De Laatsten – Isabelle Quinn

0
836

Omslag De Laatsten

De vijftienjarige Sam komt in aanraking met een mysterieuze witte en dichte mist. De mist komt op een winterdag en wanneer deze weer weg is, blijkt Sam één van de laatste personen te zijn die nog in de stad is. De straten lijken verlaten, maar gelukkig kan Sam nog andere mensen vinden, zoals de oude man Harry en de warrige Yvette. Sam is op zoek naar antwoorden. Wat heeft de witte mist gedaan? Is hij echt één van de laatste mensen op de wereld? Waar is iedereen naartoe? En waarom komen sommige mensen zo verward over… is iedereen krankzinnig aan het worden?

Mysterie en raadsels
De Laatsten is een kort maar krachtig verhaal waarin een jongen op zoek is naar antwoorden op zijn vragen. De hoofdpersoon komt in een vreemde situatie terecht: door een geheimzinnige mist is het merendeel van de bevolking verdwenen, en de mensen die nog door de stad lopen, lijken niet helemaal in orde te zijn. Sam weet niet wat hem overkomt en er is totaal geen duidelijkheid te vinden over de mist. Als lezer kan je goed meeleven met Sam, omdat zowel de lezer als Sam weinig tot niets weet. Wel geeft de proloog van het verhaal een kleine hint naar het geheim erachter, maar pas halverwege het verhaal wordt dit verduidelijkt. De achtergrond van de mist en het idee achter het boek is een origineel concept en zal je zeker verrassen.

Het raadsel van de mist blijft zeker rondspoken in je hoofd. Quinn weet je nieuwsgierigheid vast te houden, en weet naast de vlotte verhaallijn vele poëtische zinnen te maken. Ze weet bepaalde gevoelens op een fijne wijze te verwoorden en daardoor blijf je je aandacht houden bij het lezen van dit boek. Elke zin is raak, waardoor je met gemak dit boek in één flinke zit kan uitlezen.

Dit boek bevat weinig pagina’s, maar zit boordevol gebeurtenissen, karakters, verhaallijn en vele mogelijkheden.

Vreemde personages, vraagt naar meer
De personages in dit verhaal zijn heel apart en je krijgt weinig hoogte van iedereen. Sam komt Harry en Yvette tegen. Deze twee volwassenen zijn af en toe de weg kwijt, dit is vooral te zien bij Yvette. Ze hebben momenten dat ze krankzinnig lijken. Je begint zelfs te twijfelen aan Sam, misschien is hij juist gek aan het worden en verbeeldt hij zich alle gebeurtenissen? Midden in het verhaal komt er een plotwending waardoor je alles begint te begrijpen, alle handelingen van de personages zijn dan eenvoudig te verklaren. Een ware eyeopener dus.

Uitgeverij Clavis staat bekend om haar dunne boekjes waarin toch onwijs veel verhaal zit, en daar hoort De Laatsten zeker bij. Dit boek bevat weinig pagina’s, maar zit boordevol gebeurtenissen, karakters, verhaallijn en vele mogelijkheden. Dit boek lees je snel uit, en dit kan al snel een nadeel zijn. Net wanneer je goed in het verhaal zit, is het al afgelopen. Je leest een compleet verhaal, maar toch zou je veel meer over Sam willen weten.

De Laatsten is een verhaal vol mysterie, een kleine maar indrukwekkende wereld en vreemde personages. De Laatsten laat je veel vragen stellen die je snel beantwoordt wilt hebben. Isabelle Quinn stelt je niet teleur en heeft een interessant idee bedacht achter de mist, maar dit boek kon veel groter worden neergezet. Je leert de personages net goed kennen wanneer het verhaal tot zijn einde komt. Dit is jammer, want Quinns schrijfstijl voelt fijn aan waardoor je juist behoefte hebt aan een dikke pil om te verslinden. Een dun maar sterk verhaal, waarna je niet kan wachten om meer te kunnen lezen van Isabelle Quinn.