Loslaten is moeilijk in derde deel drakenserie van Andy Shepherd

0
26

Tomas, Kat, Kai en Ted hebben draken gekweekt uit een drakenplant en zijn dikke vrienden geworden met hun draakjes. Ieder draakje heeft een eigen speciale gave en allemaal zijn ze goed in het veroorzaken van problemen. Het kost de kinderen dan ook steeds meer moeite om het bestaan van de draakjes voor de rest van de wereld verborgen te houden. Zeker nu deze steeds meer groeien en ondeugender worden.

De opa van Tomas weet van het bestaan van de draakjes af en heeft beloofd hier zijn mond over te houden. Maar aan die belofte zit wel een voorwaarde verbonden, namelijk dat Tomas en zijn vrienden eerdaags de draakjes laten gaan. Tomas is niet van plan om zich daar aan te houden. Hij moet er niet aan denken om zonder zijn draakje te moeten leven. Houdt hij het vol om tegen zijn opa te liegen? En wat gebeurt er met de draakjes als ze niet vrijgelaten worden?

Eerdere delen:
De jongen die draken kweekte
De jongen die met draken leefde

Derde deel

De jongen die met draken vloog is het derde deel over Tomas en zijn vrienden en hun draken. Net als in de eerste twee delen heeft het weer een vrolijke cover en zijn de illustraties van Sara Ogilvie weer een prachtige aanvulling op het boek. In de vorige delen zijn de karakters van Tomas en zijn vrienden en van nog een aantal personages al goed uitgewerkt, zodat het nu extra leuk is om meer over hen te lezen. Ook zijn er een aantal verhaallijnen begonnen waarmee nu verder wordt gegaan. Het schattige zusje van Tomas krijgt in dit deel bovendien eindelijk haar eigen draak.

Met de gezondheid van de opa gaat het niet zo goed en dat geeft Tomas veel zorgen. Het laat hem ook nader kennis maken met de vervelende buurman uit de eerdere delen. Volgens opa valt deze barse buurman best mee en in de loop van het boek ontdekt Tomas dat opa gelijk had. Ook het verhaal van de aartsvijand van de vrienden gaat verder. Liam heeft zijn eigen draak en heeft zich vaak erg naar gedragen. Toch waren ze vroeger vrienden, volgens de moeder van Tomas. Dit wordt verder uitgewerkt in dit deel en uiteindelijk weten Liam en Tomas zich met elkaar te verzoenen. Deze verhaallijnen worden mooi verwerkt met het belangrijkste deel van het boek over Tomas en zijn vrienden en hun draken.

Bekende chaos en nieuwe problemen

Tomas vertelt weer op gezellige en geheel eigen manier het verhaal aan de lezer. De draken zorgen weer voor een aantal kostelijke momenten in het boek die erg grappig zijn om te lezen. Zo vrolijken ze het verjaardagsfeestje van het zusje van Tomas op wanneer de volwassenen even niet kijken. De peuters vertellen / brabbelen er later volop over tegen hun ouders maar worden (gelukkig voor Tomas) niet serieus genomen. En zo zijn er vele leuke momenten in het boek die je als lezer laten lachen.

Maar er is in dit boek ook plek voor wat meer serieuze problemen, die goed opgebouwd zijn in de eerdere delen. Tomas had niet verteld tegen zijn vrienden dat ze de draakjes moeten laten gaan, en die zijn woest wanneer ze dit horen. En Tomas liegt tegen zijn opa en zegt dat hij zijn draak zal laten gaan. Dit maakt het leven van Tomas er niet gemakkelijker op. Het blijkt dat de draakjes ziek worden wanneer ze niet in vrijheid leven en met pijn in hun hart laten de vrienden hun draakjes gaan. Hoeveel moeite ze dit kost en hoe verdrietig ze zijn, is heel ontroerend om te lezen.

Het derde deel heeft weer de vlotte vertelstijl van Tomas en de prachtige illustraties van Sara Ogilvie.

Loslaten is moeilijk

Emotioneel heeft Tomas het zwaar in dit boek en de aardige, vrolijke Tomas kent zichzelf niet meer terug in hoe hij zich gedraagt. Hij liegt namelijk tegen iedereen en houdt zijn draak. Hij kan niet los laten. Als lezer weet je dat hij fout zit maar je kunt hem helemaal begrijpen, net als de afschuw van zijn vrienden wanneer ze dit ontdekken. Wanneer hij daarna in de problemen komt en er andere draken in gevaar blijken te zijn lijkt hij er alleen voor te staan.

Maar dan blijkt hij Liam verkeerd ingeschat te hebben en komen zijn vrienden hem te hulp. Echte vrienden laten elkaar niet los. Na een spannend avontuur is hij er aan toe om Fikkie te laten gaan, een moment dat menig kind een prop in de keel te bezorgen. Gelukkig komt Fikkie terug als volwassen draak en neemt Tomas mee voor een geweldige vlucht op zijn rug. Ze zijn immers vrienden voor altijd.

Het derde deel heeft weer de vlotte vertelstijl van Tomas en de prachtige illustraties van Sara Ogilvie. Het is een prettig weerzien met bekende personages uit de eerste twee delen. Naast hilarische gebeurtenissen met de draakjes die echt kostelijk zijn, zijn er in dit boek ook ontroerende en mooie momenten. De vrienden moeten de draakjes hun vrijheid geven en dat kost moeite. Hierdoor gaat Tomas zelfs liegen tegen iedereen en dat dat moeilijk is komt goed naar voren. Het einde is mooi en met een vrolijke noot zodat de lezer het boek tevreden dicht kan slaan.

De jongen die met draken vloog Boek omslag De jongen die met draken vloog
Andy Shepherd
9789047710783