De jongen die draken kweekte – Andy Shepherd

0
181

In De jongen die draken kweekte maak je kennis met Tomas, vanwege een ziekte de kleinste jongen van zijn klas. Maar hij is er van overtuigd dat hij ooit zo hard gaat groeien dat hij iedereen voorbij schiet. Zijn opa en oma wonen vlak bij, ze zijn verhuisd toen Tomas klein was zodat zij voor hem konden zorgen wanneer zijn vader en moeder moesten werken. Tomas voelt zich daar wel eens schuldig over, zeker nu opa zelf met zijn gezondheid tobt. Maar zijn opa vindt dat onzin, want familie helpt elkaar nu eenmaal.

Daarom vindt Tomas het ook helemaal niet erg om zijn opa te helpen met de tuin. En dat is een flinke klus, want de tuin staat vol met onkruid en stekelige braamstruiken. Tijdens het leegmaken van de tuin komt Tomas een hele vreemde plant tegen, met vruchten die gloeien. Wanneer Tomas een van die vruchten mee naar huis neemt om op de computer op te zoeken wat voor plant het is, komt zijn hele leven op z’n kop te staan.

Er komt namelijk een draakje uit. Tomas is opgetogen, verbijsterd en een beetje verschrikt. Hij noemt zijn draakje Fikkie en is helemaal in de ban van dit vreemde wezentje voor wie hij nu moet zorgen. En dat blijkt nog een hele taak te zijn, want kleine draakjes poepen heel veel en dat stinkt vreselijk. Bovendien kunnen de opgedroogde drollen ontploffen en begint Fikkie te oefenen met vuur spugen en verschroeit zo een deel van Tomas zijn kamer. En dat is nog maar het begin van de problemen.

Om iedereen die ook een draakje wil te laten weten hoe het is om voor een draakje te zorgen heeft Thomas alles opgeschreven.

De jongen die draken kweekte is een boek waarbij tekst en illustratie perfect bij elkaar aansluiten.

Gewone spreektaal

Op geheel eigen wijze vertelt hij de lezer alles wat hij mee maakt met Fikkie. Hij gebruikt hiervoor gewone spreektaal en vertelt rechtstreeks aan de lezer. Met het nodige gevoel voor drama en een heleboel humor vertelt hij alles wat hij meemaakt met Fikkie. En die zorgt voor flink wat problemen, dus hij heeft veel te vertellen. Ondertussen leer je ook de personen om hem heen kennen, zoals zijn overbezorgde ouders.

En als tegenwicht is er zijn coole opa, bij wie hij wel ondeugend en lekker zichzelf mag zijn, de kat TomTom, die van de eerste kennismaking met Fikkie het gevecht van de eeuw maakte en zijn kleine, slimme en schattige zusje met wie hij het prima kan vinden. Ook zijn beste vrienden stelt Tomas voor. Aan hen wil hij in het begin nog niets vertellen over zijn draakje. Heel begrijpelijk dat hij zo een mooi geheim nog even voor zich zelf wil houden. Zijn zijn een leuke groep kinderen die dol enthousiast zijn wanneer ze kennis maken met Fikkie. En waarmee hij nieuwe avonturen beleeft wanneer ze gaan proberen ook voor de vriendengroep een draakje te vinden.

Het verhaal wordt meesterlijk ondersteund door de zwart wit tekeningen van Sara Ogilvie. De afbeeldingen zijn sprekend en vertellen vaak al een stuk van het verhaal. Ook zonder tekst is dan de situatie al af te lezen aan wat er op de illustratie allemaal te zien is. De afbeeldingen variëren van heel klein tot pagina groot en hebben allemaal iets dat je als lezer nog meer het verhaal in trekt. Denk bijvoorbeeld aan klein vertederend plaatje van Tomas met Fikkie of een tuin in chaos wanneer er meerde drakenvruchten tegelijk uit komen.

De jongen die draken kweekte is het eerste boek over Tomas en zijn draak. Er zullen in totaal 3 boeken verschijnen. Het tweede deel heet De jongen die met draken leefde zal in het najaar verschijnen.

De jongen die draken kweekte is een boek waarbij tekst en illustratie perfect bij elkaar aansluiten. Tomas weet op geheel eigen wijze de personen om hem heen tot leven te brengen. Maar vooral vertelt hij hoe moeilijk en geweldig tegelijkertijd het is om voor een klein draakje te zorgen. Met humor en het nodige gevoel voor drama weet hij de lezer mee te trekken in zijn drakenperikelen.

De jongen die draken kweekte Boek omslag De jongen die draken kweekte
Andy Shepherd
9789047710684