft leuke, originele wendingen zoals wanneer ze zich in een draak veranderd, maar dit totaal geen indruk maakt.

Ook het einde is verrassend. Het is geen slot waar opeens alle wensen door toveren vervuld worden. Maar ik vind het wel een leuk en lief einde.

Prachtige illustraties
Voor kinderen is het misschien even wennen dat het verhaal wat anders is maar waarschijnlijk vinden ze deze rare tante in een verder herkenbare omgeving erg grappig. Zeker ook vanwege de prachtige illustraties, die het verhaal helemaal mee vertellen. De uitdrukkingen en houdingen zijn zo duidelijk dat je het verhaal helemaal voor je ziet. Zelf vind ik de illustratie waar je Appie moedeloos naar school ziet sjokken erg grappig.

Mijn geweldige tovertante is een leuk, grappig origineel kinderboek met prachtige illustraties. Het alledaagse taalgebruik is voor kinderen heel herkenbaar, waardoor ze zich goed kunnen inleven in het verhaal. De mooie illustraties vertellen het verhaal minstens zo goed als de woorden. Samen is het een perfecte combinatie.

Vorig artikelVerwoest me – Tahereh Mafi
Volgend artikelWolven 2: Geheimen van de Wolven – Dorothy Hearst