Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers – Cassandra Clare

0
142

Simon heeft een innerlijke strijd met zichzelf. In Stad van Hemelse Vlammen is hij zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet wel een paar dingen van zijn verleden, maar niet genoeg om te weten wie hij precies is. De Academie voor schaduwjagers is weer open, dus Simon besluit daar te gaan leren om schaduwjager te worden in de hoop weer net zo heldhaftig te zijn als vroeger. Hij komt op een school terecht waar niet-schaduwjagers slecht worden behandeld en hij krijgt vele verhalen te horen over het verleden van de schaduwjagers. Zal Simon zijn opleiding tot schaduwjager halen?

Een nieuwe Simon en oude verhalen
Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers is een verhalenbundel die zich compleet richt op Simon, de beste vriend van Clary. Door de gebeurtenissen in Stad van Hemelse Vlammen is hij volledig van slag geraakt. Hij weet haast niks meer over zijn tijd met de schaduwjagers en hij kan zich niks herinneren van zijn relatie met Isabelle. Hij voelt dat hij niet meer de oude vertrouwde Simon is en durft zich haast niet te vertonen bij zijn vrienden. Door zich in te schrijven voor de Academie voor schaduwjagers hoopt Simon dat hij er weer bovenop komt. De Simon-liefhebbers zullen wel moeten wennen aan deze nieuwe versie van Simon, aangezien hij heel anders is. Hij heeft meer twijfels, maakt wat minder nerdy opmerkingen dan gewend en hij is wat tam geworden. Het is jammer dat je niet meer leest over de energieke en hilarische Simon uit de eerdere verhalen, al is zijn weg naar herstel ook heel interessant om te lezen.

In deze verhalenbundel komen veel oude verhalen van personages aan bod, die stuk voor stuk vertellen over een belangrijke gebeurtenis uit het verleden. Zo lees je over personages als Tessa uit De IJzeren Creaties en leer je ook over de Blackthorns, die in Vrouwe Middernacht een grote rol spelen. Dit boek laat dus vele verhalen van verschillende schaduwjagers zien; alle boekenseries van Cassandra Clare komen als het ware bij elkaar. Je volgt dus naast Simons avonturen ook verhalen van schaduwjagers die in andere boekenseries een grote rol vormen. De verhalen bevatten veel informatie die je zelf nog niet kent, waardoor dit boek een mooie toevoeging is voor de Cassandra Clare-collectie. Je merkt dat de schaduwjagerswereld nog erg bekrompen is en er moet nog veel gebeuren voordat alle schaduwjagers en benedelingen in vrede kunnen samenleven.

De schaduwjagerswereld blijft gewoon een feest om over te lezen!

Dikke pil, maar mooie inhoud
Cassandra Clare heeft er overduidelijk weer aardig wat schrijfwerk op zitten. Dit boek is een flink boekwerk en dat kan intimiderend lijken in het begin, maar Cassandra Clare weet de schrijfstijl zo vlot te maken dat je met gemak door dit boek heen gaat. De verhalen zijn divers, er zijn genoeg personages te vinden die veel aandacht krijgen en Simons relaties en vriendschappen bloeien op goede wijze weer op. Ook wordt elk begin van een verhaal versterkt door een mooie illustratie van Cassandra Jean, die een klein deel uit het verhaal belicht.

De ontwikkeling die Simon meemaakt tijdens zijn tijd bij de Academie is erg aangenaam om te lezen. Hij komt wat moeilijk op gang, maar zeker in de laatste verhalen weet hij steeds meer vooruitgang te boeken en merk je de genegenheid van zijn vrienden, die hem zo veel mogelijk proberen te steunen. Simon voelt zich niet een held, maar langzamerhand wordt hij sterk en weet hij de band met Isabelle en Clary te versterken. Deze meiden geven de hoop niet op voor Simon; hij heeft echt geweldige mensen om zich heen op wie hij kan rekenen!

Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers is een mooie toevoeging voor de diehardfans van Cassandra Clare. Simon is jammer genoeg niet de sprankelende Simon van vroeger, maar langzaam begin je steeds meer dingen van de oude Simon terug te zien. Alle verhalen in deze verhalenbundel zijn divers en je leert veel meer over de schaduwjagerswereld. De schaduwjagerswereld blijft gewoon een feest om over te lezen!

Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers

Cassandra Clare | Uitgeverij Moon | 2016
Originele titel: Tales from the Shadowhunter Academy
Vertaling: Lia Belt

De gebeurtenissen van Stad van Vlammen beroofden Simon van zijn geheugen – hij zal opnieuw moeten ontdekken wie hij is. Hij weet dat Clary zijn parabatai is en dat Isabelle zijn vriendin is, maar wanneer Clary en Isabelle teveel verwachten van de man die hij niet meer is, maakt hij een drastisch besluit: hij gaat terug naar de Academie voor Schaduwjagers, in de hoop zichzelf terug te vinden.