Matched – Ally Condie

0
37

Omslag Matched

In de Unie is alles zo geregeld dat niemand zijn eigen keuzes hoeft te maken. Alles wordt geregeld door de Autoriteiten, die een perfecte samenleving nastreven. Een samenleving zonder ziekte, ongeluk en onrust tussen de inwoners. Alles staat vast in de Unie en iedereen leidt het leven dat de Autoriteiten hebben uitgestippeld. Op je zeventiende wordt je gematcht met je levenspartner, je krijgt een baan toegewezen en na een lang en gelukkig leven sterf je op je tachtigste verjaardag. Niemand protesteert, want zo gaat het leven nu eenmaal.

Matched gaat over de zeventienjarige Cassia Reyes, die net als iedereen in de Unie het gelukkige leven volgt dat voor haar is uitgestippeld. Ze wordt gematcht met Xander, haar beste vriend. Maar als ze de microkaart met alle gegevens van haar Match in het contactscherm stopt om te bekijken, blijkt er iets helemaal mis te zijn. In plaats van Xander, verschijnt er een andere jongen op het scherm. Een fout van de Unie, die het leven van Cassia totaal op zijn kop zet.

Realistische wereld
De wereld die schrijfster Ally Condie creëert in Matched is erg realistisch. Cassia’s toekomst zou maar zo onze toekomst kunnen zijn. De mensen zijn nog hetzelfde als wij, maar de omgeving en regelgeving is totaal veranderd. Alles is gepland: van de kleren die iedereen draagt tot de gedichten die gelezen mogen worden. In de Unie is het mogelijk om een lang en gelukkig leven te leiden, mits je je houdt aan de regels van de Autoriteiten. En dat doet iedereen, want er is geen reden om het niet te doen. Totdat de Unie fouten begint te maken. Fouten waar Cassia mee te maken krijgt en die haar leven zullen veranderen. Ineens blijkt de Unie niet zo perfect te zijn als iedereen denkt.

Ook de karakters in Matched zijn erg realistisch en levendig beschreven. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Cassia, waardoor je een goed beeld krijgt van haar leven. Aan de ene kant heeft ze te maken met de typische problemen van een zeventienjarige, maar aan de andere kant staat ze ook als enige tegenover de Unie. Dat levert weer hele andere problemen op. Haar gevoelens en twijfels zijn erg goed op papier gezet. Ook Xander en Ky, de jongen die op het scherm verscheen, zijn realistisch neergezet. Het is bijna onmogelijk om niet mee te voelen met de drie jongeren.

Intrigerende Young Adult
Het verhaal van Matched is erg intrigerend, doordat het over het leven van een normaal zeventienjarig meisje gaat, in een wereld die misschien wel onze toekomst zou kunnen zijn. Door de tienerproblemen waar Cassia tegenaan loopt, is Matched een echte Young Adult. Ze worstelt met de problemen in de Unie, terwijl ze zelf volwassen wordt. Cassia, Xander en Ky zijn op hun weg naar volwassenheid, die is begonnen op de dag dat ze gematcht werden. Toch is het boek zeker ook interessant voor een bredere doelgroep, aangezien de wereld waarin Cassia leeft erg goed is neergezet en het boek erg lekker leest.

Het ontbreekt soms een beetje aan spanning in Matched. Het verhaal beschrijft voornamelijk het leven van Cassia, waar in het begin van het verhaal nog niet veel actie in zit. Dit is echter ook niet nodig, aangezien dit begin bestemd is om de wereld van Cassia te leren kennen. Na een tijdje begint het te broeien en bouwt de spanning zich op.

Nieuwsgierig naar deel twee
Het einde van Matched is vrij open, maar dit is zeker geen minpunt van het boek. Uiteraard blijf je met wat vragen achter, die hopelijk beantwoord zullen worden in deel twee, Crossed, maar dit doet weinig af aan het verhaal van deel een.

Matched is kortom een erg intrigerend verhaal, dat een beetje doet denken aan Collins’ De Hongerspelen en De Stefano’s Verwelken. Het zit goed in elkaar, is gemakkelijk te lezen en doet absoluut verlangen naar meer.

[product_page sku=”9789047703198″]

Matched Boek omslag Matched
Ally Condie