Geen beste dag voor voodoo – Jeff Strand

0
152

Tyler is een normale puber die prima cijfers haalt op de middelbare school, maar meneer Klick gooit roet in het eten: hij geeft Tyler een 1 voor een proefwerk, omdat hij denkt dat Tyler heeft gespiekt. Dit is zeker niet het geval, dus Tyler vraagt zijn goede vriend Adam om hulp om wat aan dit onrecht te doen. Adam komt aan met een voodoopop, die Tyler kan gebruiken op meneer Klick. Hoewel Tyler niet gelooft in voodoo-magie, moet hij het van Adam uitproberen in de les. Alleen blijkt de pop veel beter te werken dan verwacht…

Hilarisch boek met een bloederig randje
Geen beste dag voor voodoo is een boek waarmee je kan gieren van het lachen. Je volgt Tyler en zijn bizarre avontuur wat betreft voodoopoppen. Hij weet zich samen met zijn beste vriend Adam en zijn vriendin Kelley enorm in de nesten te werken, waardoor je verwikkeld raakt in vele benarde situaties waar Tyler zich uit moet proberen te werken. Dit boek barst van de humor en haast op elke bladzijde kan je lachen door de grapjes die Jeff Strand maakt. Het boek begint ook met een hilarische FAQ en de auteur weet je als lezer op meerdere momenten aan te spreken, wat voor veel vermaak zorgt.

Hoewel het boek een komische toon heeft, is dit boek niet besteed aan lezers met een zwakke maag. Het kan er ruig aan toe gaan met Tyler, waardoor er een paar bloederige taferelen in het verhaal voorkomen. Jeff Strand doet zeker niet voorzichtig en beschrijft op gedetailleerde wijze een paar akelige situaties. Lichaamsdelen die van iemand af vallen, gevechten met criminelen, kannibalistische praktijken, niets is te gek voor dit boek! Gelukkig weet de humor van Jeff Strand de extreme gruwelen wat te neutraliseren, zodat je dit boek niet met een misselijk gevoel hoeft te lezen.

Geen beste dag voor voodoo is een boek waarmee je kan gieren van het lachen.

Een lekker tempo, maar dit doet wat afbreuk aan de personages
Het tempo van het verhaal ligt ontzettend hoog. Veel tijd om de situatie rustig te overzien is er nooit, want je wordt samen met Tyler meteen het diepe in gegooid. Jeff Strand zorgt ervoor dat het paniekgehalte altijd hoog is, zodat je haast niet kan stoppen met lezen. Zodra Tyler en zijn vrienden eindelijk het ene probleem hebben opgelost, krijgen ze meteen te maken met het volgende probleem, dat zelfs nog groter is dan het vorige. Dit zorgt voor lekker veel adrenaline, waardoor je met veel spanning dit boek kan verslinden.

Het nadeel aan dit tempo en de grote dosis humor, is dat de personages niet heel levendig zijn. Tyler komt over als een doodnormale puber die niet echt unieke eigenschappen heeft. Dit maakt het wel makkelijk om je in hem te verplaatsen, maar hij blijft erg gewoontjes, ondanks de vreemde situaties waar hij mee te maken krijgt. Ook zijn vrienden zijn aan de vlakke kant, terwijl kleinere personages juist karikaturen zijn van zichzelf. Zo worden criminelen heel ruig beschreven en zitten ze vol geweld en slechtheid, en zo is de voodooheks een typisch oud vrouwtje met een eigen manier van spreken. De kleine personages weten heel veel energie in het verhaal te stoppen, terwijl de hoofdpersonen juist wat neutraal blijven.

Geen beste dag voor voodoo is een hilarisch verhaal met een snel tempo en is niet weggelegd voor de lezers die niet zo van bloed houden. Jeff Strand krijgt je maar al te vaak aan het lachen en weet je met gemak door dit boek heen te slepen. Je zal je verbazen over de vele absurde situaties waar Tyler zich in verkeert, waardoor je constant geboeid blijft. De personages hadden alleen wat meer verdieping mogen krijgen, maar ondanks dat is dit verhaal een stoer boek voor zowel jongens als meisjes.

Geen beste dag voor voodoo Boek omslag Geen beste dag voor voodoo
Jeff Strand
9789026145308