Het Hart van steen is de ideale brug tussen de Osten Ard series van Tad Williams

2
262

Zo’n dertig jaar na zijn iconische fantasyserie Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard kondigde schrijver Tad Williams aan bezig te zijn met een vervolgserie. Deze nieuwe serie (De Laatste koning van Osten Ard) heeft inmiddels twee delen, het derde deel staat gepland voor 2021. Hiervan is het eerste deel vertaald naar het Nederlands, en opgesplitst in twee flinke boeken. Om de twee series aan elkaar te knopen en nieuwe lezers te introduceren met de wereld van Williams schreef hij een tussenverhaal, en dat is Het Hart van Steen.

Hierin lezen we hoe het verging na de oorlog om Osten Ard en de kroning van Simon en Miriamele tot koning en koningin van het land. Nu de stormkoning, Ineluki, is verslagen vluchten de Nornen terug naar hun eeuwenoude vestingstad Nakkiga. Ze worden echter op de hielen gezeten door Hertog Isgrimnur en een groot leger. Isgrimnur is vastbesloten om de Nornen voorgoed uit te roeien en hun onsterfelijke koningin, Utuk’ku te doden. En zo blijft de wereld van Osten Ard verwikkeld in een bloederige oorlog waarin de Nornen uitkijken op maar één mogelijke uitkomst, de uitroeiing van hun ras.

NB: Ter ere van het verschijnen van de nieuwe serie hielden we destijds een Tad Williams Themaweek. Hierin interviewden we dit fantasy icoon (deel 1 en deel 2), vertelde de redacteur van Luitingh over de keuze voor de covers en was er een Reis door fantasywerelden artikel over Osten Ard.

Een brug tussen series

Het Hart van Steen heeft drie verschillende vertelperspectieven. Je volgt Hertog Isgrimnur in zijn strijd tegen de Nornen, en leert over hoe hij het leger aanstuurt en zijn tactische gedachtengangen hierbij. Daarnaast is er de Perdruinese huurling Porto die zich heeft aangesloten bij de strijdkrachten van Isgrimnur. En daartegenover staat de Norn Viyeki. Door het volgen van Viyeki en zijn rol in de samenleving krijgen wij voor het eerst de kant van de Nornen te zien, altijd de slechterikken in de boeken. We komen wat beter te weten wat hun beweegredenen zijn, hoe hun stad Nakkiga eruit ziet, hoe hun samenleving is opgebouwd en wat geschiedenis over de Nornen en de Nornfells. Tad Williams heeft dit met opzet gedaan, want we krijgen in De Laatste Koning van Osten Ard meer van dit soort perspectieven. Ook wordt er wat meer ingegaan op het leven in Perdruin via Porto. Daarmee is dit boek echt een brug tussen de oude serie en de nieuwe, door middel van nieuwe personages, meer informatie over de wereld van Osten Ard, een einde aan de oorlog van de eerste serie en een potentieel zaadje voor de nieuwe serie.

De Nornen, Nakkiga en de Nornfells

We lezen eindelijk over de Nornfells, een plek die in de eerste serie alleen bij naam werd genoemd. En het is prachtig. Tad Williams diept dit stukje land in groot detail uit en slaat ook zeker de eeuwenoude stad Nakkiga niet over. Net als de ruïnes van Nakkiga-van-vroeger. Dit gaat gepaard met een kaart voor in het boek dat een close-up is van De Nornfells. We leren voor het eerst hoe de Nornen echt leven, hoe hun maatschappij is opgebouwd en wat zij doen in het dagelijks leven. Ook leren we wat helden van hun kennen en leveren we strijd vanuit hun oogpunt. Al met al is dit een heerlijke verdieping van de wereld van Osten Ard. Tad williams zet de Nornen neer als niet alleen slecht, maar ook eervol, liefdevol en nadenkend. De Nornen hebben een extra dimensie gekregen die erg welkom is.

Strijd

Ook is dit boek gevuld met strijd. Van beide kanten. Aanvallen vanuit het leger van de hertog en ook tactische aanvallen van de Nornen. Omdat je het nu vanuit beide perspectieven mee krijgt voelt de oorlog des te echter en gruwelijker. Dit helpt ook wel door de beeldende schrijfstijl van Tad Williams. We kijken ondertussen door de ogen van Porto mee hoe het er echt aan toe gaat tijdens een oorlog, aan het marcheren en kamp opslaan. Porto laat ons voelen hoe het is als je elk moment zou kunnen sneuvelen, maar ook wat het is om te vechten voor vrijheid.

Dat dit een deel is dat tussen series afspeelt is duidelijk. Het is direct het vervolg op Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard waardoor je eigenlijk direct het verhaal in getrokken wordt. Het is direct actie en ondanks dat het dertig jaar geleden is dat Tad Williams voor het laatst in deze wereld schreef voelt het gelijk vertrouwd. Door middel van de Nornen krijgt de wereld van Osten Ard een vernieuwing die erg fijn is. Tad Williams weet je zo geboeid te houden en heeft met dit deel een geweldige terugkeer gemaakt naar zijn epische meesterwerk. Aangevuld met twee prachtige kaarten en een Ter Verduidelijking (een stukje achter in het boek over de verschillende Elfenrassen en hun geschiedenis) is dit een must have voor fans van de oude serie. Daarom krijgt dit boek ook de volledige waardering van mij. Het is zoals een Osten Ard boek hoort te zijn. Groots, episch, spannend en vlot geschreven.

En  inmiddels kan je direct hierna beginnen in het boek van De Laatste Koning van Osten Ard deel 1: De Kroon van Heksenhout, opgesplitst in twee boeken. Hopelijk zal ook deel 2 snel vertaald worden (en daarna deel 3, als die is uitgekomen).

Het Hart van Steen Boek omslag Het Hart van Steen
Tad Williams
9789024575152
Luitingh Sijthoff
Mei 2017
320 pagina's Alle productspecificaties
Erica Feberwee
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.