Wolven 2: Geheimen van de Wolven – Dorothy Hearst

0
47

Omslag Wolven 2: Geheimen van de Wolven

Kaala en haar vrienden Ázzuen, Marra en de raaf Tlitoo zetten in dit tweede deel hun avontuur voort. Nu de vrede in het Brede Dal teruggekeerd is, lijkt er niets meer mis te kunnen gaan. Totdat Kaala de schijnbaar onmogelijke opdracht krijgt om ervoor te zorgen dat de wolven samen met de mensen kunnen wonen. De raad van de Grootwolven stuurt haar met een klein groepje vrienden op verkenningstocht om vriendschap te sluiten met de mensen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want de mensen zien de wolven als gevaarlijke dieren die niet te vertrouwen zijn. Met moeite weten ze een klein verbond te sluiten. Maar dan verlaten de prooidieren het Brede Dal. Het lijkt toeval, maar is dat het wel? Wie zou hier achter zitten, en waarom?

Geheimen van de wolven is het tweede boek van de Wolven-reeks. In het begin wordt duidelijk welke rol de Grootwolven spelen en waarom ze deze moeten gehoorzamen. Doordat de beslissing van de raad van wolven vroeg in het verhaal wordt aangekondigd, wordt het verhaal al direct spannend. Gelukkig heeft Kaala al een goede band met een mens, TaLi. Samen met haar proberen ze het vertrouwen van de andere mensen te winnen. Dit is niet gemakkelijk, want zij zien de wolven als wilde dieren die net zo graag een mens als een hert eten. Gelukkig is Kaala standvastig en geeft ze niet zomaar op. Het zal haar lukken, al moet ze daarvoor verbonden sluiten met vermeende vijanden. Het is een vrij simpel rechttoe-rechtaan verhaal dat soms een laag tempo heeft, wat kan hinderen. Het verhaal is wel leuk genoeg om door te blijven lezen. Het open slot is spannend en roept op om het vervolg te willen lezen.

Taalgebruik
Het boek richt zich op de tiener. De wat oudere young adults zullen het taalgebruik en de setting misschien wat kinderachtig vinden, maar mogelijk weet het die doelgroep ook nog te boeien. Het lichte, vloeiende taalgebruik leest erg fijn, wat het ideaal maakt om tussendoor te lezen. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt lijkt erg op de onze. Het is een grote toendra, zoals die in Rusland of andere koude oorden te vinden zijn. Het zou zomaar echt kunnen gebeuren, ondanks de verbond-sluitende wolven, wat het verhaal ten goede komt.

Kaala is een eigenwijze en vooral eigenzinnige wolf. Ze doet wat ze moet doen, maar vooral wat ze zelf wil. Ze komt regelmatig in de problemen omdat ze de Grootwolven niet gehoorzaamt, al is ze slim genoeg om echt zware straffen te ontlopen. Ze is ideaal voor de klus die de Grootwolven haar opleggen. Ze is nog wel jong en heeft soms moeite om deze grote verantwoordelijkheid te dragen. Gelukkig heeft ze steun aan haar vrienden. Ázzuen is de slimste wolf van het hele stel, Marra is sneller dan de wind en Tlitoo weet altijd raad. Er is een mooie mengelmoes van personages. Zelfs binnen de arrogante Grootwolven komen verschillende leuke of niet zo leuke karakters voor. Dit geeft het verhaal karakter en maakt de personages leefbaar. Je kunt ze al snel voor het oog halen en het onderscheid ertussen zien.

Geheimen van de wolven is een interessant boek. Het nodigt uit om vluchtig te lezen, maar kan met vlagen ook traag en een tikje saai zijn. Dit maakt het echter goed met een sterk einde. Een leuk boek voor tieners die iets met wolven hebben en wat luchtigs willen lezen.