Bericht uit Bloemrijk – Diverse Auteurs

0
8

Omslag Bericht uit Bloemrijk

Bericht uit Bloemrijk is een anthologie die eer betoont aan de op 10 maart 2011 onverwachts overleden Wim Stolk, vooral bekend onder zijn pseudoniem W.J. Maryson. Het boek is uitgegeven door literaire uitgeverij Parelz. Verschillende auteurs, onder wie zijn vrienden Peter Schaap, Jan J.B. Kuipers, Tais Teng, Paul Evanby en Mark J. Ruyffelaert, schreven elk een verhaal. Ook de talenten die Maryson stimuleerde en inspireerde, zorgden voor een publicatie. Hierbij gaat het om Thirza Meta, Tisa Pescar, Sophie Lucas, Leo Elsinger, Samantha Kraak en Chris Hantzen. Marysons uitgever, Jürgen Snoeren, schreef naast een voorwoord ook een verhaal voor Bericht uit Bloemrijk. En ten slotte werd er ook nog een niet eerder gepubliceerd kortverhaal van Maryson zelf opgenomen om dit eerbetoon compleet te maken.

Unieke, maar vage verhalen
Wat opvalt aan de verhalen in Bericht uit Bloemrijk is dat het geen doorsnee verhalen zijn. Elk verhaal heeft iets bijzonders dat meer identiteit geeft aan de tekst. Dit bijzondere kan alles zijn: een zeer opvallend personage, een uitzonderlijke karakterontwikkeling, een schrijfstijl die je doet verwonderen, enzovoort.

Een minpunt is dat sommige verhalen erg vaag blijven na eerste lezing. Deze vaagheid is veelal te danken aan de schrijfstijl die soms heel wollig is. Andere keren, en dat zijn de betere, kunnen de sleutelmomenten verschillende betekenissen hebben, waardoor het noodzakelijk is om het verhaal te herlezen om de echte kern terug te vinden. Op zichzelf is deze vaagheid geen probleem voor een geduldig lezer die bovendien ook graag puzzelt. Echter nodigen niet al deze verhalen uit voor herlezing.

De thematiek is te divers om er een grote benaming op te plakken, maar het is wel duidelijk dat de liefde voor het Bloemrijk van de Taal als uitgangspunt erin is verwerkt. Bovendien verwerken de schrijvers hun band met Maryson in het verhaal. Deze verwerking is bij het ene verhaal beter te zien, dan bij het andere.

Niet in hokjes te plaatsen
Zowel de anthologie, als de meeste verhalen afzonderlijk zijn moeilijk in een genre te plaatsen. De meeste verhalen vertonen kenmerken van verschillende genres en laten zich daardoor moeilijk in een hokje stoppen. Wel mag duidelijk zijn dat de verhalen veel verbeelding bevatten en doordat ze – op enkele verhalen na – geen rasechte genreverhalen zijn een groot publiek kunnen bereiken.

Niveauverschil
Hoewel stuk voor stuk de kortverhalen van een zelden geziene kwaliteit zijn, is het duidelijk welke schrijvers al jaren in het vak staan, en welke nog gaan of aan het doorbreken zijn. De verhalen van Peter Schaap, Tais Teng en anderen van Marysons vrienden treden naar de voorgrond en zetten de verhalen van Marysons pupillen in de schaduw. Dit wil niet zeggen dat deze verhalen, afzonderlijk beoordeeld, slecht zijn. Zeer zeker niet, want ook deze verhalen bevatten iets unieks, weten meestal een emotie weer te geven en zijn goed geschreven. Toch missen deze verhalen de drijfveer om een lezer het verhaal te doen herlezen, iets wat je bij de eerder genoemde schrijvers wel hebt. Ook dient opgemerkt te worden dat in de verhalen van zijn pupillen meer gezochte en minder natuurlijk aanvoelende zinnen voorkomen dan in de verhalen van Marysons vrienden.

Leuke omvang
Bericht uit Bloemrijk heeft een leuke omvang. Het boek is in een klein formaat uitgegeven en weegt weinig, hierdoor is het gemakkelijk ergens mee naar toe te nemen. De eenvoudige cover, bestaande uit een witte omslag en een kleine weergave van een schilderij van Marysons dochter, Marie Stolk, weet de emotionele lading die deze anthologie met zich meedraagt in een oogopslag weer te geven.

De verhalen uit Bericht uit Bloemrijk zijn gemiddeld tussen de twintig en de dertig bladzijden lang. Ze zijn daarom ideaal om een beetje verloren tijd op te vullen en zijn niet te lang zodat je er geen uren in kunt verliezen.

Wel had uitgeverij Parelz’ papierkeuze beter gekund. Het spierwitte papier met zwart gedrukte letters is een te groot contrast, waardoor het lezen soms een onprettige ervaring kan worden. Een papiersoort met een iets donkerder tintje, zoals normaal, zou het lezen aangenamer kunnen maken.

Een mooi eerbetoon
Er valt niets anders te concluderen dan dat Bericht uit Bloemrijk een mooi eerbetoon is met een duidelijk emotionele lading. Zelfs mensen die Maryson niet kenden, kunnen de emoties van de auteurs voelen.

Bericht uit Bloemrijk

Diverse Auteurs | Parelz | 2011

“Ik woon in Bloemrijk, het fraaiste land van de wereld Literaturica, met majestueuze vergezichten, weerbarstige bergketens, diepe, donkere dalen en kusten van ongekende schoonheid. De kans dat ik emigreer is klein.”

Op 10 maart 2011 overleed plotseling Wim Stolk, in de wereld van de verbeeldingsliteratuur bekend onder zijn pseudoniem W.J. Maryson. Alle auteurs in de bundel Bericht uit Bloemenrijk hebben de band die zij met hem hadden in hun verhalen verwerkt, met als gemeenschappelijk uitgangspunt diezelfde fascinatie voor het Bloemrijk van de Taal.

De auteurs zijn Peter Schaap, Jan J.B. Kuipers, Tais Teng, Paul Evanby en Mark J. Ruyffelaert: vrienden en vakgenoten sinds jaar en dag. Ook zijn uitgever Jürgen Snoeren levert een bijdrage. Daarnaast schreven voor hem Thirza Meta, Tisa Pescar, Sophie Lucas, Leo Elsinger, Samantha Kraak en Chris Hantzen: nieuwe vakgenoten en talenten die hij stimuleerde en inspireerde.
En natuurlijk staat er een tot op heden ongepubliceerd verhaal van W.J. Maryson zelf in.

Subgenres: , Trefwoorden: ,