Handboek van een summoner – Taran Matharu

0
132

Een handboek zoals er geen ander bestaat. Het dagboek van James Baker werpt een andere blik op het reilen en zeilen op Vocans en hoe dat de burgerleerlingen beïnvloedt. Ook een uitgebreide demonologie kan niet ontbreken in dit bijzondere handboek. Verder wordt het boek aangevuld door een beknopte gids met daarin de basisbeginselen van het oproepen en binden van demonen en ook een prachtige illustratie van Hominium.

Aanvullend verhaal
Taran Matharu keert met Handboek van een summoner nog een keer terug naar Hominium, al is het deze keer in een andere vorm. Het boek is opgedeeld in verschillende onderdelen, waaronder het dagboek van James Baker dat Fletcher ook heeft gelezen. Zoals de opdeling al doet vermoeden, is dit deel in dagboekvorm geschreven en krijg je dus korte stukjes te lezen vanuit het perspectief van James Baker. Hoewel de stukjes behoorlijk kort zijn, slaagt Matharu er toch in om van Baker een interessant personage te maken. Je leeft met hem mee en je krijgt diverse kanten van hem te zien. Sommige aspecten van het studentenleven aan Vocans kennen we natuurlijk al van de vorige boeken in de reeks, maar nu zie je ook een andere kant: die van summoners die niet zo gezegend zijn als Fletcher en zijn vrienden en welke impact dat heeft op hen.

de uitzonderlijke illustraties van de demonen zijn zo gedetailleerd dat de wezens tot leven lijken te komen.

Naast de andere onderdelen krijg je zo een aanvullend verhaal dat bepaalde aspecten in de verhaallijnen van de andere boeken opvult of die gewoon aanvult. James Baker ging naar Vocans nadat Arcturus er les had gevold, maar nog voordat Fletcher er aankwam. Er zijn dus zaken die Arcturus nog niet wist en die Fletcher wel al tegenkwam, daarom is het niet zo handig om dit boek te lezen voordat je de andere boeken hebt gelezen. Er kunnen namelijk nogal wat spoilers voor je in zitten.

Uitzonderlijke illustraties
Het is wel erg verleidelijk om het handboek er wel bij te nemen, terwijl je aan het lezen bent in de eerste delen, want in het deel van de demonologie krijg je echt prachtige illustraties te zien van de verschillende demonen die je tegenkomt in de boeken. Ze zijn zo ongelooflijk gedetailleerd dat je ze echt allemaal één voor één bekijkt en doorbladert. Het zijn ook niet enkel tekeningen: per soort staat er telkens een woordje uitleg bij met hun achtergrond en uiterlijke kenmerken en ook de belangrijkste specificaties voor summoners. Dat de tekeningen niet ingekleurd zijn, is allesbehalve een minpunt, want ze zijn ongelooflijk levendig. Maar zelfs in die demonologie zitten enkele spoilers, dus daarom kun je ook dit onderdeel beter pas na het lezen van de eerste drie boeken openslaan.

De lijst met de belangrijkste betoveringen kan je er wel al eerder bij pakken. Matharu beschrijft de handelingen voor de betoveringen wel in zijn andere boeken, maar het is toch net dat tikkeltje anders als je een beeld hebt van wat ze nu juist aan het tekenen zijn met hun mana. Ook hierbij geeft Matharu eerst wat achtergrondinformatie en daarna een opsomming met de belangrijkste aspecten voor een summoner, zoals het manaverbruik en de moeilijkheidsgraad van het symbool en om het onder te knie te krijgen. Dat maakt het geheel toch weer wat tastbaarder.

Handboek van een summoner is een bijzonder boek waar toch een korte verhaallijn in verwerkt is. Maar het allermooiste aan het boek zijn toch wel de uitzonderlijke illustraties van de demonen. Deze zijn zo gedetailleerd dat de wezens tot leven lijken te komen, ondanks het feit dat ze in zwart-wit getekend zijn. Ook de lijst met de betoveringen geeft een nieuw inzicht in de manier waarop de magiërs hun magie bedrijven. Wel zitten er een heleboel spoilers in het handboek verwerkt als je de andere boeken nog niet gelezen hebt, dus volg zeker de volgorde van de boeken als je aan de serie begint. Als je de andere boeken al hebt gelezen, dan is het handboek zeker een must om je serie te vervolledigen!

Handboek van een summoner Boek omslag Handboek van een summoner
Summoner
Taran Matharu