Lang leve de computerheks! – Francine Oomen

0
29

Omslag Lang leve de computerheks!

Lang leve de computerheks! gaat over Ursula, Trix, Lot en Karel. Ursula is de computerheks en Lot en Trix zijn in de leer bij Ursula. Lot is een beetje verliefd op een jongen, maar deze jongen vindt Lot te jong. Trix daarentegen is al een hele oude heks. Ze zit in een rolstoel, want ze kan niet lopen van de ouderdom. Lot bedenkt dat ze wat ouder wil worden en Trix wil wel wat jonger worden. Aangezien ze allebei leerling-heksen zijn, besluiten ze dat ze dat best kunnen regelen. Dat moet dan natuurlijk wel achter de rug van Ursula om. Want het is eigenlijk tegen de heksenregels. Karel, de zoon van Trix, wil de twee wel helpen, maar het recept te pakken krijgen is moeilijker dan ze denken. Het recept is namelijk voor de veiligheid in twee helften gesplitst: een helft zit in het receptenboek van Ursula, maar de andere is ergens anders. Als ze daar dan uiteindelijk aankomen, blijkt het drankje niet helemaal goed te werken. Komt het wel goed met Lot en Trix? Ze zullen de hulp van computerheks Ursula in elk geval dringend nodig hebben.

Leesboek en voorleesboek
Zoals eigenlijk alle boeken van Francine Oomen is ook Lang leve de computerheks! hartstikke fijn geschreven en leest het heerlijk makkelijk weg. Het boek is niet heel moeilijk in taalgebruik. Wat wel een lastig puntje kan zijn bij het zelf lezen, zijn de zelfbedachte ‘heksenwoorden’ die voor kinderen niet altijd duidelijk zijn. Want hoe spreek je ‘Pep-uppoeder’ eigenlijk uit? Maar op de zelfbedachte woorden na is het heel goed te doen en fijn door te lezen.

Lang leve de computerheks! is een leuk boek om zelf te lezen, maar is ook heel leuk om voor te lezen. Het boek zal meisjes iets meer aanspreken dan jongens, omdat, zeker op vroege leeftijd, het thema verliefdheid niet heel veel aanspreekt bij de jongens. Maar afgezien daarvan is het een leuk boek voor kinderen vanaf groep 3 tot groep 5/6, en natuurlijk voor hun ouders. De magie spat van de bladzijdes af!

Schrijfstijl en illustraties
Lang leve de computerheks! is niet heel erg spannend. Er zitten kleine momentjes van spanning in, maar het boek is eigenlijk vooral meer komisch dan spannend. Het boek is erg grappig, waardoor veel kinderen tijdens het lezen vast wel een keer een lachmomentje zullen hebben. Wel zit er erg veel snelheid in het verhaal: er zijn niet veel loze momenten waarin er duidelijke omschrijvingen gegeven worden. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en zorgen ervoor dat er niet heel veel concentratie nodig is om lekker door te lezen. De personages zijn niet erg uitgediept en blijven dezelfde typetjes gedurende het hele boek. Maar ondanks het feit dat het wat vlakke personages zijn, komen ze toch wel een beetje tot leven. Het boek is zo leuk en vrolijk geschreven dat de personages samen met het verhaal een eigen leven gaan leiden!

Het is natuurlijk een kinderboek, dus één ding kan niet ontbreken: de illustraties! Er zitten erg veel vrolijke en lekker gek getekende illustraties in dit boek, die net zo gek zijn als het verhaal. De tekeningen passen erg goed bij de sfeer van het verhaal. Het zijn niet extreem gedetailleerde tekeningen, dus dat laat nog genoeg mogelijkheden open voor een beetje fantasie. Door de tekeningen neem je soms eventjes de tijd om te bedenken hoe alles er eigenlijk uitziet. Want als je leest en je ziet zo’n tekening, dan neem je zelf automatisch ook eventjes de tijd om een beeld te vormen. Een beeld dat wel erg lijkt op de tekening natuurlijk, maar het zorgt er voor dat je toch een beetje extra bezig bent met het verhaal!

Lang leve de computerheks! is een goed geschreven kinderboek. Het verhaal is ontzettend leuk en makkelijk om zelf te lezen, maar het is ook zeker een goed voorleesboek. Lang leve de computerheks!is een vrolijk verhaal, met daarin een kleine moraal, maar het is zeker geen zwaar boek. De personages blijven gedurende het verhaal hetzelfde, maar toch zijn ze leuk uitgewerkt en passen ze goed bij het verhaal. De vrolijke illustraties maken het geheel helemaal af. Dit boek is vooral een aanrader voor meisjes die houden van een beetje magie, maar eigenlijk is het gewoon leuk voor ieder kind dat van lezen houdt!