Kronieken van de Onderwereld 1: Stad van Beenderen – Cassandra Clare

0
7

Omslag Kronieken van de Onderwereld 1: Stad van Beenderen

Clary is een gewoon vijftienjarig meisje. Tenminste, dat is wat ze altijd dacht. Alles wordt anders als ze tijdens het uitgaan een moord ziet, een moord gepleegd door drie jongeren met vreemde tattoos op hun huid en rare wapens in hun handen. Maar niets is zo raar als het slachtoffer; wanneer hij dodelijk getroffen wordt, verdwijnt hij volledig. En waarom kijken alle andere mensen dwars door de moordenaars heen, alsof ze er niet zijn?
De jongeren blijken schaduwjagers te zijn en door omstandigheden wordt Clary in een razendsnel tempo in hun wereld ondergedompeld. Waarom verdwijnt haar moeder tijdens een demonenaanval en wordt ze zelf bijna vermoord door datzelfde wezen? Waarom heeft überhaupt iemand interesse in hen – simpele normalo’s? En bovenal: waarom sprak haar moeder nooit over het verleden?

Bekend verhaal, geloofwaardig
Stad van Beenderen komt als een bekend verhaal over. Het heeft veel gelijkenissen met bijvoorbeeld Buffy the vampire slayer. Hoewel er in Stad van Beenderen meer dan één jager is, de demonen na hun dood niet simpelweg verdwijnen en de vampiers en weerwolven zowel qua uiterlijk als gedrag anders zijn, blijft het in de kern hetzelfde. Jongeren vechten tegen de kwade krachten, geholpen door enkele volwassenen en gesterkt door krachten die normale mensen niet hebben, terwijl ze tegelijk ook de gebruikelijke opgroeiproblemen hebben. Maar ook andere zaken komen overeen. In Buffy vertegenwoordigt Xander de normale wereld, hij voorkomt dat Buffy volledig losraakt van de wereld die zij beschermt. Simon is Clary’s Xander en hij zorgt ervoor dat Clary zichzelf niet volledig verliest.

Stad van Beenderen is wellicht niet het origineelste verhaal of het best vertelde, maar het is wel geloofwaardig. In soortgelijke verhalen kunnen jongeren na de ontdekking van de nieuwe wereld al vrij vlot vechten – als het in hun bloed zit. In slechts enkele lessen – of zelfs helemaal geen – leren ze zichzelf goed genoeg te beschermen om de meeste tegenstanders relatief makkelijk te verslaan zonder daarbij zelf gewond te raken. In Stad van Beenderen is dit niet het geval en dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van het geheel.

Voorspelbaar
Helaas is dit boek wel erg voorspelbaar. Een oplettende lezer ziet elke twist – vooral de grote finale – aankomen. Op sommige zaken wordt zo de nadruk gelegd dat de puzzelstukjes veel te vroeg op hun plaats vallen. Dit zorgt ervoor dat voor de bovenlaag van de doelgroep (twintig tot vijfentwintig jaar) de spanning minder aanwezig is. De plot en de gewone puberproblemen zijn niet uitdagend genoeg om dit werk boven andere uit te laten stijgen. Maar voor vijftienjarigen zal Stad van Beenderen vermoedelijk minder voorspelbaar zijn. Als je eenmaal volledig opgaat in het verhaal, wil je belangrijke details nog wel eens over het hoofd zien – net zoals in het echte leven.

Stad van Beenderen is een leuke YA-roman over de ontdekking van een andere, donkerdere wereld binnen de eigen wereld. De personages zijn geloofwaardig en kennen geen superkrachten, terwijl de verhaallijn helaas net iets te voorspelbaar is. Bij elkaar opgeteld is Stad van Beenderen echter wel een aanrader voor het jongere deel van de doelgroep, gezien het verhaal dragend genoeg is voor meerdere uren leesplezier.

Kronieken van de Onderwereld 1: Stad van Beenderen

Cassandra Clare | House of Books | 2007
Originele titel: The Mortal Instruments - City of Bones

De vijftienjarige Clary woont met haar moeder in New York. Wanneer deze ontvoerd wordt, komt Clary achter het familiegeheim: haar moeder behoorde ooit tot een groep demonenjagers. Langzaamaan lukt het Clary om tot die wereld door te dringen. Maar de wereld van de demonenjagers is verscheurd. Zal het Clary en haar vrienden lukken om haar moeder te redden?