Magnus Chase en de goden van Asgard 3: Het Schip der Doden – Rick Riordan

0
204

Ragnarok dreigt eraan te komen. Loki is bevrijd uit zijn gevangenschap en wil met Naglfar, het Schip der Doden, het opnemen tegen de andere noordse goden. Zijn bemanning bestaat uit reuzen en Vikingszombies, wat gewaagde tegenstanders zijn voor Magnus en zijn team. Magnus Chase en zijn vrienden moeten reizen naar de grens tussen Jötunheim en Niflheim, waar Naglfar op hen wacht. Maar niet voor lang, want tijdens de midzomer zal het schip vertrekken en de grote strijd aangaan. Magnus zal met zijn woorden Loki klein moeten maken, maar dat is moeilijk tegenover een god met veel overtuigingskracht. Magnus en zijn vrienden moeten een kostbaar elixer vinden dat Magnus kan helpen, maar zullen ze wel op tijd zijn om Loki te stoppen?

Avontuurlijk verhaal met fijne referenties naar noordse mythologie
Magnus Chase en de goden van Asgard is een spannende serie die zich richt op de noordse mythologie. In dit slotdeel krijg je precies hetgeen wat je gewend bent van Rick Riordan: genoeg avontuur, spannende gevechten, mythologische figuren en een goede dosis humor. Het verhaal leest lekker vlot weg, er is altijd wel enige vorm van actie en de personages zitten haast nooit stil. Je wordt constant vermaakt! Magnus Chase beleeft weer een aantal spannende avonturen die hem voorbereiden op een strijd die binnen een bepaalde tijd moet worden gestreden. Rick Riordan weet altijd eenzelfde soort opzet te schrijven voor zijn verhalen, maar als lezer ben je dat haast nooit zat. Het is een succesformule die vermakelijk is, maar die je daarbij ook genoeg informatie geeft over de mythologie.

De verwijzingen naar de noordse mythologie zijn stuk voor stuk leuk neergezet. Rick Riordan weet altijd weer een bijzondere en moderne draai te geven aan mythologische figuren, zonder de essentie van de personages eruit te halen. In andere series van Rick Riordan lijkt het soms haast alsof je wordt platgegooid door alle mythologie, maar nu zijn er wat minder mythologische personages die juist wat meer aandacht krijgen. Misschien weet je de wat kleinere dosis aan mythologie niet te waarderen, maar er is wel wat meer verdieping bij bepaalde mythologische figuren die dit compenseert.

In dit slotdeel krijg je precies hetgeen wat je gewend bent van Rick Riordan: genoeg avontuur, spannende gevechten, mythologische figuren en een goede dosis humor.

Een hechte groep, maar een wat zwak einde
Hoewel Magnus Chase de hoofdpersoon is in dit verhaal, raak je onder de indruk over het feit dat zijn vrienden ook heel goed in de spotlight staan. Magnus wordt namelijk vergezeld door een aantal andere strijders die hem helpen bij zijn tocht naar Naglfar. Rick Riordan weet elke strijder in het gezelschap wat aandacht te geven door hen meer over hun leven te laten vertellen. Hierdoor merk je dat de groep heel hecht is en dat is vooral te merken tijdens de grote ontknoping van het verhaal. Daarbij weet Rick Riordan heel goed diverse personages een plekje te geven in zijn verhaal. Alex Fierro, een genderfluid (iemand die van geslacht kan wisselen), wordt totaal niet raar afgebeeld, maar deze vorm van geslacht wordt juist met respect behandeld. Magnus Chase laat zien dat iedereen een held is en geaccepteerd hoort te worden, hoe je dan ook bent. Rick Riordan weet een mooie boodschap over acceptatie te geven aan de lezer, wat deze afsluiter nog mooier maakt dan je in eerste instantie zou denken.

De ontknoping van het verhaal is wel wat aan de zwakke kant. Met een mythologisch avontuur verwacht je een legendarisch gevecht waar goed en kwaad zichzelf volledig in de strijd gooien, maar hier was daar niet echt sprake van. De eindstrijd was wat gematigd, waarbij er meer verbaal werd gestreden dan met wapens. Voor de actieliefhebbers onder ons kan het einde dus wat teleurstellend zijn, maar het afsluitende hoofdstuk voelt daarentegen wel heel bevredigend aan.

Het Schip der Doden is een aangenaam slotdeel van de trilogie over noordse mythologie. Magnus Chase is een sympathieke held en beleeft spannende avonturen, maar weet ook goed te laten zien dat acceptatie, vriendschap en moed de wereld een stukje mooier kunnen maken. De verschillende personages in het verhaal weten dit slotdeel juist zo goed te maken, omdat de vrienden van Magnus zo sterk samen staan waardoor je ze met gemak in je hart sluit. De ontknoping is misschien niet het spannende einde dat je had verwacht, maar weet je wel weer een erg warm gevoel te geven. Magnus Chase en de goden van Asgard is een ideale boekenserie voor avonturiers, liefhebbers van de noordse mythologie en echte leeshelden!

Magnus Chase en de goden van Asgard 3: Het Schip der Doden Boek omslag Magnus Chase en de goden van Asgard 3: Het Schip der Doden
Magnus Chase en de goden van Asgard 3
Rick Riordan
9789000345496
Van Goor
Januari 2018
400

Magnus Chase, die ooit een dakloze tiener was, is nu een van Odins einherji-krijgers en hij woont in Hotel Walhalla. Als zoon van Frey, de god van de zomer, vruchtbaarheid en gezondheid, is Magnus van nature niet zo geneigd om te vechten. Maar gelukkig heeft hij sterke, trouwe vrienden; Hearthstone de elf, Blitzen de dwerg en Samira de Walkure. Samen hebben ze Fenriswolf verslagen en met reuzen gevochten om de hamer van Thor. Nu moeten Magnus en zijn vrienden naar de verste grenzen van Jutunheim en Nilfheim varen, naar Asgards grootste bedreiging. Zullen ze slagen in hun gevaarlijke reis, of ligt Ragnarok op de loer achter de horizon?