BoekenBoekrecensiesWinterwereld is toegankelijke sciencefiction van A.G. Riddle

Winterwereld is toegankelijke sciencefiction van A.G. Riddle

-

Winterwereld is het eerste deel uit de sciencefictionreeks De Lange Wereld van auteur A.G. Riddle. Deze trilogie speelt zich af in de nabije toekomst van de aarde. Er is een nieuwe ijstijd aangebroken door verlaagde zonneactiviteit, waardoor het sneeuwt in de zomer, gletsjers complete steden over de hele wereld verpletteren en mensen halsoverkop moeten vluchten naar de laatste bewoonbare gebieden van de wereld. De mensheid staat letterlijk op het puntje van de afgrond. Alleen één wetenschapper, gevangen in een gevangeniscomplex voor zwaardere criminelen, kan de wereld misschien redden. Zijn naam is James.

Het verhaal

Het verhaal start met Emma, een wetenschapper op het ISS. Zij is daar om de afgenomen zonneactiviteit van de zon te onderzoeken. Op het moment dat een sonde informatie verstuurt over de zon en Emma op video een vreemd voorwerp ziet dat voor de zon hangt, wordt het ISS geraakt door iets en scheurt het uit elkaar.

We gaan door met James, de briljante wetenschapper die door zijn denkvermogen en het onvermogen om de menselijke aard te begrijpen al een tijdje in de gevangenis zit. Hij wordt bestempeld als gevaarlijk en er lijkt geen hoop op vrijlating voor hem. Als er dan een rel uit breekt in de gevangenis en de gevangenen een vrijstaat creëren wacht James geduldig tot zijn mede-gevangenen hem komen vermoorden.

De volgende ochtend wordt de gevangenis echter schoongeveegd door een overheidsteam en staat hij oog in oog met NASA-directeur Lawrence Fowler. James krijgt een presidentieel gratie in ruil voor medewerking. Hij moet een reis naar de ruimte gaan maken om informatie te verzamelen over het vreemde object voor de zon, en een reddingsmissie uitvoeren om de enige overlevende van de ISS te redden: Emma. James gaat akkoord. Wat volgt is een bloedstollende reis door de ruimte, en een avontuur waarbij de toekomst van de mensheid ip het spel staat.

Toegankelijke sciencefiction

Winterwereld is een makkelijk te volgen sciencefictionverhaal. De termen die gebruikt worden zijn niet moeilijk te begrijpen, je hoeft geen affiniteit te hebben met natuurkunde en dergelijke zoals bij sommige andere sciencefictionverhalen, waardoor dit verhaal echt supervlot leest. De terminologie die gebruikt wordt voor dingen rondom ruimtevaart en natuurkunde zijn makkelijk te volgen waardoor je niet één moment uit het verhaal gerukt word. De focus ligt ook minder op ruimtevaart en meer op de onderlinge relaties van James en Emma, hoe de mensheid het eerste contact zou bewerkstelligen en het afwenden van een ramp.

Meneer Riddle schrijft ook vlot. Er is geen moment saai en alles werkt naar een doel toe. Dit alles zorgt voor een makkelijk te volgen en lezen verhaal dat doordendert als een trein. Als je eenmaal begint lees je er ook doorheen. Dit is perfect voor mensen die nog wat minder bekend zijn in de Science Fiction wereld (zoals ik) en moeten wennen aan de hoeveelheid informatie die je naar je toegeslingerd krijgt zoals bij de meeste scifi.

Familie

Winterwereld heeft ook een sterke focus op familie. Emma heeft haar zus en diens man en kinderen op de aarde, maar ook haar crew op de ISS voelt als familie. Als ze haar crew verliest draagt ze ontzettend veel verdriet met zich mee. James heeft een broer en diens vrouw en kinderen waarmee hij geen contact heeft. Door de reis door de ruimte worden de bemanningsleden van de Pax en Emma zijn familie. Later voegen zich ook nog de bemanningsleden van de Sparta-1 zich daarbij. James gaat van een eenzaam persoon naar iemand die zijn leven wilt geven voor zijn nieuw verworven familie. Ik vind het mooi hoe een verhaal zo’n diepe band kan blootleggen, vasthouden en smeden. Dit is één van de krachtige aspecten van A.G. Riddle’s vertelkunsten. Winterwereld laat zien dat waar je je ook bevind, er is altijd wel iemand om voor te vechten. En hoe erg je ook in de put zit, de zon zal altijd weer gaan schijnen en alles wordt weer beter.

Winterwereld is een sterke start van de trilogie. Het is vlot en simpel geschreven, waardoor het ook voor niet doorgewinterde sciencefictionlezers goed te lezen is. Daarnaast zijn James en Emma ontzettend leuke personages en is de setting ontzettend gaaf uitgewerkt. Het boek eindigt met een prachtige knal dat vergaande gevolgen gaat hebben voor de rest van het verhaal en ik ben dan ook ontzettend nieuwsgierig naar het vervolg.

Gelukkig voor ons heeft Iceberg Books gedaan wat iedere leesfanaat zou willen: ze hebben de gehele trilogie in één keer uitgegeven. We hoeven dus niet te wachten op het vervolg. Ik begin dan ook de avond na dit schrijven in deel 2.

Winterwereld Boek omslag Winterwereld
De Lange Winter 1
A.G. Riddle