Ferguut: De ridder met het witte schild – Ingrid Biesheuvel

0
56

Omslag Ferguut: De ridder met het witte schild

Ferguut is de oudste zoon van een boer. Alle dagen werkt hij op het land, totdat hij een stoet ridders langs ziet trekken. Eerst is hij bang, en hij ziet ze voor rovers aan. Als hij navraagt, blijken het echter de ridders van de Ronde Tafel te zijn. Wat zou hij daar graag bij horen! Hij weet zijn ouders te overtuigen hem een wapenuitrusting te geven en hij rijdt meteen door naar koning Arthur om hem zijn diensten aan te bieden. Op het hof wordt er wat lachering om Ferguut gedaan. Wie is die ongemanierde jongen in zijn verroeste maliënkolder en op zijn grote boerenknol, die zegt een goede ridder te kunnen worden? Arthur en een paar ridders geven hem echter een kans, en sturen hem op pad om de Zwarte Ridder te verslaan. Zal het Ferguut lukken?

Oorsprong
Ferguut is een bewerking van het middeleeuwse Fergus, een Oudfrans manuscript dat al eeuwen van hand tot hand gaat. Het is een van de weinige volledige Arthurromans die de tand des tijds doorstaan heeft. Ferguut is zo bewerkt dat het nu ook leuk en geschikt is voor kinderen om zelf te lezen, of om uit voorgelezen te worden. Want wie droomt er nou stiekem niet van om een ridder van de Ronde Tafel te zijn?

Ferguut mag dan een arme sloeber zijn, hij mag toch meedoen aan de proeven om zich een waardig ridder te bewijzen. Tijdens zijn queestes komt hij veel obstakels tegen, waaronder de Zwarte Ridder, veel rovers, draken en reuzen. Gelukkig is het niet alleen maar moeilijk voor hem. Hij komt ook een prachtige jonkvrouw tegen, wiens hart hij hoopt te veroveren.

Ferguut is een boek met een stuk historische waarde waar zowel kinderen als hun ouders van kunnen genieten.

Het verhaal is spannend, met een grappige ondertoon. Doordat er veel verschillende queestes worden beschreven, blijft het altijd boeiend en spannend. De vele queestes maken het ook makkelijk om voor te lezen: je leest er gewoon één per keer. En ze zijn niet erg lang, dus misschien kan er dan ook nog wel een tweede queeste af.

Illustraties
De illustraties zijn prachtig en geven de sfeer van het boek goed weer. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat ze al sinds de middeleeuwen bij het verhaal horen. Een compliment richting de illustrator, John Rabou, is dan ook op zijn plaats. Ferguut is een boek met een stuk historische waarde waar zowel kinderen als hun ouders van kunnen genieten.

Ferguut is een leuk boek voor jong en oud. Het is mooi om te zien hoe zo’n eeuwenoud verhaal vertaald wordt naar een hedendaagse vertelling, zonder dat het aan glans verliest. Een echte aanrader voor Arthur-fans, en voor mensen die er in hun fantasie nog steeds van dromen om het kantoor achter zich te laten, een knol te kopen en de horizon tegemoet te rijden met veel oud ijzer aan hun lijf.

Een inkijkexemplaar vind je hier.